Vágólapra másolva!
Lengyelország első és eddigi egyetlen Forma-1-es pilótája állami olajvállalat pénzén juthat üléshez a Williamsnél.

Lengyel sajtóértesülések szerint Robert Kubica közel áll ahhoz, hogy jövőre a harmadik számú pilótai státuszból előrelépve versenyzői üléshez jusson a Williamsnél. A grove-iak nemrég bejelentették George Russellt, mint egyik 2019-es pilótájukat, a másik ülés azonban továbbra sem kelt el. Kubica a lengyel Orlen olajvállalat pénzének köszönhetően kaphatna lehetőséget.

Kubica legutóbb 2010-ben versenyzett a Forma-1-benForrás: DPPI/Antonin Vincentmiddleon45003000

Kisebb felzúdulást váltott ki a Forma-1-es bokszutcában, amikor a Williams tavaly Szergej Szirotkinnak szavazott bizalmat Kubica ellenében. Sokan fizetős pilótákat alkalmazó csapatnak bélyegezték az egykor sikeres istállót, amelynek minden bizonnyal jövőre is szüksége lesz minél több szponzorra, mivel a Martini is kiszáll a támogatók közül.

A költségvetésből hiányzó részt pótolhatná az Orlen a Przeglad Sportowy értesülései szerint, a kikötése mindössze annyi lenne, hogy Robert Kubica legyen a csapat egyik versenyzője.

A történet ennél azonban jóval bonyolultabb, mondhatni már-már filmbe illő. Mateusz Morawiecki, Lengyelország jelenlegi miniszterelnöke korábban a Santander lengyelországi divíziójának elnök-vezérigazgatója volt, abból az időből került nyilvánosságra egy hangfelvétel, amelyen Morawiecki abbéli örömét fejezi ki, hogy Kubica súlyos sérüléseket szenvedett a 2011-es szezon előtt, így nem kellett anyagilag támogatni.

Kubica 2011 február 6-án szenvedett súlyos sérüléseket egy andorrai raliversenyen Forrás: AFP/MEDIAGOLD/Tommaso Marinelli

Az elhangzottak megértéséhez fontos felvázolni az akkori helyzetet. Kubica 2010-ben a Renault pilótája volt, de mint azt évekkel később felfedte, 2011 elején már szerződéssel rendelkezett a Ferrarihoz a 2012-es szezonra. A Ferrarit akkoriban a Santander szponzorálta,

ha Kubica nem szenved balesetet, a spanyol bank tulajdonában álló, Morawiecki elnöksége alá tartozó Bank Zachodni WBK lett volna a támogatója a lengyel Onet szerint.

„Szerencsére eltörte a kezét" – magyarázta a későbbi lengyel miniszterelnök az asztalnál ülőknek, majd levezette, hogy míg az olyan országokban, mint Anglia, Brazília, vagy Németország, megéri F1-es versenyzőket szponzorálni, Kubica esetében nem ez a helyzet.

Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök találkozója Robert Kubicával

Miután nyilvánosságra került a hangfelvétel, a miniszterelnök személyes találkozóra hívta Kubicát, amiről a lengyel pilóta Instagramján is posztolt odaírva, hogy nem neheztel Morawieckire, valamint még egy napirendi pontról beszélniük kell.

Sajtóhírek szerint ez az állami tulajdonban levő Orlen olajvállalat támogatása volt, amellyel Kubica visszakerülhetne a Forma-1-es mezőnybe.

Tekintve, hogy Kubica népszerűsége balesete óta is töretlen Lengyelországban, ahol november 4-én választások lesznek, nem nehéz összekapcsolni az állami olajcég támogatását a miniszterelnököt rossz színben feltüntető hangfelvétellel.

Ocon is képben van a Williamsnél

Claire Williams, az istálló csapatfőnöke a Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta, hogy már nem kell sokat várni a második pilótájuk kilétének felfedésére. Lance Stroll minden valószínűség szerint a Force Indiához igazol jövőre, azonban így is többen pályáznak George Russell csapattársának jövőre, köztük a mezőny egyik legnagyobb tehetségének tartott, mégis jelenleg 2019-es ülés nélkül álló Esteban Ocon.

„Továbbra is értékeljük a helyzetünket, van egy listánk, amellyel elégedettek vagyunk, már nem tart soká meghozni a végső döntést – mondta Claire Williams. – Természetesen Esteban is a jelöltek között van, őrültek lennénk nem megfontolni őt."