Társoldalunk:

Úgy néz ki, Hamilton beviszi a végső döfést Vettelnek

2018.10.05. 16:42

Vettel maradék reménye a felkelő Nap országában aludhat ki: a Japán Nagydíj péntekén a versenyszimuláción sem tudta tartani az iramot Hamiltonnal. Esélylatolgatásunk alapján a Ferrari inkább a Red Bull-lal fog harcolni, mint a Mercedesszel.

Elérkeztünk a világbajnokság azon szakaszához, amikor már lehet matekozni, hogy a lehetséges eredmények kombinációi kinek kedveznek a világbajnoki tabellán. Lassan azonban egyúttal ott is tartunk, hogy Sebastian Vettel szempontjából ennek már nincs sok értelme, mert már nincs a saját kezében a sorsa: a hátralévő öt versenyen öt győzelem sem feltétlenül garancia a vb-címre neki, Lewis Hamiltonnak ugyanis egy 2. és négy 3. hely is elég az üdvösséghez.

A német hátránya az ősz kezdete óta egyre csak hízik, és könnyen lehet, hogy a folyamat már megállíthatatlan, mert a Mercedes magára talált, amit a Japán Nagydíj pénteki eredményei is alátámasztanak.

Hamilton elhajt a Ferrari mellett? - GalériaForrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

"Nem nagy lépésekben fejlesztettünk, csak apróságokat készítettünk – állítja Hamilton.

Az autónk megértésében viszont nagyokat léptünk előre. "Minden szempontból kiválónak érzem a kocsit. A motor javul, az [aerodinamikai] hatékonysága javul, a stabilitása javul. Idén most a legjobb."

A brit egy mért körön több mint fél másodpercet vert Vettelre, és a hosszú etapokon is hasonlóan festett a kép. Úgy néz ki, a Ferrari számára vége a dalnak.

A versenyszimulációkból az alábbi tanulságokat lehet levonni:

  • Ezúttal nem volt nagy változatosság a hosszú etapok gumistratégiában, az időmérős sprintet követően csak Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Brenadon Hartley és Lance Stroll nem a szuperlágy gumin hajtott újra pályára. A legjobb tempóval egyértelműen Hamilton ment, a 7 értékelhető köréből 6-ban simán a leggyorsabb volt, az egyetlen kivételnél (2. kör) is csupán 1 tizedet kapott Vetteltől.
Hamilton, Bottas, Verstappen, Ricciardo és Vettel köridői a versenyszimuláción. A vonalak megszakításai a kerékcserék be- és kivezető köreit jelzikForrás: Gerse József (GPhirek.hu)
  • A pénteki eredmények alapján nem valószínű, hogy a csapatutasítások kérdése terítékre kerül a Mercedesnél, mert Bottas sem tartotta az iramot csapattársával. A legjobb köre 0,4 másodperccel, a szuperlágy gumis körátlaga a hosszú etapon még többel volt lassabb Hamiltonénál. A lágy keveréken ismét 0,4 másodpercre csökkentette a differenciát.
  • Vettel és Hamilton összevetésében a német hátránya a szuperlágy típuson 0,4 mp körül mozgott, a lágyon valamelyest kisebb volt ennél. Az etap végén egy picit meg is előzte. A gumikopással ugyanakkor meggyűlt a baja, ha a tempóhiány nem lett volna elég probléma. "Mindketten túl sokat csúszkáltunk [Räikkönennel], ezért több kárt tettünk a gumiban, mint mások" – állapította meg. Míg ő az 1:34 közepi tartományból 1:35 közepére lassult a szuperlágy gumin az etapja végére, addig Hamilton szinte végig 1:35 alatt maradt, és a menet utolsó körében 3,5 tizeddel volt csak lassabb, mint az elsőben (jóllehet, az etapja némileg rövidebb volt). Bottas pedig gyorsult is.
Hamilton és Gasly majdnem összeakadt az első szabadedzésen, Gasly-t megrovásban részesítették
  • A Ferrari új padlólemezt vetett be (ezt csak a délelőtti tréningen használta), illetve a fékhűtőre is felszerelt egy új aerodinamikai kiegészítőt – nem váltották meg a világot velük.
  • Úgy tűnik, a maranellóiak inkább a Red Bull-lal, mint a Mercedesszel lesznek harcban, Max Verstappen reménykedik is ebben. "Szerintem a Ferrarihoz közel kerülhetünk, és a kihívóik lehetünk a versenye" – mondta. Nem alaptalanul gondolja így, hiszen ő 2, Daniel Ricciardo 1 tizeddel erősebb körátlagot jegyzett a németnél a piros abroncsokon; igaz, a lágyakon mindketten elmaradtak tőle.
A csapatok körátlagai a versenyszimuláción a szuperlágy gumin, az első 7 értékelhető kör és a jobb eredményt elérő versenyző alapján. (A Toro Rosso más gumitaktikát követett, ezért nem szerepel az ábrán)Forrás: Gerse József (GPhirek.hu)
  • A Red Bull két különböző beállítású hátsó szárnnyal kísérletezett, de amint az eredmények mutatják, hogy jelentős különbség nem volt a két változat között. A kisebb tapadást, de magasabb csúcssebességet biztosító légterelőt Verstappen használta. Ahogy a Mercedest, úgy a Red Bullt sem sújtotta számottevő gumikopás, a pilótáik végig 1:35 körüli időket futottak a szuperlágy keveréken.
  • A Pirelli kalkulációja szerint megoldható a táv teljesítése egy kerékcserével, de a két kiállás elméletileg gyorsabb lehet, a szokásos kockázatokkal. "Elemeznünk kell a kopást, hogy megértsük, mekkora előny a két kiállás – nyilatkozta Mario Isola. – Annak viszont 10-15 másodpercesnek kell lennie [, hogy megérje bevállalni], mert így kétszer is kockázatot jelent a forgalom." Szerinte a Ferrari képes lesz jól reagálni a hólyagosodás problémájára. Amit a szuzukai pálya lendületes kanyarjaival párosítva tetéz, hogy az elmúlt időszak tájfunjai lemosták a gumit az aszfaltról és érdesebbé tették a felületét. Ez kihatott a tapadásra, illetve növelte a gumik elhasználódását – mondta Isola.
Több kiállás mindig magasabb kockázat
  • Pénteken a Sauber állt a középmezőny élére a körátlagokban Marcus Ericsson révén (1:35.7), a svédet Esteban Ocon, Romain Grosjean és Sergio Pérez követte a rangsorban. A Renault gyengélkedése folytatódott, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz átlaga is 1:36.5 felett volt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK