A Renault-nál az autón dolgoznak, nem egymást támadják hátba

Forma-1, Marcin Budkowski, Renault Sport Racing
BUDKOWSKI Marcin, Executive Director at Renault Sport F1, portrait during the 2018 Formula One World Championship, Singapore Grand Prix from September 13 to 16 in Singapour - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
Marcin Budkowski, a Renault ügyvezetője jelenleg azon munkálkodik, hogy visszavezesse a francia gyártót az F1 élmezőnyébe, közben azonban nem felejtett el odaszúrni korábbi munkaadóinak sem.

Keresetlen szavakkal illette korábbi munkaadóit Marcin Budkowski, a Renault ügyvezető igazgatója. A korábban a Ferrarinál és a McLarennél is megforduló szakember szerint a franciáknál sokkal nyugodtabb légkörben dolgozhat, emiatt reméli, hogy elkezdhetnek felzárkózni az élmezőnyre, arra azonban nem számít, hogy már jövőre a dobogóért harcolhatnak.

Budkowski idén április óta tagja a Renault F1-es csapatának Forrás: DPPI/Florent Gooden

A lengyel szakember legutóbb a Renault gyári csapatához szerződésének körülményeivel hívta fel magára a figyelmet, előtte ugyanis az FIA műszaki igazgatójaként dolgozott, így hozzáférése volt a csapatok féltve őrzött adataihoz is. Nagy felzúdulást váltott ki, amikor a Renault leigazolta, mivel nem kellett letöltenie a csapatok közötti átigazolásnál szokásos kényszerszabadságát, így akár titkokat is elárulhatott volna új munkaadójának. Végül a Renault engedett a nyomásnak, és csak később, idén áprilisban állította munkába Budkowskit.

A 2019-es szezonra a Renault leigazolta Daniel Ricciardót, célja pedig, hogy megismételje korábbi F1-es sikereit újjáéledt gyári csapatával,

Budkowski azt azonban kétli, hogy a közeljövőben veszélyesek lehetnek a Ferrarira és a Mercedesre.

„Nyilvánvalóan remélem, hogy másként lesz, de lépésről lépésre kell haladnunk. Másfél másodpercre vagyunk a legjobbaktól, az olyan nagy, rendkívül szakértelemmel bíró embereket alkalmazó szervezetektől, mint a Ferrari és a Mercedes. [Nem lenne helyes] azt gondolnom, hogy képesek leszünk ledolgozni ezt a hátrányt."

Mattia Binottóval, a Ferrari technikai igazgatójával Forrás: DPPI/Florent Gooden

Noha gyári csapat, a Renault – bár növelte a létszámot az utóbbi években – még mindig elmarad az élmenők kapacitásától. Többek között ezért sem könnyű a helyzete „Növekedtünk az elmúlt két évben, ők azonban évek óta 900 emberrel dolgoznak.

A célunk, hogy továbbra is jó ütemben fejlődjünk, és hogy őszinte legyek, valódi kihívás csökkenteni a különbséget, remélem, 2020-ban közelebb lehetünk hozzájuk, jóslatokba azonban nem bocsátkoznék, mert nem lenne értelme."

A szakember szerint a 2021-es átfogó szabályváltoztatások kínálhatnak esélyt a francia gyártónak.

„A 2021-es szezonra lehetőségként kell tekintenünk, azonban minden változtatás kockázatot is rejt egyben. A szabályok nagy mértékű változtatása kedvező nekünk, ha ez egy új kezdetet jelent."

Cyril Abiteboullal (balra) a Szingapúri Nagydíj idején Forrás: DPPI/Florent Gooden

Budkowski említett még egy tényezőt, ami a Renault-t segítheti a felzárkózásban. A csapat ügyvezető igazgatója 2002-től 2007-ig a Ferrarinál, 2007 októberétől 2014-ig pedig a McLarennél dolgozott. A Prostnál kezdte, de vélhetően nem a négyszeres világbajnok Alain Prost istállójára célzott azzal a kijelentésével, hogy jelenlegi csapatánál jóval nyugodtabb környezetben dolgozhat, mint néhány korábbi munkahelyén.

„Igazán jó csoportot alkotnak az emberek, a környezet pedig kimondottan mentes a politikától, nagyon kellemes.

Ez fantasztikus, sokkal jobb, mint néhány hely, ahol korábban dolgoztam."

A motor az egyik gyengepont

A Red Bull és a Renault viharos szakítása, valamint az energiaitalosok motorerőt kevésbé igénylő pályákon mutatott teljesítménye is bizonyíték arra, hogy

a Renault az erőforrás terén is jócskán le van maradva a Ferrari és a Mercedes mögött. Budkowski azonban úgy véli, a kasztnijuk sem az igazi.

„Szerintem a motor és a kasztni terén is fejlődnünk kell, mert mindkettő esetében jelentős a különbség [az élcsapatokhoz képest.] Nehéz célokat kitűzni, mert az a többiek fejlődésétől is függ, de meg kell mutatnunk, hogy feljebb lépünk a középmezőnyből, el kell kezdenünk közelebb kerülni az élcsapatokhoz."

Ricciardo örült a Renault új motorjának, ami a saját jövője szempontjából is biztató volt Forrás: 2018 Getty Images/Mark Thompson

A franciák a Red Bull autóiban már Monzában bevetették harmadik, C jelű fejlesztési lépcsőjüket, és bár a teljesítményben egyértelmű javulást értek el, a megbízhatóság – mint azt Daniel Ricciardo és Max Verstappen szingapúri gondjai is mutatják – még nem az igazi. „Bizakodunk. Ez a jövő évi motorunk alapja. Remélhetőleg addig még sok fejlesztés érkezik, legalábbis ez a terv" – mondta Budkowski.

„A legutóbbi fejlesztési lépcső pozitív és előnyt jelent. Biztató a szezon hátralevő részére, valamint a saját jövőmre nézve is" – tette hozzá a jövőre már a Renault gyári csapatát erősítő Ricciardo.