Átalakíthatják az F1-es időmérő lebonyolítását

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Szingapúri Nagydíj
SINGAPORE - SEPTEMBER 15: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB14 TAG Heuer leaves the garage during qualifying for the Formula One Grand Prix of Singapore at Marina Bay Street Circuit on September 15, 2018 in Singapore. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1WWJQJWTD2111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Bernie Ecclestone után a Liberty Media is megpróbál változtatni a szombati időmérők formátumán. Még több izgalmat remélnek.

Akár már jövőre megváltozhat az F1-es időmérő edzés lebonyolításának rendszere, értesült az Auto Motor und Sport. A jelenlegi rendszer szerint a rajtsorrendről szombat délutánonként döntenek, három felvonásban: az első két harmadban az utolsó 5-5 pilóta búcsúzik, így a 20 fős mezőnyből végül a legjobb 10 küzdhet a pole pozícióért.

Annyi trükk van a rendszerben, hogy a vasárnapi futamot a legjobb 10 versenyző kénytelen azzal a gumival megkezdeni, amivel a Q2-ben, tehát a második harmadban ment, a 11. helyezett és a mögötte végzők azonban szabadon választhatnak abroncsot, így olykor (például a legutóbb Szingapúrban is, előnybe kerülnek) az első 10 helyezettel szemben.

Négy negyedben kell majd küzdeni? Forrás: 2018 Getty Images/Mark Thompson

A jelenlegi formátumot 2006-ban kezdték el használni, előtte a pilóták csak 1-1 mért kört teljesítettek, ez azonban igen sportszerűtlen volt, mert bizonyos helyszíneken a pálya állapota sokat javult az edzés közben, ráadásul az eső ellen sem lehetett védekezni.

A mostani változat egy még korábbi formátum finomítása, akkor 12 kört tehettek meg a pilóták, tetszőleges időpontban,

azzal viszont az volt a gond, hogy olykor akár az edzés fele is eltelt, mire az első autó megjelent a pályán, utána pedig nagy volt a forgalom. A mostani, három részre bontott időmérő ezt megoldja, a kiesőktől eltekintve mindhárom harmadban a teljes mezőny köteles pályára lépni.

Csak nyolc autó küzdhetne a pole-ért Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Az érvényben lévő formátumot egyszer már megpróbálták átalakítani, akkor csúfos kudarcot vallottak a kipróbálatlan és átgondolatlan, „egyenes kieséses” megoldással, azt gyorsan el is vetették. A szaklap szerint most azt találták ki, hogy ne három, hanem négy részből álljon az időmérő.

Ebben az esetben nem öt, hanem négy pilóta esne ki a negyedek során,

az utolsó felvonásban pedig a legjobb 8 pilóta küzdhetne a pole pozícióért. A pontrendszer nem változna, továbbra sem jutalmaznák a pole pozíciót elérő pilótát bónuszponttal. A változást az FIA-nak még jóvá kell hagynia, és be kell építenie a szabálykönyvbe.