Társoldalunk:

Átalakíthatják az F1-es időmérő lebonyolítását

2018.09.23. 11:14

Bernie Ecclestone után a Liberty Media is megpróbál változtatni a szombati időmérők formátumán. Még több izgalmat remélnek.

Akár már jövőre megváltozhat az F1-es időmérő edzés lebonyolításának rendszere, értesült az Auto Motor und Sport. A jelenlegi rendszer szerint a rajtsorrendről szombat délutánonként döntenek, három felvonásban: az első két harmadban az utolsó 5-5 pilóta búcsúzik, így a 20 fős mezőnyből végül a legjobb 10 küzdhet a pole pozícióért.

Annyi trükk van a rendszerben, hogy a vasárnapi futamot a legjobb 10 versenyző kénytelen azzal a gumival megkezdeni, amivel a Q2-ben, tehát a második harmadban ment, a 11. helyezett és a mögötte végzők azonban szabadon választhatnak abroncsot, így olykor (például a legutóbb Szingapúrban is, előnybe kerülnek) az első 10 helyezettel szemben.

Négy negyedben kell majd küzdeni?Forrás: 2018 Getty Images/Mark Thompson

A jelenlegi formátumot 2006-ban kezdték el használni, előtte a pilóták csak 1-1 mért kört teljesítettek, ez azonban igen sportszerűtlen volt, mert bizonyos helyszíneken a pálya állapota sokat javult az edzés közben, ráadásul az eső ellen sem lehetett védekezni.

A mostani változat egy még korábbi formátum finomítása, akkor 12 kört tehettek meg a pilóták, tetszőleges időpontban, 

azzal viszont az volt a gond, hogy olykor akár az edzés fele is eltelt, mire az első autó megjelent a pályán, utána pedig nagy volt a forgalom. A mostani, három részre bontott időmérő ezt megoldja, a kiesőktől eltekintve mindhárom harmadban a teljes mezőny köteles pályára lépni.

Csak nyolc autó küzdhetne a pole-értForrás: AFP/Andrej Isakovic

Az érvényben lévő formátumot egyszer már megpróbálták átalakítani, akkor csúfos kudarcot vallottak a kipróbálatlan és átgondolatlan, „egyenes kieséses” megoldással, azt gyorsan el is vetették. A szaklap szerint most azt találták ki, hogy ne három, hanem négy részből álljon az időmérő.

Ebben az esetben nem öt, hanem négy pilóta esne ki a negyedek során,  

az utolsó felvonásban pedig a legjobb 8 pilóta küzdhetne a pole pozícióért. A pontrendszer nem változna, továbbra sem jutalmaznák a pole pozíciót elérő pilótát bónuszponttal. A változást az FIA-nak még jóvá kell hagynia, és be kell építenie a szabálykönyvbe.   

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK