Társoldalunk:

Papírforma és Mercedes-lidércnyomás sem várható Szingapúrban

2018.09.15. 06:20

A pénteki edzésnapon a Ferrari egyáltalán nem tornyosodott a mezőny fölé, a Mercedes sokat javult a mumusnak számító pályáján. A versenyszimulációk igazolták, hogy a Red Bull végre ismét megközelítheti két riválisát a futamon.

A Forma-1-es kristálygömb idén nagyjából annyira pontos, mint amennyire Kimi Räikkönen lelkesedik a nyilatkozatokért: alig. Lewis Hamilton eltipor mindenkit a hagyományosan erős pályáin, Montrealban és Silverstone-ban? Sebastian Vettel különösebb erőlködés nélkül sétált el a győzelemmel. A Ferrari móresre tanítja a mezőnyt a nagy leszorítóerőt igénylő Hungaroringen és a legerősebb motort győzelemre váltja Monzában? Hamilton fityiszt mutatott.

Ezzel jól jártak a szurkolók, és egyelőre úgy néz ki, Szingapúrban sem a papírforma fog érvényesülni. Aszerint a Ferrarinak kellett volna uralnia a pénteki napot, egyrészt a jó kigyorsításokat és rengeteg leszorítóerőt kívánó pálya jellege miatt, másrészt mert a Mercedesen máig viseli a 2015-ben itt szerzett sebhelyet, amikor a dominanciájuk előjel nélkül hirtelen megszűnt egy versenyre, és tavaly hiába nyertek, ahhoz jókora adag szerencse kellett.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: DPPI/Dppi

Idén anélkül is reménykedhetnek az 1. helyben. Hamilton most jobb kedvvel térhet nyugovóra szombat hajnalban, hiszen egy mért körön csupán 11 ezredmásodperccel kapott ki Räikkönentől, és a hosszú etapokon sem volt nyoma annak, hogy az Ezüstnyilak csak kullognának a Ferrari mögött.

Az alulkormányzottságot kigyomlálták a két tréning között, noha James Allison szerint a féktávokon még javulniuk kell. A pilóták ettől függetlenül nagyon pozitívan nyilatkoztak. "Az autó nagyon sokat fejlődött a magas leszorítóerős konfigurációban, sokkal gyorsabb, még a szezon elejéhez viszonyítva is" – jelentette ki Valtteri Bottas.

A Red Bull sötét ló (vagy inkább bika) volt a hétvége előtt – a vonalvezetés alapvetően kedvez nekik, csakhogy senki sem sejtette, ebből mennyit von le a motorbéli hátrányuk. Az első edzésnap arra utalt, hogy közelebb lehetnek két fő ellenfelükhöz, mint a korábbi versenyeken, de az nem változott, hogy az időmérőn valószínűleg megint nem rúgnak labdába mellettük.

A versenyszimulációkból az alábbi tanulságokat lehet levonni:

  • Kicsit félrevezető Räikkönen másokénak alávágó piros vonala, mert az első 9 mért körben csak 1-ben volt "tisztán" gyorsabb Hamiltonnál, akinek két értékelhetetlenül lassú eredmény is becsúszott. Ezt tükrözi az első 5 rendes körük átlaga közötti mindössze 119 ezredes különbség is a finn javára, aki az etap utolsó három fordulójában azonban 0,8-0,9 mp-cel lassabb volt.
Räikkönen, Hamilton, Ricciardo és Verstappen versenyszimulációinak köridői. A vonalak megszakításai a kerékcseréket jelzikForrás: Gerse József (GPhírek)
  • A hiperlágy gumi kopása talán a Ferrarinál jelentett komolyabb problémát? Räikkönen több mint 3 másodpercet lassult a legjobb köréhez képest, Hamilton csak alig több mint 2-t. Az ultralágy keveréken nem áll rendelkezésre összehasonlítás, mert Hamilton megállt egyetlen etapnál, kerékcsere nélkül. Ennek az a magyarázata, hogy az edzés elején elfékezte azt a szett ultralágy abroncsot, amelyiket a tervek szerint feltették volna neki még egyszer.
  • Vettel nem teljesített klasszikus versenyszimulációt, mert a sprintjénél érintőt vett a falon és megsérült a hűtője. A kimaradt gyakorlási lehetőség miatt nem aggódik, bár Räikkönennel ellentétben a két tréning közt elvégzett módosítások nála nem jól sültek el. "Jól ismerjünk az autónkat, nem olyan fontos az elveszített idő. A köröm jó volt amíg nem jött a fal, de az egyensúllyal az első edzésen elégedettebb voltam" – nyilatkozta a német. Bottas pedig azért hiányzik a grafikonról, mert ő nem a hiper-, hanem az ultralágy gumin kezdte meg a hosszú etapját.
Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: AFP/Jewel Samad
  • Egy mért körön fél másodperc volt Max Verstappen és Daniel Ricciardo hátránya a gyorsabbik Ferraritól és Mercedestől, a hosszú etapokon viszont pariban voltak velük, Ricciardo az 5 körös átlagot tekintve egy szinten állt Hamiltonnal (1:45.790). Szokás szerint bizonyára azzal kerülnek lépéshátrányba, hogy az időmérőn rosszabb rajtpozíciót szereznek a két másik csapatnál, ahonnan nehéz fordítani.
A csapatok körátlagai a versenyszimuláción hiperlágy gumin, az első 5 értékelhető eredmény és a jobb átlagot elérő versenyző alapján. A Sauber esetében 3 körForrás: Gerse József (GPhírek)
  • Christian Horner azt mondta, maradt bennük tartalék a legpuhább gumin; annyi viszont aligha, hogy beékelődjenek a Ferrarik és a Mercedesek közé szombaton. Küzdöttünk az egyensúllyal a hiperlágy gumikon – árulta el a Red Bull csapatfőnöke. – Talán nem tudunk bele elég energiát vinni elég korán, ez azonban a hosszú etapokon segít." Meg például egy jó első kör is.
  • A Pirellinél úgy értékeltek, hogy a hiperlágy keverék eléggé kopik, az élmezőnyben még ez kavarhatja meg a paklit. A hátsó gumikra kell majd nagyon odafigyelni.
  • A középmezőnyből a Renault örvend jó formának, a versenyszimulációs eredményükkel közelebb voltak az élbolyhoz, mint üldözőikhez. A Haast a Force India és a McLaren is megelőzte, pedig utóbbinál nem a lágy gumin köröző Fernando Alonso, hanem Stoffel Vandoorne eredménye látszik.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK