Vágólapra másolva!
A szingapúri éjszaka rendszeresen hoz váratlan fordulatokat, a versenyzőknek két órán át kell tűrniük a meleget, a bukkanókat és a folyamatos koncentráció követelményét a szalagkorlátok között. Ez a pálya nem szokott feküdni a Mercedesnek, Sebastian Vetteléknek ezt muszáj kihasználniuk.

Európából Ázsiába költözik a Forma-1 a hétvégétől, a turné Szingapúrban folytatódik, ahol mindig lehet számítani látványos jelenetekre, váratlan fordulatokra. A városállam utcai pályája ugyan nem mindenhol olyan keskeny, mint a monacói, de a bukkanók, a szalagkorlátok és a szűk bukóterek hasonló veszélyforrást jelentenek, amit több tényező nehezít, például a villanyfényes körülmények: a kvalifikáció helyi idő szerint 21 órakor, a futam 20 óra 10 perckor indul (a magyar idő szerinti menetrend a cikk végén olvasható).

„Az esti verseny és a forróság végletekig próbára teszi az embert. Számomra a szingapúri futam a legmegerőltetőbb a szezonban” – nyilatkozta Max Verstappen. Nico Hülkenberg kiegészítette azzal, hogy kevés az egyenes, ahol szusszanni lehet. Azért pedig nagyon ácsingóznak majd a versenyzők, ugyanis

az összes eddigi itteni verseny legalább 1 óra 55 percen át tartott, többször kitöltve a szabályokban engedélyezett kétórás időkeretet.

A szezon általában legrövidebb futamát, a monzait a leghosszabb követi a szingapúri Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei

Ehhez az is hozzájárult, hogy minden évben szükség volt a Safety Carra, azaz a taktikákba érdemes beépíteni ezt a paramétert. A Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola azt mondta, alapból is többféle stratégiai variáció lehetséges; a gyártó a hiperlágy-ultralágy-lágy gumihármast szállítja a pályára.

Nem szégyen, ha valakinek nem tűnt fel a keveréknevek tengerében, de a szuperlágy kimaradt a sorból, tehát a kínálat középső és a legkeményebb eleme között megint lesz egy lépcsőfoknyi ugrás.

A rózsaszín jelölésű hiperlágy abroncs idén harmadjára kap szerepet, a Monacói és a Kanadai Nagydíj után.

A Pirelli rámutatott, hogy a szingapúri 23 számozott kanyar a legtöbb az idényben, ami folyamatos terheléssel sújtja a gumikat, melyek közül a bal hátsót éri a legnagyobb. Előzésre az 5-ös és 7-es kanyar közötti szakasz a legalkalmasabb, de a merészek az előtte lévő jobbosnál, vagy a 14-es fordulónál is próbálkozhatnak a kifékezéssel.

A pálya egy icipicit változott tavaly óta: a 16-os és 17-es kanyar íve kicsit enyhébb lett környékbeli építkezések miatt. Néhány fordulónál pedig új burkolatot kapott az aszfalt.

A Szingapúri Nagydíj legfontosabb statisztikái
Helyszínek Marina Bay (2008-)
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat) Sebastian Vettel (4) / Ferrari és Mercedes (3-3)
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat) Sebastian Vettel (4) / Ferrari (4)
Az előző öt futam győztesei

2017: Lewis Hamilton, 2016: Nico Rosberg, 2015: Sebastian Vettel, 2014: Lewis Hamilton, 2013: Sebastian Vettel

Futamgyőztesek a mezőnyből Vettel (4), Hamilton (3), Alonso (2)

Az, hogy a fő eseményeket este rendezik, megmentheti a mezőnyt az esőtől: a meteorológia egyelőre mindhárom napra jósol esőt, de pont nappalra, amikor az edzéseknek itt eleve kevesebb a haszna.

Visszatér a Mercedes rémálma?

A Mercedes halomra nyerte magát 2014 és 2016 között, de a 2015-ös Szingapúri Nagydíj a mementójukká vált, hogy sosem lankadhat az éberségük, mert ők sem tökéletesek. Akkor érthetetlenül gyengén szerepeltek – mindkét pilótájuk bottal ütötte az alapból jóval nagyobb hátrányban lévő Ferrarik és Red Bullok nyomát –, nem találták az összhangot az autóval, aminek okára máig nem találták meg hiánytalanul a megfejtést.

A Mercedesnek nem ez a kedvenc helyszíne Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei

2016-ban és 2017-ben megnyerték a futamot, de előbb igen neccesen, tavaly pedig szükségük volt hozzá a Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen és Verstappen kiesését hozó rajtbalesetre. Ilyen előjelek mellett ők sem magukat tekintik favoritnak. „A szingapúri pálya jellegzetességeivel korábban szenvedtünk.”

– közölte Toto Wolff csapatfőnök. – Papíron a Ferrarinak kedvezhet, de olyan szoros a bajnoki küzdelem, hogy az előrejelzések gyakorlatilag értelmetlenek.”

Már csak azért is, mert Vettel hiába vezetheti a mezőny legerősebb autóját hónapok óta, összehozta azt a „bravúrt”, hogy a sorozatos baklövésekkel minden korábbinál nagyobb, 30 pont legyen a hátránya Lewis Hamiltonnal szemben. Ezzel idén először állt elő olyan helyzet, hogy a verseny után biztos nem fog változni a tabellát vezető pilóta személye.

A Ferrari egyszerűen nem engedhet meg több botlást, és sürgősen nagyokat kell leharapnia a címvédő előnyéből. Ami jó hír számukra, hogy Kimi Räikkönen remek formának örvend, miközben Hamilton segédje csapattársa, Valtteri Bottas a tavalyi évhez hasonlóan kicsit elvesztette a fonalat a nyári szünetet követően.

A Red Bull lemaradása csökkenhet az előző versenyekhez képest, de kérdés, ez mire lesz elég Forrás: DPPI/Florent Gooden

A Red Bullnál nem számítanak a szép monacói hétvégéjük megismétlésére az utcai pályán,

mert az új Renault motor körönként még mindig nagyjából 1 másodperccel lassabb a Ferrarinál és a Mercedesnél. „Szingapúrban valószínűleg nem leszünk annyira erősek, mint Monacóban voltunk. Szerintem a Ferrari az esélyes” – mondta a hercegségben diadalmaskodó Daniel Ricciardo.

Hogyan hat az érintettekre a Ferrari bejelentése?

Erős forma ide vagy oda, a maranellóiak úgy döntöttek, Charles Leclercre cserélik le a finn pilótát, aki a Saubernél fejezheti be a pályafutását. Ez lesz az első nagydíj a bejelentés után, így sejthető, kik lesznek az érdeklődés középpontjában – nyilván Leclerc az, akinek jobban szoknia kell az újságírók hadát.

Räikkönen az előző hét futamból haton dobogóra állt, vajon visszaveti a teljesítményét, hogy az utolsó versenyeire készül a Ferrarival? Szingapúrban nem különösebben jó a mérlege, kilenc próbálkozásból két 3. hely a legjobb, amit felmutat innen, és az első rajtsorból sem indult még soha.

A Ferrarinál idén ezt el kellene kerülni Forrás: AFP/Manan Vatsyayana

Vettel világbajnoki hadjáratához azonban jó lenne hozzájárulnia és csapattársával együtt pontokat kellene rabolnia Hamiltontól, mert ketten egyszerre idén még egyetlen futamon sem értek célba előtte.

Új lendületre kap a Renault?

Az istállót megmentette a Haasszal való pontegyenlőségtől, hogy sikeresen töröltették Romain Grosjean eredményét a monzai verseny után az autóján lévő szabálytalan padlólemezre hivatkozva. A probléma egyébként nem magával a lemez elejének tényleges formájával volt, hanem a rászerelt aerodinamikai elemekkel, amelyektől alulról szemlélve már szabálytalannak látszott a sarkok görbülete (az előírások szerint ilyen nézőpontból kell vizsgálni a padlólemezt).

A Renault 10 pontos előnyt spájzolt be a szezon utolsó harmadára, de nem túl szívderítő statisztika számukra, hogy

a júniusi Francia Nagydíj óta egyszer sem végzett a pontszerzők között mindkét pilótájuk.

Ebben az időszakban rajtuk kívül csak a McLaren és a Toro Rosso, valamint a műszakilag sérülékeny Red Bull nem könyvelt el kettős pontszerzést.

A Renault foggal-körömmel ragaszkodik a konstruktőri 4. helyhez Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei

„Sejtettük, hogy az előnyük úgy olvad el, mint egy jégkocka a napon. Kezdettől fogva tudtuk, hogy a Haas nagyon ütőképes, és szerencsénk van, hogy még mindig előttük állunk” – nyilatkozta Cyril Abiteboul még az Olasz Nagydíj előtt. A szingapúri pálya természete a nagy leszorítóerő-igénnyel és a lassú kanyarokkal segíthet rajtuk, miközben a Haasnak pont ez okozhat kellemetlenséget: idén csak két pályán fordult elő, hogy mindkét autójuk célba ért és egyik sem szerzett pontot, és az egyik alkalom speciel a hasonló karakterű Monacóban volt.

Hogy reklámozzák magukat az új szerződésért harcolók?

Az Olasz Nagydíj óta eldőlt, hogy a McLaren jövőre nem tartja meg Stoffel Vandoorne-t, újoncot fog avatni Lando Norris személyében. A belga fiatal előtt nem sok ajtó maradt nyitva, így jó teljesítménnyel kellene előrukkolnia az F1-es karrierje folytatásához. Mivel a csapatot irányító Zak Brown elismerte, hogy idén nagyon gyenge autót építettek és a fejlesztéssel is vakvágányra futottak, egyéb mérvadó viszonyítási pont híján már az is

lendítene a helyzetén, ha legyőzné Fernando Alonsót néhány időmérőn, tudniillik ez idén még egyszer sem sikerült neki.

Esteban Ocon egy fokkal jobb pozícióban áll abból a szempontból, hogy a Force India autója erősebb. Az ő tehetségét senki sem kérdőjelezi meg, és általános vélekedés, hogy mindenképp megérdemel egy ülést 2019-re, de könnyen lehet, hogy ez lesz az utolsó idei versenye és bizonyítási lehetősége, mielőtt Lance Stroll elfoglalja a helyét.

A kivilágított pálya madártávlatból Forrás: AFP/Str

A Saubernél Marcus Ericsson, a Toro Rossónál Brendon Hartley nyakán szorul a hurok. Előbbi jó formában tért vissza Belgiumban, mielőtt Olaszországban a pénteki edzésen hatalmas balesetet szenvedett. „Én az év második felében lubickolok inkább. Valamiért mindig erős vagyok a szezonok második felében. A nyári szünetem jól telt, és kielemeztem az idény első felét” – mondta Ericsson, aki házon belül Räikkönen utódjával verseng. Az nyilván komoly fegyvertény lesz számára, ha legyőzi Leclerc-t.

A Szingapúri Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 10:30-12:00
  • 2. edzés: péntek 14:30-16:00
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 14:10-
Így rendeltek gumikat a versenyzőknek a Szingapúri Nagydíjra Forrás: Pirelli