Magasabb lesz az F1-es autók hátsó szárnya, és világítani is fog

F1 - GRAND PRIX OF BELGIUM 2018 AOUT AUGUST Auto Belgique CAR F1 formula 1 FORMULE 1 FORMULE UN GRAND PRIX Motorsport RACE WORLD CHAMPIONSHIP
05 VETTEL Sebastian (ger), Scuderia Ferrari SF71H, action during the 2018 Formula One World Championship, Belgium Grand Prix from August 23 to 26 in Spa -Francorchamps, Belgium - Photo Julien Delfosse / DPPI
Vágólapra másolva!
Az idei szezonban megszaporodtak a feltartások a száguldó cirkuszban, a pilóták pedig rendszeresen arra panaszkodnak, nem látják a hátul haladót. A következő idénytől jobb lehet a helyzet.

A FIA az év eleje óta vizsgálja azt a problémát, hogy a jelenlegi Forma-1-es autókból igen nehéz hátrafelé kilátni. A gondot a tükrök pozíciója, valamint a hátsó szárny mérete okozza. Jövőre mind a kettő változik, sőt, utóbbira LED-es világító csík is kerül. Na nem azért, hogy szebb legyen, hanem azért, hogy esőben láthatóbbá váljon a hátul haladónak.

Szélesebb és magasabb lesz a hátsó szárny 2019-től Forrás: DPPI/Dppi

Az Osztrák Nagydíj időmérő edzésén Sebastian Vettel feltartotta Carlos Sainzot, amiért büntetést kapott a másnapi futamra. A Ferrari pilótájának elmondása szerint egyszerűen nem látta a gyorskörön közelítő Renault-t. Ez az eset gyorsította fel azt a folyamatot, amelynek keretében először a Szingapúri Nagydíjat tűzték ki, mint a versenyt, amelytől szigorodik a tükrök elhelyezésére meghatározott terület nagysága. Ezt végül elvetették, viszont további változtatásokat eszközöltek a jobb kilátásért.

Az Autosport értesülései szerint a hátsó szárnyat 50 mm-rel megemelik, hogy a vízszintes eleme és az oldaldoboz között nagyobb legyen a rés, amin a pilóta kiláthat hátrafele.


A Stratégiai Munkacsoportnak és a Motorsport Világtanácsnak még el kell fogadnia a változtatást, mielőtt az belekerül a szabálykönyvbe, ez azonban puszta formalitásnak ígérkezik. A tükrök pozíciója a jelenleginél alacsonyabban és kijjebb lesz, valamint a rögzítésükre vonatkozó előírás is szigorodik, hogy a csapatok ne tudják aerodinamikai célokra használni azt.

Felül Gasly, alul Grosjan sisakkamerájából is látszik, mennyire korlátozott a versenyzők látótere a tükörben Forrás: F1

„A fő gondot a hátsó szárny helyzete jelenti, különösen a mérete, valamint a láthatóság a tükrökben. A szárny közvetlenül blokkolja a kilátást hátrafele" – mondta Valtteri Bottas, aki a Belga Nagydíj harmadik szabadedzésén 300-as tempónál szorította le az ettől megpördülő Stoffel Vandoorne-t a fűre, mert egyszerűen nem vette észre.

Repülőre emlékeztethetnek a 2019-es autók

Természetesen unalomig elcsépelt dolog, hogy az autók szárnyai valójában lefelé fordított repülőgépszárnyak, legalábbis azon az elven működnek, de most kivételese nem erre gondolunk, hanem azokra a függőleges szárnyvéglapokra szerelt LED-ekre, amelyeket Lewis Hamilton már tesztelt a Spanyol Nagydíj után.

Hamilton a szárnyra szerelt lámpák tesztelése közben Barcelonában Forrás: Daimler AG/Wolfgang Wilhelm

A teszt sikeres volt, a csapatok technikai megbeszélésén pedig nemrég javaslat született arra, hogy 2019-től legyenek kötelezőek, mivel nagyban javítják az elöl haladó láthatóságát esős körülmények között. A Stratégiai Munkacsoportnak el kell fogadnia az előterjesztést, majd a Motorsport Világtanácsnak jóváhagyni a szabályba kerülést, de ez is csak formalitásnak ígérkezik.