Társoldalunk:

Orosz iparmágnás támadja a Force India eladását

2018.08.22. 08:30

Már a hétvégén kikerül az egyik volt résztulajdonos márkaneve a Force India megnevezéséből, miután Lawrence Stroll és konzorciuma átvette az istálló irányítását. Az oroszok viszont morognak.

A Williamsnél versenyző Lance Stroll édesapja, Lawrence Stroll és üzlettársai vették át a csődeljárást kezelő FRP Advisory-tól a Force India irányítását, ezzel úgy tűnt, egy ideig lezárul a jobb sorsra érdemes silverstone-i istálló kálváriája. Az ügy azonban még nem ért véget, mert még legalább egy érdeklődő, az orosz Uralkali hoppon maradt és úgy tűnik, ezt nem vették jó néven.

Az Uralkali a Force India befizetett tesztpilótája, Nyikita Mazepin édesapjához, Dmitrij Mazepinhez köthető vegyipari vállalat, Strollék köréhez hasonlóan már régóta érdeklődtek a csapat átvétele iránt, de végül a kanadaiak lettek a befutók.

Nyikita Mazepin előbb vezethette az idei Force Indiát, mint a csapat versenyzőiForrás: DPPI/Florent Gooden

A cég azonban kiadott egy közleményt, amelynek címe szerint „a csődbiztos által lefolytatott eljárás talán nem a Force India hitelezői, értékgazdái és általában a sportág legjobb érdekeit szolgálták.” Azt állítják, hogy az Uralkali igazgatója, Paul J. Ostling vezetésével szakértői csapatot állítottak össze (az Autosport szerint ennek a McLaren korábbi csapatfőnöke, Martin Whitmarsh is a tagja volt) és

augusztus 3-án, tehát Strollék hatalomátvétele előtt két ajánlatot tettek a Force India megmentése érdekében.  

Az első szerint lényegében többségi tulajdont vásároltak volna a fizetésképtelenség elkerülése érdekében, a második változat szerint pedig a csapat eszközeit vásárolták volna fel a csődeljárás alá vont vállalattól, így az eszközök egy új vállalatba szervezve működhettek volna. Kijelentették, hogy mindkét megoldással kifizették volna a tartozásokat, működő tőkét vontak volna be és ötéves befektetési programot ígértek.

Ostling (balra) 2004-ben, még az Ernst & Young operatív igazgatójakéntForrás: AFP/Ravi Raveendran

A vállalat azt javasolta, hogy lezárt borítékokban tegyenek ajánlatokat az érdeklődők, azokat pedig a képviselőik jelenlétében bontsák fel, az Uralkali szerint azonban a csődbiztosok ezt elutasították. Kifogásolják, hogy augusztus 4-én (szombaton) tájékoztatást kaptak arról, hogy a csődbiztosok csak akkor veszik figyelembe az ajánlatot, ha augusztus 6-án 16:00-ig, tehát

 

kevesebb, mint egy munkanap alatt kötelezettséget vállalnak a csapat tulajdonrészeinek átvételére.  

A közleményben arról is írnak, hogy a csődbiztosok tájékoztatása szerint a csapat megmentéséhez 13 indiai bank hozzájárulása is kellett és olyan határidőket szabtak nekik, amiket az Uralkali nem tudott teljesíteni az ügy bonyolult jellege miatt.

Dimitrij Mazepin (középen)Forrás: Sputnik/Alexei Druzhinin

Ebből következően az Uralkali augusztus 6-án új ajánlatot tett az eszközök átvételére és további forrásokat kínáltak, de állításuk szerint nem tudtak kommunikálni a csődbiztosokkal, mert nem vették fel a telefonokat és csak egy válaszemailt kaptak, miután már Strollékkal megállapodtak a vállalat megmentéséről.  

Nem tettek le a csapat megvásárlásáról

A Racefans elérte Ostlinget, aki megerősítette, hogy Mazepin továbbra is „abszolút” megvásárolná a csapatot, egyelőre tanácsadók és jogászok állásfoglalásaira várnak. „Beszéltünk a FOM-mal, Chase [Carey-vel], az FIA-val és Jean [Todttal], tudnak a fellebbezésünkről. A jogászaink kapcsolatban állnak az angliai ügyvédekkel, közösen adtak be fellebbezést a csődbiztosnak” – árulta el.

Az Uralkali standja egy 2018-as szentpétervári szakkiállításonForrás: AFP/Kirill Kudryavtsev

Azt egyelőre nem tudni, hogy az Uralkali törekvései milyen következményekkel járnak a Force India jövőjével kapcsolatban. Az új tulajdonosok eddigi egyetlen nyilvánosan is észlelhető döntése, hogy törölték a Sahara márkanevet a Force India megnevezéséből.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK