Alonso új ritmust adott az F1-es pilótakeringőnek

Forma-1, Haas, McLaren, Sauber, Toro Rosso
20 MAGNUSSEN Kevin (dnk), Haas F1 Team VF-18 Ferrari, 14 ALONSO Fernando (spa), McLaren Renault MCL33, 02 VANDOORNE Stoffel (bel), McLaren Renault MCL33, parc ferme during the 2018 Formula One World Championship, Grand Prix of Hungary from July 26 to 29, Hungaroring, Budapest - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
Több bejelentés is alaposan felpezsdítette a versenyzői piacot, a középmezőny bizonytalan jövőjű tagjainak jobbak az elhelyezkedési lehetőségei, mint néhány héttel ezelőtt, bár így is több az eszkimó, mint a fóka. Körkép.

Az elmúlt hetekben úgy tűnt, a három élcsapat egyikénél sem változnak a versenyzői felállások 2019-re, jelen állás szerint viszont akár kettőhöz is friss arc érkezhet. Annyi biztos, hogy a Mercedes megtartja a pilótáit, míg a Red Bullnál váratlanul üresedés lett, miután Daniel Ricciardo sokkolta az F1-es világot a Renault-hoz szerződéssel. A Ferrarinál Kimi Räikkönen jövőjét veszik körül kérdőjelek (megint), de Sergio Marchionne halálával későbbre tolódhat a leváltása Charles Leclerc-re, a hírek szerint az új menedzsment a stabilitást pártolja.

A többi istállónál tizennégy ülés érhető el, amiből könnyen csak tizenkettő maradhatott volna a piacon, ha a csődeljárás alá vont Force India helyzetét nem sikerül megoldani. Az autók egy részének már van gazdája, illetve néhány fiatalnak nem kell aggódnia: a Renault-nál kirakták a telt ház táblát, a McLarennél csupán az egyik helyre lehet licitálni, miután bejelentették Carlos Sainz érkezését, ami Pierre Gasly-nak jelenthet jegyet a Toro Rossótól a Red Bullhoz (de lehet, hogy ez már korábban eldőlt), a Haas pedig bizonyára megtartja Kevin Magnussent. A már említett Leclerc esetében mindössze annyi a kérdés, hogy a Saubernél vagy esetleg a Ferrarinál folytatja-e.

Javában tart a székfoglaló játék Forrás: DPPI/Florent Gooden

Szokás szerint sok az eszkimó és kevés a fóka, de kiknek kell kapaszkodnia a zsákmányba, és kik dörömbölnek az ajtón új vadászengedélyért?

Tolongás a McLarennél

Fernando Alonso visszavonulásának nyertese Sainz, akinél néhány hete még benne volt a pakliban, hogy a tehetsége ellenére állva marad a székfoglaló játékban. Akkor úgy festett a kép, hogy a Red Bullnak nem kell dilemmáznia az előléptetésen,

és általános vélekedés volt, hogy a Mercedes a Force Indiától a Renault-hoz menekíti pártfogoltját, Esteban Ocont.

Most épp ő az, aki izgulhat, bár azt mondta a nyári szünet előtt, „nem aggódik," és „a pletykák jók, mert ez azt jelenti, az emberek felfigyeltek rá és elégedettek a munkájával." Azóta viszont Lance Stroll milliárdos apja és más befektetők vették meg a Force Indiát, így szinte tuti, hogy a fiatal kanadai ot folytatja a karrierjét, azaz Oconnak vagy Sergio Péreznek vennie kell a sisakját.

A Force India két pilótája közül legalább az egyik távozásra kényszerülhet Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az istállónál az ötödik évét taposó mexikói szentül hiszi, hogy a középmezőnyben a Force Indiánál a legjobbak lehetőségek, amennyiben megszűnnek a pénzügyi akadályok. Mindazonáltal vannak vészforgatókönyvei.

„Ez egy nagyszerű csapat. Nem kapkodok, mert tudom, hogy kiváló helyzetben vagyok, de minél előbb [eldől a jövőm], annál jobb – nyilatkozta. – A nyári szünetben jobban át fogom látni, mi hogy alakul, utána egyértelmű döntést tudok hozni."

„Szerencsére van pár lehetőségem – állítja. – Meglátjuk, melyik csapatnál lesz üresedés, utána döntünk."

Vandoorne parkolópályára kerül? Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Ocont a legfrissebb hírek szerint a Mercedes megpróbálja betuszakolni a McLarenhez, ahol a nem igazán villogó Stoffel Vandoorne maradása erősen kérdéses. Az alkudozás során a belgának nem csak arról kell meggyőznie főnökeit, hogy jobb választás Oconnál, hanem hogy az F2 bajnokságában a 2. helyen álló Lando Norrisnál is az. Az ilyenkor megszokott szöveget mondva azt állította, nem gondolkodik a jövőjén, csak magára koncentrál, de kérdés, elég biztosíték-e számára, hogy az új sportigazgató, Gil de Ferran lányával jár.

Rezeg a léc a Haas alapembere alatt

Romain Grosjean azon kevesek közé tartozik, akik kaptak második, sőt, harmadik esélyt a Forma-1-ben a bizonyításra. Miután 2009-ben az év második felében beülhetett a Renault-ba, két teljes szezon is lement, mire a Lotus (a jelenlegi Renault jogelődje) újra lehetőséget adott neki. Ott többször villantott, de ahhoz, hogy karrierjét folytathassa,

ki kellett másznia egy igen mély gödörből, amibe a sorozatos, felelőtlen ütközések rántották be.

Most hasonló hullámvölgyből keresi a kiutat 32 évesen, miután érthetetlen balesetekkel bombázta meg az önbizalmát és tette kérdőjelessé a maradását a Haasnál; Bakuban a Safety Car mögött csapta falhoz az autót, Barcelonában a rajtnál okozott tömegkarambolt, Franciaországban és Angliában az edzésen törte össze a munkaeszközét.

Alonso önszántából nem lesz a mezőny tagja jövőre, Grosjean esetében ez mások döntésén múlik Forrás: AFP/William West

Bár a csapatok nem szentimentálisak, a jövőjéről azért dönthet nehezen a Haas, mert Grosjean az első lépésektől, 2016-tól kezdve segítette őket tapasztalatával és szép eredményekkel. A pilóta ugródeszkaként tekintett erre a lehetőségre, hátha a motorszállítói kapcsolattal bejuthat a Ferrarihoz, de jelen állás szerint ez beteljesületlen álom lesz, és örülhet, ha jövőre a mezőny tagja marad.

„A csapat tudja, mit hoztam a házhoz az első naptól kezdve. Igen, idén nem minden versenyen teljesítettem úgy, ahogy kellett volna. Remélem, ez már a múlté és visszatértem a helyes útra" – nyilatkozta a Hungaroringen egy sajtóbeszélgetésen, amelyen a GPhírek is részt vett. B-tervről nem beszélt konkrétan.

Günther Steiner csapatfőnök azt mondta, a nyári szünetet követően döntenek 2019-ről, és Grosjean nincs reménytelen helyzetben.

"Tudjuk, mire képes, és Önök is, hogy mit tud elérni egy jó napján. Olyankor kiemelkedően vezet, ezt kell rendszeressé tennünk – közölte. – Amikor jól nyitja a hétvégét, általában jól teljesít. Számomra az a fontos, hogy péntekenként kellemes környezetbe tegyük, mert olyankor rendszerint szombaton és vasárnap is erős."

A mezőny negyedik legerősebb istállójának a Haas tűnik, de különböző hibákból kifolyólag 16 pontos hátrányból veszik üldözőbe a konstruktőri ranglistán a 4. helyet elfoglaló a Renault-t az idény második felében. Az izmos Ferrari motorok miatt ez a csapat az egyik, ha nem a legvonzóbb landolási hely lehet a bizonytalan jövőjű versenyzőknek.

A kisebb csapatoknál is lesznek kiadó helyek

A konstruktőri rangsor utolsó három helyezettjénél szintén több hely kiadó. Jól jöhet ki az elmúlt hetek eseményeiből Brendon Hartley, pedig úgy tűnt, a Red Bull családból majdnem egy évtizede egyszer már száműzött pilóta mesébe illő visszatérése rövidesen véget érhet. Noha a sok baleset közül nem mindegyikért őt terheli a felelősség, Gasly pontszámban 26:2-re vezet ellene, ennek ellenére maradhat neki hely jövőre is.

Hartley a hungaroringi teszten Forrás: Hungaroring

Neki két konkurense van: a hírek szerint a Toro Rosso nem utasítaná el a McLaren-növendék Lando Norrist, és állítólag ha megkapnák, cserébe a szerződése lejárta előtt elengednék riválisukhoz James Key-t.

Hartley másik vetélytársa a balhés múltú, ellenben ügyes Dan Ticktum, akinek az energiaitalosok lassan helyet akarnak szorítani.

„Őrült, de gyors. Illik hozzánk – mondta róla Helmut Marko, hozzátéve, hogy az év végére készen állna az F1-re. – Bizonyos mértékig megzaboláztuk."

Stroll valószínűsíthető szerződése a pofozógéppé süllyedt Williamsnél szabadíthat fel egy versenyzői állást – Robert Kubica visszatérési reményei tovább élnek –, ahol Szergej Szirotkin azért küzd, nehogy újonc idénye egyben az utolsó is legyen. Az orosz szintén higgadtan kezeli a helyzetet. „A legrosszabb, amit tehetnék, hogy a következő szezonról kezdek gondolkodni, főleg a mi helyzetünkben" – mondta.

A fellendülőben lévő Saubernél Marcus Ericsson küzd a szerződéshosszabbításért, de amennyiben Vandoorne-nak megmutatják az ajtót a McLarennél, ez az istálló lehet az egyik mentsvára, mert a menedzsere, Alessandro Alunni Bravi része a svájci csapat tulajdonosi körének, Frederic Vasseur csapatfőnök pedig a főnöke volt, amikor a GP2-ben megnyerte a bajnokságot. A Leclerc-hez hasonlóan a Ferrari támogatását élvező Antonio Giovinazzi esélyei az F1-es visszatérésre szintén a Saubernél lehetnek a legjobbak.

Érdekes, hogy a mezőnyben korábban már szereplő pilóták közül alig akad olyan, akit szóba hoznak az ülések kapcsán, például a tehetséges Pascal Wehrlein neve sem nagyon tűnt fel újra a jelöltek között.