Jöhetnek az okos gumik az F1-be?

Formula One F1 Autodromo Nazionale Monza Monza Italy 2014 Formula One Italian Grand Prix
Autodromo Nazionale Monza, Italy, 4th - 7th September 2014. 
Pirelli tyres, Detail, 
World Copyright: © Andrew Hone Photographer 2014.
Ref:  _ONZ9510
2014 Formula One Italian Grand Prix Autodromo Nazionale Monza, Italy, 4th - 7th September 2014. Pirelli tyres, Detail, World Copyright: © Andrew Hone Photographer 2014. Ref: _ONZ9510
Vágólapra másolva!
Valós idejű információt szolgáltatnának tapadásról, kopásról és más adatokról, ezzel hozva közelebb a nézőket a bonyolult stratégiai döntések megértéséhez.

A Forma-1-es gumik viselkedése az átlagnézők számára mindig is inkább valamiféle megfoghatatlan tudományhoz, mintsem mindenki számára értelmezhető tényekhez hasonlít. A csapatok féltve őrzik titkaikat a Pirelli abroncsainak optimális üzemeltetéséről, a futamok alatt a képernyők előtt ülőknek pedig a köridők, az autók viselkedése, valamint a pilóta és a csapat közti rádiókommunikáció jelent támpontot a gumik viselkedéséhez. A jövőben ez azonban elképzelhető, hogy másként lesz.

Mi lenne, ha a jövőben a gumi "beszélnének" az autókhoz? Forrás: Andrew Hone Photographer

A Liberty Media érkezésével a Forma-1 a nézőbarátabb megoldások felé halad, a minél több és könnyebben értelmezhető információ a kulcs. Éppen ezért jövőre már csak három elnevezés lesz a keverékek terén, minden futamon a lágy, közepes és kemény abroncsok kerülnek bevetésre akkor is, ha a Pirelli skálája szerint azok éppen más keverékeket takarnak.

Itt azonban nem szeretne megállni az F1 gumiszállítója, valamikor a jövőben bevezetné ugyanis az okos gumikat, amelyek valós időben szolgáltatnak adatokat az abroncsokról.

A cég a közútra már gyárt ilyen termékeket, Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős igazgatója a Racefans kérdésére azonban azt mondta, versenypályára még időbe telhet kifejleszteni ilyen abroncsot.

– mondta Isola. – Azt azonban, hogy a motorsportba, különösen a Forma-1-be, ahol sokkal nagyobb erők és hőmérsékletek hatnak a gumikra, mint egy utcai autón, is bevezessük, még tanulmányoznunk kell."

A nagy terhelés miatt az F1-ben egyelőre nem gondolkoztak az okos gumik bevezetésén Forrás: Jerry Andre / Sutton Images

Az okos gumi képes lenne a kopásról, tapadásról és nyomásról valós idejű információt közölni a csapatokkal és a nézőkkel, valamint az utcai autókra szánt gumik fejlesztését is segítené. „Az adatok, amelyeket a Forma-1-ben gyűjtünk, több mint relevánsak az utcai gumikhoz. Amennyiben az említett adatokat a Forma-1-re jellemző részletességgel tudnánk mérni, az hasznos lenne az utcai autóknak" – mondta Isola.

A csapatok természetesen aligha örülnének az okos gumik bevezetésének, mivel a féltve őrzött titkaik kikerülnének a képernyőre.

„A marketingszempontokat is figyelembe kell vennünk, hogy ne adjunk ki semmilyen titkos információt. Ezzel együtt a nézők szórakoztatására is tudnánk hasznos adatokkal szolgálni. Azt gondolom, hogy a fő szempont a technikai oldal. Ez jó lenne a biztonságnak, mivel az utcai autókban az ilyen szenzorok ezt a szempontot szolgálják. Figyelmeztetnek, ha túl kopott a gumi, vagy az ember túl gyorsan hajt a tapadási viszonyokhoz képest."