Elnézőbbek az élmezőny tagjaival az F1-es sportfelügyelők?

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2018, Grand Prix of Hungary SPO F1 GP GRAND PRIX Motorsport Motorsports
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2018, Grand Prix of Hungary, Start, #28 Brendon Hartley (NZL, Red Bull Toro Rosso Honda), #20 Kevin Magnussen (DEN, Haas F1 Team), #27 Nico Hulkenberg (GER, Renault Sport Formula One Team), #2 Stoffel Vandoorne (BEL, McLaren F1 Team), 29.06.2018. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
A Haas csapatfőnöke szerint a Forma-1-es sportfelügyelőket – bármennyire is igyekeznek pártatlanok maradni – befolyásolja döntéseikben a versenyzők hírneve és világbajnoki pontversenyben elfoglalt helye. 

Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke meglehetősen egyértelmű nyilatkozatot tett, amelyben azt sugallta, hogy a pályán történt incidenseket kivizsgáló, az esetleges büntetésről, valamint annak mértékéről döntő sportfelügyelők részrehajlóak, és az élmezőny pilótáit kevésbé, míg a korábban többször büntetést összeszedő versenyzőket jobban büntetik.

Nem egyenlő mércével mérnek a sportfelügyelők? Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A Magyar Nagydíj időmérő edzésén Max Verstappen feltartotta a Haas pilótáját, Romain Grosjeant. Az FIA az esős körülményekre hivatkozva nem büntette meg a lassan haladó Red Bull-pilótát.

Az elmúlt években számos hasonló eset történt az amerikai csapattal, amelyekből Steiner szerint mindig ők jöttek ki rosszul.

A 2017-es Brit Nagydíj időmérőjén Lewis Hamilton tartotta fel a franciát a gyorskörén, azonban a Mercedes pilótája sem kapott megrovást a történtek után. A Haas pilótái többször kerültek az FIA döntéshozói elé, például amikor a bakui futamon Kevin Magnussen ütközött Pierre Gasly-val, vagy amikor a dán feltartotta Charles Leclerc-t a Spanyol Nagydíj szabadedzésén.

Grosjean nagy rendszerességgel járul a sportfelügyelők elé Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az FIA szankcionálta Grosjeant a spanyolországi megpördülése után, valamint a Francia Nagydíj első körében történt esetért is, amikor Esteban Ocon autóját terelte le a pályáról. Steiner elmondása szerint nem volt sportszerű megbüntetni a „könnyű célpont" Grosjeant a spanyolországi manővere miatt, valamint a tavalyi Brazil Nagydíjon Oconnal történt ütközése után sem. Utóbbiért 10 másodperces büntetést kapott.

„Előfordul, hogy nem segítünk magunkon, ha ebbe a helyzetbe kerülünk, mondván, ha nem lettél volna ott, nem kaptál volna büntetést" – nyilatkozta Steiner.

Az Autosport kérdésére, miszerint ezt figyelembe veszik-e a döntések meghozatalakor, így felelt: „Lehet. Nincs bizonyítékom, ezért nem tudok bizonyítani semmi ilyesmit, de lehet."

Charlie Whiting, az F1 versenyigazgatója elmondta, hogy a döntéshozók ítéletét tudat alatt befolyásolhatja egy-egy pilóta megítélése, azonban ez nem hat ki a végeredményre.

„Amennyiben egy pilótának kilenc büntetőpontja van, annak sem szabadna befolyásolnia a döntéshozókat – mondta Whiting az Autosport kérdésére. – Ha úgy gondolják, hogy nem kellene három büntetőpontot adni egy adott pilótának, mert akkor egy versenyről eltiltják, annak sem kellene számítania. Hogy tudat alatt mégis számít-e, azt nem tudom."

A Brit Nagydíj nyitókörében a két Haas-pilóta egymásnak ment neki Forrás: F1 TV

Az FIA versenyigazgatója nem lát hasonlóságot a Grosjean-Verstappen incidens és a Sebastian Vettel, valamint Carlos Sainz Ausztriában történt feltartása között. Utóbbi esetben Vettelt büntették, előbbiben Verstappent nem.

– mondta Whiting. – Egyszerűen csak elvette a gázt, ahelyett, hogy keményen próbálkozott volna, úgy tűnt, inkább feladta. Verstappen a gázra lépett azon a ponton, ezért nem hiszem, hogy Grosjean tartani tudta volna vele a lépést. Számomra ez nem ugyanaz a helyzet."

A Haas újra érdeklődik Fittipaldi unokája iránt

Pietro Fittipaldi május elején szenvedett hatalmas balesetet a sportautó-világbajnokság spái hatórás versenyén az Eau-Rouge-ban. A kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokája ekkor már kapcsolatban állt a Haas-csapattal egy esetleges Forma-1-es tesztről, a baleset azonban megakasztotta az egyeztetéseket.

Az amerikai istálló azonban nem tett le a fiatal brazil ígéretről, és most, hogy Fittipaldi felépült, valamint első IndyCar-futamán is túlvan balesete óta, ismét fontolóra vette a kipróbálását.

„Újra jól kell éreznie magát az autóban. Nem beszéltem vele az IndyCar-tesztje után, de olvastam, hogy kényelmesen érezte magát. Újra találkozni fogok velek, amikor visszatérek Észak-Karolinába, utána pedig meglátjuk, mit hozhatunk össze az év végére – nyilatkozta Günther Steiner. – Beszéltünk már róla, de aztán ez félbemaradt a balesete miatt. Most újra fel kell vennünk a fonalat, meg kell néznünk, hogyan érzi magát ezzel kapcsolatban."

Pietro Fittipaldi a Dale Coyne Racing IndyCar-autójában Forrás: AFP/2018 Getty Images/Christian Petersen

Fittipaldi érzett némi fájdalmat a lábában a Magyar Nagydíj hétvégéje alatt zajló IndyCar-futamon Mid-Ohióban, de azt reméli, hogy a következő két, oválpályás versenyen jobb lesz a helyzet, szeptemberben, Portlandben pedig már újra 100%-os lehet.

„Amennyiben lesz lehetőségem a Forma-1-ben, vagy teljes szezonra az IndyCarban, mindenképpen ezek valamelyikét fogom csinálni" – nyilatkozta az Autosportnak.

Ez a célom, de bárhogy is lesz, a Haas még nem ajánlotta fel a tartalékpilótai státuszt. Beszéltem Güntherrel néhány hete, és lehet, hogy az év végén tesztelhetek, de most az IndyCarra koncentrálok."