Vágólapra másolva!
Nehezen viselte a Pirelli azokat a vádakat, amelyek szerint a Mercedesnek kedvezett a vékonyabb futófelületű gumikkal. Most, hogy a Ferrari is nyert versenyt az eltérő abroncsokon, elcsendesedni látszanak a kritikus hangok.

Rengeteg támadás érte a Pirellit azok után, hogy a spanyol, a francia és a brit futamra bevezette a vékonyabb futófelületű gumijait az előszezoni teszteken tapasztalt hólyagosodás megelőzésére. Többek szerint a gumigyártó ezzel szándékosan a Mercedesnek kedvezett, amely az eredeti változatú abroncsokon jobban szenvedett a Ferrarinál, Barcelonában azonban egy csapásra életre kelt.

Silverstone-ban a vékonyabb futófelület ellenére sem győzött a Mercedes Forrás: Joe Portlock/Joe Portlock

Azért csak erre a három futamra lépte meg a változtatást a Pirelli, mert a spanyol és a brit pályát újraaszfaltozták, a Paul Ricardnak pedig alapból nagyon sima az aszfaltja, így ezeken a helyszíneken volt a legnagyobb a hólyagosodás kockázata.

A Spanyol Nagydíj után Franciaországban és Nagy-Britanniában is jól mentek az Ezüstnyilak, Lewis Hamilton mindhárom futamot a pole pozícióból kezdhette, kettőt pedig meg is nyert.

A Pirellivel szembeni gyanú a barcelonai futam utáni teszten némileg csökkent, mivel Sebastian Vettel kipróbálta az eredeti gumikat és arra a következtetésre jutott, hogy azokkal még rosszabb lett volna a Ferrari helyzete, de a Brit Nagydíj után illanhatott el végleg, ahol a Ferrari gyorsabb volt a Mercedesnél, noha a gumikkal azért így is a határon táncolt.

– nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli motorsportért felelős igazgatója. – A csökkentett futófelülettel megvolt a valódi verseny lehetősége, az autók valós teljesítményét láthattuk bármiféle külső hatás nélkül, ami megváltoztatta volna az egyensúlyt."

Vettel a futam nagy részében óvhatta a gumikat, de azért a végén nagyot hajrázott a lágy keveréken Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Vettel ennek ellenére az első és a második etapja végén is küszködött a bal első gumijával, magára húzva Valtteri Bottast. Hogy a brit első körös megpördülése nélkül képes lett volna-e felvenni a versenyt Hamiltonnal, vagy a spanyol és a francia futamhoz hasonlóan ezúttal is a Mercedes négyszeres világbajnoka kerekedett volna-e felül, azt nehéz megmondani, Mark Hughes, a Motorsportmagazine szakírója szerint azonban inkább előbbi a valószínű.

Sokan abban látták a bizonyítékát annak, hogy Hamilton ismét mindenkit legyőzhetett volna a vékonyabb futófelületű gumikon, hogy a brit első kerékcseréje után elképesztő tempóra kapcsolt, és körönként egy másodpercet faragott a hátrányából Vettelhez képest.

Igen ám, de Hughes szerint a német ekkor kényelmes tempóban, a gumikat óvva körözött az élen, miközben Hamilton Räikkönent üldözve mindent kisajtolt az abroncsokból. Vettel a hajrát leszámítva mindössze a futam első köreiben volt rákényszerítve arra, hogy 100%-ot adjon ki magából úgy, hogy üres pályán autózhat. A célja az volt, hogy biztonságos távolságra kerüljön Bottastól, megelőzve egy esetleges alávágást.

Vettel a futam elején adott bele mindent úgy, hogy üres volt előtte a pálya Forrás: DPPI/Dppi

Hamilton rohama a 25. körben kezdődött a közepes keverékű Pirelliken, de ekkor már közel 50 kg-mal könnyebb volt az autója, mint Vettelnek a futam elején.

Az eltérő üzemanyagszintből adódó súlykülönbség, valamint a Pirelli lágy és közepes keveréke közötti különbség korrigálása után szinte teljesen megegyező köridőket kapunk, a pálya javuló állapotát figyelembe véve ez pedig Vettel tempóelőnyét mutatja.

Ez, valamint a májusi barcelonai teszt eredménye Isola szerint pedig már elég bizonyíték ahhoz, hogy többet ne vádolják részrehajlással a gumigyártót. „Elnézést, hogy ezt kell mondanom, de hülyeség [hogy kedvezni akarunk bárkinek]. Nincs valódi előnye annak, ha egy csapatot külön támogatunk. Mindenkivel ezt tesszük, aki a Pirelli gumijain nyer futamot."