Vágólapra másolva!
Egészen az 1980-as évekig menne vissza Cyril Abiteboul, a Renault sportprogramjának igazgatója a versenynaptárat tekintve, mivel szerinte a sok futam árt a Forma-1-nek.

Miközben másról sem hallunk, mint lehetséges új helyszínek belépéséről és a versenynaptár akár 23 futamosra bővítéséről, Cyril Abiteboul, a Renault sportprogramjának igazgatója szerint a Forma-1-nek a jelenlegi út szöges ellentétét kellene választania, és a legjobb lenne, ha csökkentené a versenyek számát.

Az idei szezonban 21 versenyt rendeznek, hármat ráadásul 3 hét alatt kellett letudniuk a csapatoknak Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Az évek során a Forma-1-es mezőny fokozatosan tapasztalta meg, milyen egyre több és több versenyhétvégére elutazni egy szezonon belül.

Először 2004-ben fordult elő, hogy 18 futamon is felbőgtek a motorok, majd 2005-ben már 19 alkalommal küzdhettek meg egymással a pilóták.

Az ezutáni négy évben ismét csökkent a futamok száma, hogy aztán ismét 19 legyen, 2012-ben pedig első alkalommal elérje a 20-at. A következő három évben aztán újra 19 futam volt, 2016-ban azonban ismét rekorddöntés következett 21 versennyel.

A Liberty Media azonban nem állna meg itt, és akár a 22-23 futamos naptárat is elképzelhetőnek tartja. Abiteboul azonban nem.

– mondta Abiteboul az Autosportnak. – A büszkeség, motiváció és energia üzenetét kell közvetítenünk. A jelenlegi versenynaptárral a lelkesedés már nem ugyanaz, mint amikor csak 15 futamra utaztunk évente."

A szurkolók vélhetően nem bánják a sok versenyt Forrás: DPPI/Dppi

Olyan, hogy csupán 15 futam legyen egy szezonban, utoljára 1983-ban fordult elő, azóta mindig legalább 16 versenyt rendeztek egy évben.

„Amennyiben nincs meg ez az energia, úgy nagyon nehéz kifelé mégis azt közvetíteni.

– mondta Abiteboul.

A Liberty első sorban az amerikai és az ázsiai piac miatt szeretné növelni a futamok számát. „Elfogadom ennek az okait, hogy miért kell reklámszempontok miatt bővíteni a naptárat, de ami engem illet, én a masszív szűkítés mellett vagyok."

Cyril Abiteboul (középen) a jóval kevesebb futamnak örülne Forrás: DPPI/Florent Gooden

A Renault csapatfőnöke úgy véli, a sportág értékét jelentősen az növelné, ha a futamok száma 15 és 18 között lenne.

„Ez teljesen megfordítaná a piacot, érdekes lenne látni a reakciókat. Értem, hogy ez hazardírozás lenne és nem egyeztethető össze a jelenlegi Forma-1-gyel, amelynek évről-évre több bevételre, több emberre, több pályára, és mindenből többre van szüksége."

Nem kell több tripla hétvége

Lehet, hogy mindenből többre van szükség, három, szünet nélkül egymást követő futamból azonban a jelek szerint nincs, miután a csapattagokat meglehetősen kifacsarta, hogy az F1 történetében első alkalommal három egymást követő hétvégén is rendeztek versenyt. Mindez azt jelentette, hogy

a nagyjából 1000 kamionból álló cirkusz 17 napon belül több mint 2700 km-t tett meg Európa autópályáin, először a bázisról Franciaországba, onnan Ausztriába, majd Angliába utazva.

A csapatoknak a logisztikai kihíváson túl meg kellett oldania, hogy az alkamazottak pihenni is tudjanak, ezért több műszakra osztották a teendőket.

– nyilatkozta a CNN-nek, Gilles Carraro, a Renault ellátással foglalkozó csapatmenedzsere. – A csapat, amelyik a legjobban tudta kezelni ezt a három hetet, előnybe került, mivel ez nagy nehézséget jelent egy csapatnak, amelyik fejlesztéseket szeretne kipróbálni. Ez elég nehéz egymást követő versenyek esetében."

A Red Bull és a Toro Rosso csapatfőnöke szerint is kemény volt a három hetes rohanás. „Ez az abszolút limit és remélem, hogy többet nem lesz ilyen, mert az emberek éjjel-nappal dolgoztak. A határokon is sok nehézségünk volt a rengeteg ellenőrzés miatt" – mondta Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke.

Rendesen megizzasztotta a csapatokat a tripla hétvége Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Alkatrészeket és embereket mozgatni ilyen rövid idő alatt az erőforrások lecsapolását jelentette, mivel rengeteg alkatrész ment oda és vissza az Egyesült Királyságban található bázis és a versenyhelyszín között" – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.

Ne bagatellizálják el a pilóták munkáját!

Más területen, de összefügg Cyril Abiteboul szavaival Mark Webber, a Red Bull korábbi pilótájának véleménye. A Porschéval 2015-ben Le Mans-i győztes ausztrál szerint az F1 túl messzire ment a pilóták elérhetőségét tekintve. „Óvatosnak kell lenni, mert a pilótáknak továbbra is hősöknek kell maradniuk, akiket nehéz elérni. Ebben a tekintetben kicsit talán túl messzire mentünk a közösségi médiával és a túlzott elérhetőséggel. Vigyáznunk kell, hogy ne bagatellizáljuk el a hivatásukat. Roger Federer például egyáltalán nem ad interjút Wimbledon előtt."