Társoldalunk:

Egy szikra kell csak, és a Ferrari robbantja a Mercedes puskaporát

2018.07.10. 14:15

Egy elkerülhető baleset és újabb taktikai thriller vezetett a szezon egyik legszebb csatájához a Brit Nagydíjon. A tripla hétvége utolsó felvonása végén már kezd kiéleződni a világbajnoki csata.

Két héttel ezelőtt, június 25-én volt egy éve, hogy Sebastian Vettel agyát elöntötte a méreg, és árnyékra vetődve azzal vádolta Lewis Hamiltont, hogy féktesztelte őt az Azeri Nagydíj során, amit végül egyikük sem nyert meg. Az akkor a szezon nyolcadik futama volt, most a fárasztó tripla hétvége miatt már 10-nél járunk, de a feszültség a két élcsapat között hasonló szintre lépett.

Vettel már azzal megadta az alaphangot, hogy a nyakfájdalmaival bátran és okosan dacolva majdnem elorozta a pole pozíciót az előző két futamra több fronton is felújított Ezüstnyíllal induló Hamiltontól, a 2. rajtkockája pedig az előző futamok elrugaszkodásait látva már igen baljós előjel lehetett a Mercedes számára.

Hamilton már a baleset előtt is vert helyzetben volt - GalériaForrás: DPPI/Dppi

Bő két hete, Paul Ricardon pont ebből lett baj, hiszen a Vettel előtt összezáró Ezüstnyilak szorításában a Ferrari pilótája nem tudott hova menekülni, és felöklelte a hozzá legközelebb haladó Valtteri Bottast, a Red Bull Ringen pedig Kimi Räikkönen furakodott be a két, gyengébben rajtoló Mercedes közé, és ott sem voltak messze egy ütközéstől.

Silverstone-ban viszont Bottas nem volt ott csapattársa mellett, így Vettel a 2. helyről tökéletesen lecsapott a megingó Hamiltonra, majd a Safety Car-fázisig azt tehette, amit a legjobban tud: az élről kontrollálta a tempót és a verseny alakulását.

A német pilótát annyira a saját helyzete foglalkoztatta, hogy mérnöke percekig csupán az előnyének növekedéséről tájékoztatta őt, mindössze egy elejtett félmondatban értesült arról, hogy Räikkönen és Hamilton összeakadt, ezért a brit pilóta akkor éppen a 18. helyen haladt. Marcus Ericsson balesetéig úgy tűnt, hogy az első etap gumiproblémáit kezelve simán behúzza a győzelmet, de később még keményebben meg kellett dolgoznia érte.

Rosszindulatú vagy csak kétbalkezes?

Lényegében ezt a kérdést tette fel James Allison, a Ferrari egykori és a Mercedes jelenlegi technikai igazgatója Räikkönen és Hamilton balesetét látva. Ezt ráadásul Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke még tolmácsolta is a Sky Sports riporterének, bár a lengyel Eleven szerint később elismerte, „hülyeség” volt, hogy szándékossággal vádolták a 2007-es világbajnokot Hamilton kilökéséért.

A post shared by FORMULA 1® (@f1) on

Három verseny alatt két rajtbaleset valóban nem fest jól, de nem kell sokáig kutakodnunk ahhoz, hogy ezekre, ha nem is mentséget, de magyarázatokat találjunk. A Kanadai Nagydíj óta a Mercedesek zsinórban háromszor elhozták a pole pozíciót, kétszer az első rajtsort is kisajátították, viszont az utóbbi időben a Ferrari jobban rajtol, így hátulról támadva nem csoda, hogy „érdekellentét” alakul ki az élen küzdő felek között.

Vettel és Räikkönen rajtbalesetei között ráadásul hasonlóságok is felfedezhetők.

Bár mindkét alkalommal a Ferrari pilótáit lehetett hibáztatni az ütközésekért, az ominózus helyzetek egyáltalán nem fekete-fehérek. Ahogy Franciaországban Vettel, úgy Angliában Räikkönen is korábban fékezett ellenfelénél a kanyar felé haladva (noha az ívpozíció miatt már ez is késő lehetett), és bár valóban blokkolt a jobb első kereke, az ütközés pillanatáig nem vétette el látványosan a csúcspontot.

Képkockák a rajtbalesetről - Galéria!Forrás: F1 TV Pro

Ez a balesetet visszanézve is jól látható: Räikkönen fedélzeti kamerájából 100 méterrel a kanyar előtt Hamilton autója még nem látszik (balra), majd a külső ív felé haladó brit pilóta látványosan előrébb kerül, pont annyira, hogy a kanyar a szabályok szerint már az övé legyen. Így joggal háborodik fel a baleset miatt, még akkor is, ha egy pillanatra megfeledkezett arról, hogy néha érdemes nagyobb helyet hagyni az ellenfeleknek. Tágabban fordulva kedvezőtlenebb íven várta volna a következő kanyart, így lemaradt volna Bottas mögött, de legalább eljutott volna odáig.

Olyan ez, mint a közúti forgalomban: elsőbbsége akkor van valakinek, ha megadják. A baleset után már késő sopánkodni.

Szándékosságot látni egy ilyen esetben, főleg egy sokat látott mérnök és egy már rutinosnak tekinthető csapatfőnök részéről még felfokozott állapotban is nagy könnyelműség. Sikeres üzletemberként Wolff tudhatná, hogy tőzsdei vállalatoknál a csalás gyanúja nem gyermeteg csínytevés, hanem a versenysporton jóval túlmutató következményekkel járhat, ezért

még a felvetés is igen veszélyes a Ferrarira és áttételesen a Daimlerre nézve is.

Nem véletlen, hogy Vettel az okfejtés hallatán a tenyerébe temette az arcát, és a kiéhezett brit média kereszttüzében csak annyit mondott, hogy a szándékosságot megemlíteni is felesleges. Inkább rámutatott a nyilvánvaló helyzetre, hogy egy formulaautóval koccanni is nagy kockázat, nemhogy szándékosan balesetet provokálni.

Fontos számok a Brit Nagydíj után
51 Győzelmével Sebastian Vettel beérte Alain Prostot és Michael Schumacher (91), valamint Lewis Hamilton (65) a győzelmi örökranglista 3. helyére lépett
140 Kimi Räikkönen átvette Felipe Massa helyét, és már csak Schumacher (178 futam) áll előtte a Ferrarinál a legtovább szolgáló pilóták listáján
10 A Brit Nagydíjon pályafutása során mindössze a 10. alkalommal szerzett 5. helyet Daniel Ricciardo. Legtöbbször a 3. lett eddig (16-szor), de szerzett 14 db 4. helyet is 
75% 2015-ös bemutatkozása óta Carlos Sainz négyből háromszor kiesett a Brit Nagydíjon
10 Vettel az egyetlen pilóta az idén, aki eddig mind a 10 futamon teljesítette az összes kört, sőt, pontokat is szerzett

A négyszeres világbajnok ironizálva azt is megjegyezte, ő nem tudna olyan pontosan ütközni, hogy az autója biztosan ne sérüljön meg, és Räikkönen is rögtön arról érdeklődött a rádión, hogy egyben van-e az első szárnya. Bár, ezzel mit sem törődve gyorsan levadászta Daniel Ricciardót.

Hogy mennyire forgandó a szerencse, azt szintén a tavalyi bakui futam mutatja meg,

akkor Räikkönen került külső ívre a rajt után, és Bottas kente fel őt a falra, jelentős visszaesést okozva, bő egy hónappal azután, hogy a Spanyol Nagydíj rajtjánál is összeakadtak, a kis Thomas legnagyobb bánatára. A Ferrari versenyzője Bakuban ki is fakadt a rádión, azt kifogásolva, hogy miért mindig Bottasszal ütközik össze, de a magyarázat akkor is kézenfekvő volt: A rajtpozíciók ezt diktálják.

A post shared by FORMULA 1® (@f1) on

Magnussen és Grosjean, valamint előttük Verstappen és Ricciardo is összeakadt a 3-as kanyarnál

Nem véletlen, hogy a 2016-os szezon során, amikor a Ferrari nem volt jó formában, a pilótáik gyakrabban kerültek összetűzésbe Max Verstappennel és Daniel Ricciardóval, akik természetesen gondolkodás nélkül támadják Hamiltont is (Verstappen meg is kapta ezért a magáét), ha erre véletlenül lehetőségük adódik.

Az, hogy ütközés történik, amikor két pilóta kanyarívei keresztezik egymást, ezen a szinten már nem kellene, hogy meglepetést okozzon. Régebben ezeket hívták klasszikus versenybalesetnek és Vettel pont ezt a „kategóriát” hiányolta az Osztrák Nagydíj után, ahol az időmérőn valóban vétett a szabályok ellen, hátráltatta Carlos Sainz-ot, ez azonban akkor senkinek sem okozott károkat.

A post shared by FORMULA 1® (@f1) on

Vettel a Francia GP óta többször elmondta, hogy a küzdelemben benne vannak a hibák is, ez azonban tökéletes manőver volt a részéről

Ez persze, most nem mondható el Hamiltonról, ettől függetlenül részéről is meggondolatlan volt „érdekes taktikának” nevezni a baleseteket, kifogásolva, hogy az egyébként ismét nem következetesen kiosztott 5-10 másodperces büntetések nem elegendők.

„Végül is, Valtteri és én is sok pontot vesztettünk ebben a két esetben. Persze, ezek versenyszituációk. Én nem láttam az autóm mögé, ezért keményen kell dolgoznunk, hogy jobb helyzetbe kerüljünk, és ne tegyük ki magunkat a vörös autók [veszélyének], mert ki tudja, mi fog megint történni. Csapatként kell keményen dolgoznunk, hogy elfoglaljuk az első sort és biztosan a [Ferrarik] előtt legyünk.”

Arra nem tért ki, hogy a pole pozícióból indulva majdnem a 4. helyen találta magát a 3-as kanyarban, de Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke ezt megtette helyette,

amikor visszavágott Allison nyilatkozata miatt a Mercedesnek. Jól látható, hogy az olykor kínosan bugyuta viccelődés és egymás kölcsönös dicsérete ellenére a feszültség növekszik az élmezőnyben. Hiába mondják az éllovasok, hogy a pontokkal majd később foglalkoznak, nem véletlen, hogy az indulatok tavaly és idén nagyjából ugyanakkor robbannak. Tavaly Vettelen, idén egyelőre Hamiltonon nagyobb a nyomás.      

Mit is vesztett Hamilton?

A győztes kilétének tisztasága szempontjából szerencsés, hogy Vettel simán lerajtolta Hamiltont, és magabiztosan vezette a versenyt attól függetlenül, hogy Hamilton később bajba került. A brit pilóta a 18. helyen találta magát, körülbelül 26 másodperces hátrányt szedett össze, a 10. körre viszont már ismét a 6. helyen haladt, 12 másodperccel Ricciardo és nettó néhány szekundummal a megbüntetett, majd a büntetését egy korai kerékcserével letudó Räikkönent követve.

Ahogy néhány héttel ezelőtt Vettel, úgy most Hamilton ellen sem próbált meg senki sem küzdeni a középmezőnyben.

A három DRS-zóna révén a brit pilóta lényegében kapott egy plusz sávot az autópályán, a kanyarokban természetesen időt vesztett a forgalomban, de komolyabb lemaradást csak az első 5 körben szedett össze, mivel egyetlen ellenfél sem akadt az útjába, aki akár csak átmenetileg is megpróbálta volna védeni a pozícióját.

A post shared by FORMULA 1® (@f1) on

Grosjean újabb hibája miatt jött másodszor is a Safety Car. Räikkönen ugyanilyen helyzetben elvette a gázt Verstappen ellen, számítva a gyengülő leszorítóerőre

A 10. körtől (amikor Ricciardo után eredve szabad volt előtte a pálya), Hamilton csak egyszer volt lassabb Vettelnél és Bottasnál az első etapjuk során, bár a német pilóta ekkor már próbált spórolni az abroncsaival, a kerékcsere előtti szakasz második felében, hogy az „A-terv” működőképes maradjon. Közben (Hülkenberg megelőzése után)

szóltak Hamiltonnak, hogy 2 körrel tovább mehet a tervezettnél.  

Ez nem támasztja alá a brit versenyző panaszát, hogy az autója nagyon megsérült volna az ütközés miatt. Ausztráliában és Ausztriában az elrontott taktikán rágódott még körökön keresztül, Silverstone-ban a mérnöke jelezte számára többször is, hogy nagy baj nem lehet az autójával. „A padlólemez sérülése nem tűnik túl rossznak, lila szektort futottál” – próbálta jobb belátásra bírni.

A nagy kérdés ilyenkor természetesen az, hogy vajon Hamilton a baleset nélkül küzdhetett-e volna a győzelemért a rajt utáni 3-4. helyről.

„Még az első körös incidens nélkül sem tudjuk, hogy nyerhettünk-e volna, de úgy hiszem, Lewis autója elég jó volt, és megvolt a tempója, amivel jobb esélyünk lett volna nyerni. Ez azonban így lehetetlenné vált” – idézte Wolffot a BBC. Ez a későbbi Safety Car-fázisok miatt azonban csak részben igaz, persze, ezt a balesetek idején nem lehetett tudni.

A post shared by FORMULA 1® (@f1) on

Räikkönen a futam után azt mondta, hogy Red Bullt nehezebb üldözni, mint Mercedest

Vettel szempontjából Hamilton visszaesése azért jelentett nagy könnyebbséget, mert a stratégái lényegében végig kihasználhatták, hogy a Mercedes pilótája csak 21 másodpercig tudta leszorítani a hátrányát, a boxkiálláshoz pedig 19 is elég volt. Amikor Ericsson bukása miatt beküldték a Safety Cart, a Ferrarinál magától értetődő volt a kerékcsere, mert

tudták, hogy normális esetben visszaérnek Hamilton elé.

Ha az állás a baleset nélkül, a Safety Car beküldésekor sokkal szorosabb, valószínűleg akkor is így tettek volna, mert már a rajt előtt lehetett tudni, hogy Hamiltonnak és Bottasnak csak kemény gumiból maradt új szettje, a Ferrari pilótáinak viszont volt lágy is. Ez kívülről újabb komoly taktikai hibának tűnik, de Wolff szerint csupán egy „részletkérdés”, ők arra hajtottak, hogy a pályán az autóik előrébb kerüljenek.  

A köridők alakulása az élmezőnyben a Brit Nagydíj során, a két törést a Safety Car-fázisok okozzákForrás: Gerse József - GPhírek.hu

Ennek ellenére, Bottasnak a rádión azt mondták, hogy csinálja a fordítottját annak, amit Vettel (őt a Stowe-nál hívták ki a boxba), Hamiltont pedig ugyanerre kérték, csak ő Räikkönent figyelte. Vagyis, a gumicsere nem volt teljesen kihúzva az étlapról a Mercedesnél, azt viszont csak ők tudják, hogy mit raktak volna fel az autókra, míg Räikkönennél triviális volt a gumicsere a hosszú második etap miatt.

Megint a Mercedesnek kell igyekeznie

Az első, lágy gumival futott etap tapasztalatai alapján úgy tűnhet, hogy Vettelnek jól jött a Safety Car, hiszen így szinte „ingyen” kapott egy biztonsági kerékcserét, bár a Bottas ellen végrehajtott látványos előzésért így is keményen meg kellett dolgoznia. A finn pilóta szerint csak idő kérdése volt, hogy Vettel mikor megy el mellette, de a kritikus pillanatot nem könnyű megtalálni, ezt legkésőbb Baku óta a német versenyző is jól tudja.

Elmosódnak a határok az élcsapatok közöttForrás: DPPI/Florent Gooden

Azt viszont meg kell hagyni, hogy az azeri és a franciaországi rossz helyzetfelismerés egyáltalán nem vetette vissza, ugyanolyan lelkesen támad a fontos pozíciókért, és ezzel jót tesz az izgalmaknak, még ha magának néha nem is segít ezzel. Noha a szezon során többször is elhullajtott pontokat, mára

ő maradt az egyetlen pilóta az idei mezőnyben, aki minden versenykört teljesített, ráadásul mindig szerzett pontokat. Ezt a Mercedes ausztriai lerobbanása miatt az egyébként megbízhatóan vezető Hamilton sem mondhatja el magáról.

Vettel a futam után nem értett egyet azzal az újságírói felvetéssel, hogy mázlija lett volna a biztonsági autóval, és azt tartotta kulcsfontosságúnak, hogy a futam elején le tudta rázni Bottast. A Mercedesnél is érzik, hogy megújulásra van szükség, mert a Franciaországban bevetett új motor, és az Ausztriára elkészült aerocsomag úgy tűnik, csak az időmérőn hozta előnyösebb helyzetbe az Ezüstnyilakat.

Ezt a versenyt látatlanban sokan odaadták volna HamiltonnakForrás: AFP/Andrej Isakovic

A nagy szerencsével elért bakui győzelemtől eltekintve a Mercedes csak azon a két pályán nyert eddig az idei szezon során, ahol a Pirelli a sokak által bírált, vékonyabb futófelületű gumikat adta a csapatoknak, ehhez ráadásul Hamiltonnak az is jól jött, hogy Vettel és Bottas összeütközött a Francia Nagydíjon. Silverstone-ban már ez sem segített, Vettel elnyerte a Mercedes adogatását.

„Javítanunk kell a rajtokon, hogy elkerüljük a [Silverstone-ban] és Le Castellet-ben látottakat – mondta Wolff. – Idén nincs nagy dobás, amivel 2-3 tizedet lehet hirtelen gyorsulni, mindenki folyamatosan fejleszt. Ki kell ismerni a gumikat, ez most a legfontosabb differenciáló tényező. Ha az időmérőn 10 fokkal hűvösebb lett volna, talán kényelmesebb a különbség köztünk.”

Szerettem volna, ha Montrealban, Ausztriában és Silverstone-ban előnybe kerülünk, és ebből leadunk egy kissé Magyarországon és Szingapúrban. Így viszont minden hétvégén a lehető legtöbb pontot kell gyűjtenünk.”  

Vettel mostani formáját elnézve a Mercedesnek van miért aggódnia. A barcelonai gumiproblémáktól eltekintve az idei szezonra meghosszabbított tengelytávú Ferrari eddig minden helyszínen versenyképes volt, és bár a négyszeres világbajnok eldobott olykor pontokat, Montreal és Silverstone révén olyan helyszíneken is sakkot adott az Ezüstnyilaknak, amik eddig az ő felségterületük voltak.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK