Társoldalunk:

A csapatok legszívesebben már most összepakolnának

2018.06.24. 12:00

A Forma-1 1950 óta íródó történelmében először fordul elő, hogy zsinórban három hétvégén rendeznek futamokat. A pilóták és a csapattagok más véleménnyel vannak az eddig soha nem látott helyzetről.

Amíg a közönség izgatottan várja a hétvégéket, addig a csapatoknak rengeteg feszültséggel és kapkodással kell szembenézniük a versenyek sokaságában. Egy adott futam után módszeresen össze kell pakolniuk, el kell utazniuk a soron következő nagydíj helyszínére, majd ott újra fel kell építeni a garázsokat, motorhome-okat, és ami a legfontosabb, tökéletes állapotban kell a pilóták alá tenni az autókat.

Az istállók utazó személyzetének már két egymás utáni versenyhétvége is megterhelő feladat, idén viszont zsinórban három hétvégén kell helytállniuk, mert a Francia Nagydíj után rögtön Ausztriába, majd az Egyesült Királyságba kell utazniuk. Az Autosport megkérdezett néhány csapattagot, hogy mit gondolnak a tripla-hétvégéről.

Nem elég, hogy zsinórban három verseny jön, Marseille-ben még utcai parádé is volt, erre a Red Bull külön kamiont küldöttForrás: Getty Images

“A legnagyobb aggodalmam mind közül, az emberi tényező. Már túl vagyunk több dupla-hétvégén, de ez az első eset, hogy zsinórban három verseny lesz egymás után. Ez mentálisan és fizikálisan is nagyon megterhelő. Jobban, mint amennyire ez kívülről látszik” - mondta a Toro Rosso csapatmenedzsere Graham Watson.

A csapatok ilyenkor extra munkaerőt alkalmaznak, például sofőröket, akik az autókat, motorhome-okat és a felszereléseket szállító kamionokat vezetik. Három hét alatt bő 2500 kilométert kell megtenniük.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a Francia Nagydíj időpontja egy órával eltolódik a labdarúgó-világbajnokság mérkőzései miatt, ennek következtében a csapatoknak kevesebb idejük lesz összepakolni a verseny után. Korábban sem láthatnak munkához, pedig legszívesebben ezt tennék.

A csapatok utazó palotáit óriási kamionflottával mozgatják Európa-szerteForrás: DPPI/Florent Gooden

 “Azért vagyunk itt, hogy műsort csináljunk. Figyelnünk kell a vendégeinkre és a lehető legjobb képet kell mutatni magunkról. Azonban, ha már vasárnap délután a verseny előtt vagy a futam közben elkezdenénk pakolni, nem hiszem, hogy ezt a látszatot keltenénk” - nyilatkozta a Haas csapatmenedzsere Peter Crolla.

“Nyilvánvalóan össze kell pakolnunk, így elképesztően későn fogjuk elhagyni a pályát. Hétfőn az első dolgunk az lesz, hogy mindannyian felszállunk egy Ausztriába induló charter-járatra” - árulta el Watson.

Éjszaka is látványos egy F1-es pálya, de a csapatok nem örülnek, ha ilyenkor is dolgozni kellForrás: DPPI/Frederic Le Floc H

Hozzátette, Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke kikötötte, a többi istálló tagjaival együtt kell közlekedniük, nehogy fennakadjanak egy lezárt alagút vagy egy kimaradó vonat miatt.  

A tripla-hétvége szoros időbeosztása miatt az is nagy bonyodalmat okozhat, ha valaki komolyabb balesetbe kerül,

mert a szokásosnál is kevesebb idő marad arra, hogy a szerelők megjavítsák az autót a következő versenyre. Ebből adódóan a pilótáknak rendkívüli módon oda kell figyelni arra, hogy az edzések és a verseny végén az autóikat egy darabban hozzák vissza a garázsokba.

Alonso folyamatosan versenyez, szerinte bírni fog még három futamot a következő szabad hétvégéjéigForrás: AFP/Gerard Julien

A csapatokkal ellentétben, a pilóták összességében nincsenek rossz véleményen a tripla-hétvégével kapcsolatban. “Szerintem ez jó dolog - mondta Esteban Ocon, a Force India versenyzője. - Amikor gyerek voltam, minden nap versenyezni akartam és ez az álom most valóra válik. Viszont, másrészről

gondolnom kell a csapatra is, a szerelőkre, akik azokat a gyönyörű vendéglátó helyiségeket építik fel. Ez előreláthatólag nagyon nehéz lesz nekik, ezért a lehető legkönnyebb körülményeket kell megteremteni számukra. Elvégre is egy csapat vagyunk és támogatnunk kell egymást”

 - vélte Ocon, honfitársa, Pierre Gasly pedig hozzátette, az autóversenyzők is a lehető legtöbbször ülnének autóba, ezért nem bánja, hogy egymás után jönnek a futamok. Fernando Alonso igen sajátosan reagált a helyzetre: “Nekem zsinórban kilenc futamom van, szóval ezzel az utolsó hárommal már nem lesz gond” - utalt arra, hogy az áprilisban megrendezett Azeri Nagydíj óta minden hétvégén versenyzett, vagy tesztelt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK