Társoldalunk:

A Red Bullra saját maga lehet a legveszélyesebb Monacóban

2018.05.25. 13:01

Utolérhetetlennek tűnnek az első edzésnap alapján, a kérdés már csak az, a győzelemre éhes pilóták közül az egyik elég fegyelmezett lesz-e ahhoz, hogy belássa a vereséget, illetve, hogy a csapat operatív fronton is olyan jól teljesít-e, mint az autójuk a pályán. A Mercedes egyelőre a Ferrarival sem tudja tartani a lépést.

Valóra váltak azok a jóslatok, melyek szerint a Red Bullnak feküdhet a legjobban a monacói pálya. Itt minden az autók maximális leszorítóerején múlik, eltompulnak a bennük lévő motorok közötti különbségek – nem véletlen, hogy az új turbókorszakban a Red Bull ezen a pályán szerezte eddigi egyetlen pole pozícióját még 2016-ban. Daniel Ricciardo akkor csak azért nem nyert, mert egy zavar folytán a szerelők nem készítették elő a kerekeket a sorsdöntő boxkiállásánál.

Most lehetősége nyílhat, hogy kozmetikázza azt a sötét foltot a múltból. A csütörtöki edzésnapon mindkét tréningen ő végzett az élen, bár csapattársa, Max Verstappen szintén bivalyerős formát mutatott. A Monacóban gyakorlatilag lehetetlen előzés miatt ezúttal az átlagosnál nagyobb a jelentősége az egy mért körös, „időmérős” tempónak, és ebben akkora fölényt élvezett a Red Bull, mint amilyet néhány éve általában a Mercedes a legtöbb helyszínen.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: AFP/Valery Hache

Úgy látszik, nagyon beváltak a bikások Barcelonában bevetett fejlesztései, többek között az új első és oldalsó légterelők és légbeömlő. Ricciardót csütörtökön 194 ezred lemaradással követte Verstappen, Sebastian Vettelé azonban már 572, Lewis Hamiltoné 695 volt. Szombatig van lehetősége összekapnia magát a Ferrarinak és a Mercedesnek, jelen állás szerint még abban sem bízhatnak a versenyszimulációk alapján, hogy a Red Bull ne tudna megfelelően bánni a gumikkal; legfeljebb ellenfelük öngóljaira építhetnek.

Az említett két évvel ezelőtti bakiig nem kell visszamenni az időben ilyenért: az április végi Azeri Nagydíjon ütközött Ricciardo és Verstappen, és kérdés, fegyelmezni tudják-e magukat ilyen helyzetben, amikor végre ekkora lehetőségük adódik csillapítani győzelmi étvágyukat. Christian Horner csapatfőnök lassan kezdhet készülni a fejfájás megelőzésére, és adagolhatja az utasításokat a pilótáinak a futamra.

A hosszú etapokból az alábbi tanulságokat lehet levonni:

  • Szinte az egész mezőny a hiperlágy gumikon kezdte a versenyszimulációját. A leggyorsabb, 1:15 eleji időkkel Vettel nyitott, de csak 4 értékelhető mért kört tett meg a debütáló legpuhább keveréken, utána átváltott az ultralágyra. Ricciardo ezzel szemben mintegy háromszor ilyen hosszúra nyújtotta az etapot, és később benézett az 1:14-es szintre is. A német egyszer ment be 1:15.5 alá, az ausztrál ötször. Ricciardo tempója (zöld csík) azt mutatja, a Red Bullnak nem kell különösebben aggódnia feltankolt autóval, bár Verstappen (lila csík) nem villogott, csapattársától körönként több tizeddel elmaradt.
A három élcsapat versenyzőinek köridői a versenyszimuláción a hiperlágy guminForrás: Gerse József (GPhírek)
  • A Mercedes megint küszködik a beállításokkal Monacóban. Néhány helyen jól ment az autó, máshol viszont rossznak éreztem – közölte Hamilton. – Ugyanakkor nem tapogatózunk teljesen sötétben, tavalyhoz képest sokkal jobb a helyzetünk.” A grafikonon látszik, hogy a címvédő (fekete vonal) és Bottas (szürke) nagyjából Verstappen szintjén mozgott, de Ricciardónál és Vettelnél mindketten lassabbak voltak.
  • A Mercedes és a Ferrari reménye az időmérőn a spéci motorüzemmód lehet, amely a pole pozíció itteni kitüntetett szerepe miatt vasárnapra szó szerint aranyat érhet. „Biztos csökkenteni fognak a lemaradásukon” – jelentette ki Ricciardo, aki Verstappenhez hasonlóan azért úgy látja, a Red Bull az utcai pályán harcban lehet a pole-ért. 
Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: AFP/Valery Hache
  • A Red Bullok a teljes második edzésen a hiperlágy abroncsot nyüstölték, (a Renault-val és a Williamsszel holtversenyben ők rendelték belőle a legtöbbet, 11-11 szettet), a Ferrarik az ultralágy típuson teljesítették a második etapot. Vettel utalt rá, hogy gyakran került forgalomba, ez a köridőin is érződik, de az ugyanilyen keveréken haladó Valtteri Bottasnál körönként általában 3-7 tizeddel gyorsabb volt (Hamilton a szuperlágy gumira váltott a kerékcsere után). A német azt mondta, a második és a harmadik szektorban még nem elégedett az autó viselkedésével.

  • A legtöbb előrejelzés szerint a hiperlágy gumi elég strapabíró lesz ahhoz, hogy kellően hosszú első etapot biztosítson és egyetlen kerékcserével teljesíteni lehessen a 78 körös futamot; a forgalom kockázata miatt eleve nem tanácsos két kiállást választani a hercegségben. Hamilton ugyanakkor nem érezte elég tartósnak a rózsaszín jelölésű keveréket, és a Pirellinél is megemlítették, hogy a bal első abroncsokon szemcsésedést tapasztaltak – lehet, hogy emiatt a Mercedes lesz az egyik pácba kerülő istálló? Mario Isola, a gyártó sportigazgatója szerint az lesz a fontos, hogy a csapatok „megértsék, az első vagy a hátsó gumik” kopnak-e jobban. Ez a balansz miatt fontos, tavaly a Mercedes pont azért szenvedett, mert nem tudta egyszerre optimális hőfokra melegíteni az első és a hátsó gumikat.
  • A hiperlágy keverék kopása miatt normál esetben az a stratégia szinte biztos életképtelen, hogy valaki az ellenfeléhez képest későbbre időzített kerékcserével próbáljon pozíciót nyerni abban bízva, hogy a tiszta pályán addig elegendő előnyt épít ki magának. Ezt azért is bajos lenne kivitelezni, mert egy másik autó nyomában haladva erősebb a gumikopás, tehát a hátul haladók lépéshátrányban vannak.
A csapatok első 5 értékelhető körének átlagai a versenyszimuláción a hiperlágy gumin, a jobb átlagot elérő versenyző alapján (a Force India esetében 3, a Ferrari esetében 4 kör alapján)Forrás: Gerse József (GPhírek)
  • A Renault egy mért körön Nico Hülkenberg révén vezette a középmezőnyt a McLarenek előtt, de a versenyszimulációja a másik renault-snak, Carlos Sainznak volt a legjobb. Őt Sergio Pérez követte ezen a fronton, de neki nagyon rövid volt az etapja a hiperlágy gumin, majd Hülkenberg következett a rangsorban. A McLaren nem ment olyan bíztatóan feltankolt autóval, Stoffel Vandoorne meglepetésre jobb tempót diktált Fernando Alonsónál, ám Brendon Hartley Toro Rossójától és Szergej Szirotkin Williamsétől egyaránt kikapott.
  • Ahogy számítottak rá, a Haas gyengén szerepelt Monacóban, az autójuknak ugyanis jobban ízlenek a lendületes kanyarok. „Nem találtuk meg a helyes beállításokat és a szükséges tapadást” – ismerte el Romain Grosjean. A hosszú etapos körátlagok alapján csak a Sauber volt gyengébb a Haasnál a csütörtöki edzésnapon.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK