Társoldalunk:

A ravasz Ferrari megint dőzsölhet a monacói luxusban?

2018.05.23. 14:38

Tavaly feltörölték az aszfaltot a többiekkel, de a Red Bull idén komoly kihívójuk lehet a szűk utcai pályán, míg a formába lendült Mercedes nem túl optimista, mert attól fél, hogy visszatérnek a problémái. Előzetes a Monacói Nagydíjra.

A klausztrofóbiás és introvertált autóversenyzők elképzelni sem tudnának szörnyűbb helyszínt a Monacói Nagydíjnál: a mediterrán miniállam szűk utcáin rendezett viadal évtizedek óta nem pusztán egy F1-es futam a sok közül, hanem kiemelkedő társadalmi esemény a gazdagok és a sztárvilág krémjének.

A 6-os számú Loews az idény leglassabb kanyarja - Kattintásra a Monacói Nagydíj történetét bemutató galériánk nyílik!Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A díszlet is méltó ehhez: a körszállodák és a kaszinó impozáns épületei között kezdődik, majd az út lassú visszafordítókon és az alagúton keresztül lekanyarog a tengerpartra, ahol a versenyautók jachtok sorfala mellett száguldanak vissza a célegyenesbe.
A korlátok közelsége szinte minden hibát megbüntet, csak az 1-es (St. Dévote) és az 5-ös (Mirabeau) kanyarnál, valamint két tengerparti sikánnál nyújt oltalmat néhány bukótér. Kicsit ironikus lenne, ha idén pont itt zajlana le az első verseny Safety Car nélkül.

A Monacói Nagydíj pályarajzaForrás: FIA

A tizenkilenc számozott kanyar 3,3 kilométeren zsúfolódik össze, ebből kikövetkeztethető, hogy minimálbérből élő lakóhoz hasonlóan egyenesből is kevés van Monacóban. Előzni így – a követési nehézségek és a helyszűke extra akadálya mellett – leírhatatlanul nehéz, az időmérő után szinte csak a boxkiállások kínálnak lehetőséget a helycserére.

„Ez egy őrületes pálya. Nem akarom azt mondani, hogy nem lenne szabad versenyezni rajta, mert az a legjobb, hogy megtesszük, csak egyszerűen őrületes belegondolni, milyen közel száguldunk a falak mellett. Imádom a hangulatot, nagy a pezsgés, és itt a legjobb learatni a kockáztatás gyümölcsét” – foglalta össze a véleményét Daniel Ricciardo.

A Monacói Nagydíj legfontosabb statisztikái 
Helyszínek Monte Carlo (1950, 1955-)
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat) Ayrton Senna (6) / McLaren (15)
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat) Ayrton Senna (5) / McLaren (11)
Az előző öt futam győztesei 2017: Sebastian Vettel, 2016: Lewis Hamilton, 2015: Nico Rosberg, 2014: Nico Rosberg, 2013: Nico Rosberg
Futamgyőztesek a mezőnyből Alonso, Hamilton, Vettel (2-2), Räikkönen (1)

Ne feledjék, a program a szokásostól eltérően már csütörtökön kezdődik (a pontos menetrendet lásd a cikk alján!), és pénteken F1-es szünnap van. Kíváncsian várjuk, az első edzések után megszokásból ki nyilatkozza először azt, hogy „ez egy átlagos/jó péntek volt”, de akadnak fontosabb kérdések is. Például...

Trükközés nélkül is visszafoglalja a trónt a Ferrari?

Műszaki vonalon a Ferrari turpisságaitól voltak hangosak az elmúlt hetek a Forma-1-ben. Nem, már rég nem az olajégetés vádját kell lepergetniük: először a tükörházon kellett módosítaniuk, aztán a tükörszárnyukat küldte temetőbe az FIA, legutóbb pedig az szivárgott ki, hogy a csapat az első négy futamon valamilyen bonyolult mechanizmussal kijátszotta a hibrid rendszerre vonatkozó korlátozásokat,és az engedélyezettnél több kakaót juttatott a motorba.

Lehet, hogy utóbbi kapu bezárásával vesztették a legtöbbet, és ezért szakadtak le nagyon a Mercedestől Spanyolországban – a számukra különösen problémás vékonyabb futófelületű gumikat ugyanakkor egy ideig mellőzni fogja a Pirelli, ennek mindenképp örülhetnek. Kimi Räikkönen bizakodva várja a visszavágás lehetőségét. „Optimistán készülök Monacóra, ott jó formában lehetünk” – mondta a finn, aki tavaly megszerezte a pole pozíciót.

A 2017-es Monacói Nagydíj rajtjaForrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

A Ferrarinak itt nem volt ellenfele 2017-ben a rövid tengelytávú és maximális leszorítóerővel megpakolt autóval. Vajon most is így lesz? Különösen a Red Bull lehet veszélyes rájuk az alapján, hogy milyen erősen szerepeltek a barcelonai pálya lassú kanyarokból álló utolsó szektorában, és hogy a bikások időmérős motorhátránya Monacóban jelentheti a legkisebb veszteséget. Ezzel szemben a látszólag legjobb formának örvendő istállónál tombol a paranoia...

Okkal aggódik a Mercedes?

Az Ezüstnyilak egyik tavalyi mélypontja a Monacói Nagydíj volt, ahol behozták a köztudatba a kényes díva kifejezést az autóval kapcsolatban. Akkor Valtteri Bottas csak a 4., Lewis Hamilton a 7. helyen ért célba, utóbbi még a Q2-ből sem jutott tovább. Toto Wolff csapatfőnök kénytelen volt elismerni: hiába taroltak az előző, barcelonai versenyen, „átkozottul aggódnak”, hogy a szűk utcai pálya megint kínzókamrát jelenthet nekik.

Kibotorkál a sötétből a Mercedes?Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Az utóbbi években láthattuk, hogy vannak pályák, amelyek illenek az autónkhoz, míg mások valamilyen oknál fogva nem annyira. Nagyon nehéz megváltoztatni egy autó DNS-ét – nyilatkozta. – Nagy kihívás, hogy az idén visszavágjunk, és megszelídítsük a dívát. Habár az idén már nem is díva, valójában már jobban viselkedik.” Mint elmondta, „még nem jöttünk rá, miért nem gyors az autónk a monacói kanyarokban”, és Hamilton is „komoly kihívásra” számít. A nagyobb fogadóirodák sincsenek összhangban egymással, változó, hogy Vettelt vagy Hamiltont tartják-e esélyesebbnek a győzelemre.

Az önmagában nem magyarázhatta a Mercedes vesszőfutását, hogy a szűk kanyarokból álló pályán hendikepből indultak a Ferrarival szemben a hosszabb tengelytávú autóval; a gumikezeléssel sem álltak a helyzet magaslatán. Ettől idén is félhetnek, hiszen Bahreinben már kibukott, hogy a W09 hajlamos megpörkölni a puha keverékű hátsó gumikat az időmérőn, és a monacói pálya pont olyan, hogy a sok kigyorsítási szakasszal a hátsó abroncsokat zabálja. A hétvégén ráadásul a legpuhább keverékek lesznek elérhetők, köztük egy olyannal, amit élesben még sohasem vetett be a Pirelli.

Ki érez rá legjobban az új gumira?

Ez nevezetesen a rózsaszín jelölésű hiperlágy, amely az ultralágynál egy, a szuperlágynál két fokozattal puhább. Hol van már az az idő, amikor utóbbi volt a paletta legpuhább eleme... A tesztek tapasztalatai alapján Romain Grosjean „a Pirelli eddigi legjobb” gumijának nevezte a hiperlágyat, szerinte a tartósságával sem lesz gond.

Új gumitípus mutatkozik beForrás: DPPI/Marc De Mattia

A gyártó programját irányító Mario Isola szintén úgy véli, nem csak a kvalifikáción kap kiemelt szerepet a jól tapadó új keverék. Egyértelműen jó lesz a versenyre is, nem csak az időmérőre – mondta. Abból mindegyik pilótának legalább 9 szettet rendeltek, de a Ferrari párosának 10-10, a Red Bullénak 11-11 áll majd rendelkezésre belőle.

Lehiggadnak az ügyeletes rosszfiúk?

Míg a csapatok szintjén mostanában a Ferrarihoz fűződik a legtöbb csínytevés, a versenyzők között egyértelműen Kevin Magnussen és Romain Grosjean a legbalhésabb. Kettejük rovásán együtt pontosan annyi büntetési egység van (Magnussennek 7, Grosjeannak 5 fekete pont), ami egyénileg egy futamról eltiltást érne – a sorban következő McLarennél és Red Bullnál „közösen” csak 7 büntetőpontnál tart a két pilóta.

Összeállítás az F1 legnagyobb autóbontóiról

Rosszabbul Grosjeannak áll a szénája, neki október végéig egyetlen egység sem évül el, és Monacóba is 3 rajthelyes büntetéssel utazik a Spanyol Nagydíj rajtjánál okozott tömegkarambol miatt. Főnöke, Günther Steiner próbál lelket önteni belé, hogy kirángassa karrierje második nagy hullámvölgyéből.

Grosjeannak vigyáznia kell, nehogy ilyen ütemben gyűjtse tovább a büntetőpontokatForrás: NurPhoto/Robert Szaniszlo/NurPhoto/Robert Szaniszlo

„Azt mondtam neki: nem hibáztatlak, a lehető legjobban próbáltad kezdeni a versenyt, de nem jött össze. Lépj tovább, koncentrálj Monte-Carlóra, és nyújtsd a legjobbadat! Jelenleg rosszul érzi magát, de megfelelő módon reagál. Természetesen zsinórban kilenc verseny pont nélkül nem jó, de egyszerűen csak újra fel kell ülnie a lóra” – mondta a legutóbbi kalamajka után.

A Haasnak azért is fájtak a versenyzők rombolásai, mert azokkal rengeteg pontot buktak. A középmezőny vezető pozícióját eddig vetésforgóban birtokolták a csapatok: Melbourne-ben egy McLaren, Bahreinben egy Toro Rosso, Sanghajban egy Renault, Bakuban egy Force India, Barcelonában egy Haas volt az első célba érkező autó a Ferrarik, Mercedesek és Red Bullok nyomában, szóval a hétvégén valamelyikük bizonyára duplázik, feltéve, ha a Sauber vagy a Williams nem táltosodik meg.

Egyik csapat sem szilárdította meg a pozícióját a középmezőny élénForrás: AFP/Bertrand Langlois

A Force India ellen a kigyorsítások fontos szerepe, a Toro Rosso ellen a hepehupás pálya szól, e két istálló idei autójának nem ízlenek az ilyen adottságok. A monacóihoz leginkább hasonlító eddigi szakasz, a bakui kör első fele alapján talán a Renault-t érdemes a középmezőny élére tippelni, bár a hagyományok miatt akár a McLaren is bizakodhat. A Toro Rossónál külön figyeljük, hogy birkózik meg a növekvő nyomással Brendon Hartley, akinek a helye állítólag megingott.

A Monacói Nagydíj programja

  • 1. edzés: csütörtök 11:00-12:30
  • 2. edzés: csütörtök 15:00-16:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-
Nem meglepő, hogy mindenki a hiperlágy gumik felé húzottForrás: Pirelli

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK