Vágólapra másolva!
A csapatok közül többen ellenezték, mint támogatták, azonban 2019-től így is új aerodinamikai szabályok lépnek érvénybe a Forma-1-ben. Eddig csak írásban olvashattunk a módosításokról, most azonban az első rajzok is elkészültek arról, hogyan nézhetnek ki az F1-es autók jövőre.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a 2021-re tervezett átfogó szabályváltoztatások előtt már jövőre életbe léptet néhány előzést segítő módosítást, miután Jean Todt, a szövetség elnöke kijelentette: a jelenlegi aerodinamikai regulák nyilvánvalóan károsítják a sportot.

Az FIA egyeztetett a csapatok mérnökeivel, majd arra következtetésre jutottak, hogy jelenleg, ha a hátul haladó autó nem gyorsabb legalább 1,5 másodperccel az előtte levőnél, szinte lehetetlen előzni. A versenyzők közül többen kritizálták a változtatásokat, Sebastian Vettel például komikusnak nevezte, hogy miután 2017-re növelték az autók leszorítóerejét, most ismét csökkenteni akarják.

A Renault a hírek szerint ellenezte a 2019-es változtatásokat Forrás: AFP/Pierre-Philippe Marcou

A változtatásokat az F1 kutatási és fejlesztési részlege dolgozta ki, de a csapatokat is bevonták, hogy saját eszközeikkel végezzenek kutatásokat. Az FIA szerint ezek eredményei is azt támasztották alá, hogy a módosításoknak pozitív hatása lesz a versenyzésre és az előzésre.

A javulást nagyobb és egyszerűbb első szárnnyal, az első fékhűtők és az oldalsó légterelők egyszerűsítésével, szélesebb és mélyebb hátsó szárnnyal, valamint hosszabb kipufogóval igyekeznek elérni.

Nem az összes csapat állt azonban az új szabályok mellé, sőt, több ellenezte, mint támogatta azt, ezért az FIA, a Formula One Management (FOM), a szponzorok és a versenyrendezők támogatására is szükség volt a változtatások elfogadtatásához. Bob Bell, a módosításokat a hírek szerint ellenző Renault technikai igazgatója szerint az FIA-tól pozitív lépés volt, hogy bevonta a csapatokat, azt azonban vitatta, hogy mindez elegendő bizonyítékkal szolgált a változtatások mellett.

– fejtegette Bell. – Nem az elv ellen vagyok, hogy változtassuk meg az autók kialakítását az előzés segítésének érdekében, senki nem ellenezné ezt. Mindössze azt nem támogatnám, hogy mindezt sietve tegyük anélkül, hogy bizonyítanánk, ez a helyes út, ezzel kevésbé költséghatékony reagálásra késztetve a csapatokat” – érvelt a Renault technikai igazgatója.

„Az utolsó percben vezetjük be őket. Személy szerint én vártam volna velük, hogy minden erőfeszítést a 2021-es szabályokra fordítsunk, és nem próbáltam volna bevezetni gyorsan valamit, ami nem feltétlenül lett teljesen átgondolva.”

A 2019-re tervezett aerodinamikai módosítások az eddig kiszivárgott részletek alapján. A jobb felső képen az idei, a bal felsőn a 2019-es szabályok szerint megrajzolt autó látható. Az első szárnyról eltűnnek a bonyolult szárnyacskák, valamint az is jól látható, hogy az elem egészen az első kerekek széléig fog érni. Az oldalsó légterelő is egyszerűsödik, a hátsó szárny pedig alacsonyabb és szélesebb lesz. A kipufogó hossza nő.

Nem Bell az egyedüli, aki hasonló véleményen van, korábban Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is elkapkodottnak nevezte a változtatásokat, mondván, azok az ellenkező hatást fogják elérni, és csak még jobban szétszakítják a mezőnyt. A Renault technikai igazgatója is ezen a véleményen van.

– vázolta az elsőt Bell. – Ebben azonban nem vagyok biztos, szerintem [a mostani változtatás] inkább a nagy csapatok kezére játszik, amelyeknek több az erőforrása. Mi a megszokottnál nehezebb döntéssel állunk szemben. Mikor kezdjük el csökkenteni az idei autó fejlesztését, hogy a jövő évire fókuszáljunk? Amikor több erőforrás, több ember áll a rendelkezésre, ez valamivel könnyebb döntés.”