Társoldalunk:

Tisztázták, hogyan kell kinéznie egy F1-es tükörnek

2018.05.17. 09:47

A Spanyol Nagydíj előtt az FIA megengedte, hogy a csapatok tükröket szereljenek a glóriára, de a Ferrari megoldása kiverte a biztosítékot. Leírták, hogy mit szabad és mit nem.

A szóbeli figyelmeztetés után az FIA írásban is elejét venné, hogy a csapatok extrém tükörmegoldásokkal próbáljanak aerodinamikai előnyhöz jutni. A Spanyol Nagydíj előtt megengedték, hogy az istállók a glóriára szereljék a tükröket, de a Ferrari vitatható érveléssel egy olyan megoldást készített, amivel lényegében egy szárny tartotta a tükröket.

Már a barcelonai hétvégén a tudtukra adták, hogy nem fogadják el a szabályértelmezésüket, a vita miatt azonban a Spanyol Nagydíj alkalmával még nem büntették meg őket azért, mert túl messzire mentek. Az FIA formulaautós technikai igazgatója, Nikolasz Tombazisz azonban kiadott egy újabb állásfoglalást, ami kissé tisztázza az ügyet.

Ilyet többé már nem lehetForrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

„Miközben elfogadjuk, hogy a csapatok saját hatáskörükben tervezik a tükröket, a tükörházakat és a rögzítésüket úgy, hogy minimalizáljanak bármilyen negatív aerodinamikai hatást, úgy gondoljuk, hogy az aerodinamikai előnyöknek mellékesnek, de legalábbis minimálisnak kell lenniük – szögezte le Tombazisz, majd kijelentette, ennek érdekében

a rögzítéseknek értelmezhető szerkezeti hozzájárulással kell bírniuk. Ha egynél több rögzítést használnak, elképzelhető, hogy ennek demonstrálása érdekében fizikai tesztet kérünk.”  

Tombazisz azt is tollba mondta, hogy a tükröket a tükörház alján és a belső felületein kell rögzíteni. Elismerte, hogy továbbra is lehetnek tisztázatlan részletek, ezért arra kérte a csapatokat, hogy kérdezzenek, mielőtt gyártani kezdenének valamilyen új megoldást, „hogy elkerüljük a források, idő és pénz vesztegetését.”

Trükkös tükrökForrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

A Ferrari mellett a Renault próbálkozott egy 3D nyomtatással készült makettel, amit élesben természetesen nem vetettek be. Noha az enstone-iak megoldása nem volt annyira extrém, mint a Ferrarié, de a pontosított technikai állásfoglalás után már az sem tűnik bevethetőnek a további versenyek során.

Fontos részlet, hogy a glóriára sem lehet mindig tükröt szerelni,

hiszen az FIA csak a tükrök elhelyezését engedélyezte, azt nem, hogy a glóriára kábeleket vagy egyéb szerelvényeket is erősítsenek, így ha egy csapatot a Forma-1 jogtulajdonosa egy adott hétvégén arra kötelez, hogy a tükörbe szereljenek kamerát, azt nem lehet a glórián elhelyezni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK