Vágólapra másolva!
A 2021-es átfogó szabályváltoztatások egyik központi eleme az új motorszabály. A Liberty Media közönségszórakoztatóbb, egyszerűbb és olcsóbb Forma-1-et szeretne, valamint új gyártókat akar a száguldó cirkuszba csábítani. A jelenlegi gyártók nehezen jutnak dűlőre a sport irányítóival az új regulák kapcsán, pár hónapon belül azonban nem ártana megegyezniük.

A hibridkorszak 2014-es beköszöntével jóval bonyolultabbá vált a Forma-1. Addig motorból és KERS-ből (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) állt az autók meghajtása, 2014-ben azonban az addig használt V8-as szívómotorok helyére 1.6 literes, V6-os turbók érkeztek, nekünk pedig meg kellett barátkoznunk a motor helyett az erőforrás kifejezéssel.

Ez hat részből áll, jött a KERS továbbfejlesztése MGU-K (kinetikus motor-generátor) néven, bevezették az MGU-H-t (hőenergiájú motor-generátor) és külön egységnek számít a turbófeltöltő, az akkumulátor, a vezérlőelektronika és természetesen maga a belső égésű motor is.

A nézők jobb kiszolgálása és a rajtrács színesebbé tétele is az F1 célja 2021-től Forrás: AFP/Lluis Gene

A 2021-es módosítások ezt a rendszert változtatnák meg. Az FIA, a Liberty Media, a csapatok és a lehetséges új gyártók tavaly októberi párizsi találkozója után az első tervezet is napvilágot látott, ebből pedig kiderült: a fő cél a hajtáslánc egyszerűbbé, ezáltal olcsóbbá, valamint lehetőleg a hangosabbá tétele. Előbbi az új gyártóknak, utóbbi első sorban a szurkolóknak kedvezne. Az egyeztetések azóta is zajlanak, a Spanyol Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján pedig kicsit közelebb kerültünk ahhoz, mi is várhat a Forma-1-re 2021-től.

– nyilatkozta Mattia Binotto, a Ferrari technikai igazgatója utalva arra: szeretnének elegendő időt a felkészülésre. Andy Cowell, a Mercedes motorfejlesztési igazgatója hozzátette: természetesen a gyártók véleménye nem egyezik teljesen az új szabályokról, de remélhetőleg minél hamarabb kompromisszumot tudnak kötni.

Az elmondottak alapján a gyártók egy dologban biztosan egyetértenek: egyikük sem szívesen válna meg az MGU-H-tól, mert műszaki szempontból visszalépésként élnék meg.

„A 2021-es változtatások az MGU-H eltávolításával a technológia szerepének csökkentése felé haladnak – vélekedett Cowell. – Úgy gondolom, az MGU-H-t tették felelőssé a motorzaj hiányáért. Szerintem maradnia kellene, mert az eltávolításával visszalépünk, valamint rengeteg energia is elvész, aminek az autó teljesítménye látja kárát. Mindemellett

Ezután majd olyan rendszereket kell fejlesztenünk, ami megteszi ezt helyette és valószínűleg üzemanyagot is kell égetnünk a kipufogóban, ami mérnöki fejjel nem tűnik a legtiszeletreméltóbb tettnek. De, ahogyan korábban is mondtam, meg kell találnunk a megfelelő egyensúlyt a technológia és a szórakoztatás között."

Az MGU-H-t a Mercedes és a Ferrari is hiányolná Forrás: AFP/Josep Lago

Cowell mellett Tanabe Tojoharu, a Honda F1-es technikai igazgatója, Rémi Taffin, a Renault motorspecialistája és Binotto is hiányolná az MGU-H-t. Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke tavaly ősszel az új motorszabályok hallatán a vörösök kiszállásával fenyegetőzött. Azóta kissé megenyhült, de ha nem a maranellóiak szájíze szerint alakulnak a tárgyalások, továbbra sem vetette el a gyártó távozását a Forma-1-ból.

– egyértelműsítette a Ferrari nézeteit Binotto. – Valamilyen módon el tudnánk fogadni az MGU-H száműzését, de ez még nem jelenti azt, hogy egységesítenünk kell a hajtásláncot."

Az MGU-H eltávolításával egy dolgot elérhetnek a Forma-1 irányítói, mégpedig további gyártókat csábíthatnak a sportba.

„Azt hiszem, egyike azon dolgoknak amelyet mindannyian szeretnénk, hogy tíz csapat tíz különböző motorgyártóval vegyen részt. Az MGU-H eltávolítása valószínűleg segítene ezt elérni. – ismerte be Cowell. – Mi felajánlottuk, hogy technológiai segítséget nyújtunk a beszállóknak, akiknek könnyebbé teszi a dolgát, ha megszabadulunk a bonyolultnak ítélt rendszerektől. De, ez nem új keletű, mindig is igyekeztünk méltányosan, ugyanazt a teljesítményszintet biztosítani a partnercsapatainknak, így ebben az esetben is szeretnénk segíteni a szabályok adta kereteken belül, mivel igazán szeretnénk, ha új gyártók érkeznének egészségesebbé téve a sportot."

Még mindig gyakoriak a motorhibák az F1-ben Forrás: AFP/Josep Lago

Arra a kérdésre, hogy a Ferrari és a Renault is hasonlóan járna-e el, Binotto azt felelte, hogy a sportnak mindenképpen jót tennének az új gyártók, de a legtöbb, amit a Ferrari tehet, az a szabályok egyszerűbbé tétele. A franciáknak pedig Taffin elmondása szerint több részletre lenne szüksége a támogatás típusáról ahhoz, hogy eldöntsék, segítenének-e.

Hogy a megegyezés a 2021-es szabályváltoztatásokról még egyáltalán nincs közel, azt a Ferrari technikai igazgatója erősítette meg, valamint azt sugallta, a vörösök nem fogják könnyen adni magukat.

– nyilatkozta Binotto. – „Amennyiben az elkövetkező néhány hónapban előállunk a megoldással, a változtatások pedig nem állítják a feje tetejére a jelenlegi rendszert, elegendő időnk lesz profi munkát végezni ahhoz, hogy ne hozzuk zavarba magunkat 2021-ben" – tette hozzá Cowell.