Társoldalunk:

Új szabályok enyhíthetik a bohózatba illő büntetéseket

2018.05.09. 14:22

Az elmúlt években gyakran tapasztalhattuk, hogy a Forma-1-es időmérő edzések végeredményeit nézve teljesen más rajtrács fogadott a másnapi versenyen. A rossz hír, hogy ez egy darabig még így lesz, 2021-től azonban változás jöhet.

A száguldó cirkusz vezetői készek megszabadulni a rajtbüntetésektől 2021-re és csak kivételes esetekben szeretnék alkalmazni azokat a jövőben. Ross Brawn, az F1 sportigazgatója már korábban kijelentette, zavarja a sebességváltó, valamint az erőforrás részegységeinek cseréjéért járó rajtbüntetések, „komédiának" nevezve a helyzetet.

Ross Brawn nevetségesnek tartja a hátrasorolásos büntetéseketForrás: DPPI/Florent Gooden

Az elmúlt években a 40-50 helyes hátrasorolás sem volt ritka – erről a McLarennél tudnának igazán mesélni – ezért az idei szezonra módosítottak a szabályokon, Charlie Whiting versenyigazgató szerint azonban a 2021-re esedékes átfogó szabályváltozások a büntetések drasztikus csökkentésére is esélyt kínálnak. „Meg szeretnénk szabadulni az összes rajtbüntetéstől, ha tehetjük. Ezért dolgozunk most" – nyilatkozta az Autosportnak.

A váltóra vonatkozó büntetési tételek valószínűleg 2021-ig változatlanok maradnak, de jó esély van rá, hogy utána jelentősen átírják az erre vonatkozó szabályokat.

A költségcsökkentés terén mindenesetre előrelépést hozott a szezononként felhasználható váltók számának maximalizálása, az egységeknek jelenleg zsinórban hat versenyt kell teljesíteniük. Azonban, ha egy csapat bajba kerül és váltót kell cseréljen, semmilyen módon nem tudja elkerülni a büntetést.

Ezért megvizsgálják azt az indítványt, amely szerint a váltókra is az erőforrás részegységeire vonatkozó szabályok legyenek érvényben, azaz a csapatok szabadon gazdálkodhassanak a szezon egészére előre meghatározott mennyiséggel, így az okos elosztással akár megnövelhetik a váltók élettartamát is.

Brawn a hármas rajtfelállást is megfontolná, ami valahogy így nézne kiForrás: DPPI/Florent Gooden

Whiting szerint rövid távon azonban nem kell változtatni.

Nincs rá szükség, mert jó rendszerünk van. Azt hiszem, ha bármin is módosítanánk, akkor a motorszabályokhoz hasonlóan az a váltók készletére vonatkozna

– fejtegette a versenyigazgató. – A csapatok három váltót kapnának, azt csinálnának velük, amit akarnak, de ennyit kell beosztaniuk a teljes szezonra. Ez az egyik dolog, amit megfontolunk 2021-re. Igen átfogó csomagot fogunk bevezetni, számos változtatással."

Minden területen igyekeznek javítani a show-n

Ross Brawn és csapata jelenleg is azon töri a fejét, min lehetne változtatni az izgalmak növelése érdekében. Az F1 sportigazgatójának már 2019-re is vannak ötletei, de egyelőre csak a sportszabályzaton módosítana, valamint kisebb technikai változtatásokat eszközölne.

A versenyzés minőségén szeretnénk javítani. Az elmúlt években az élcsapatok és a középcsapatok jobban elkülönültek egymástól, előbbiek szinte már túl jók lettek

– nyilatkozta Brawn a CNBC-nek, majd a lehetséges megoldásokról is szót ejtett. – Ezek az autók rengeteg leszorítóerőt termelnek, ami már egyfajta erőteret képez mögöttük, ettől pedig a hátul haladó egyszerűen nem tud elég közel kerülni. Úgy gondoljuk, hogy ezt képesek lehetünk csökkenteni annyira, hogy az üldözőnek nagyobb esélye legyen az előzésre. Továbbá, a sportszabályzatot is tanulmányozzuk, hogy miként változtathatnánk a rajtrácson. A lépcsősen eltolt felállás automatikusan nagyobb előnyt jelent az előrébbről rajtolónak, mintha mondjuk hárman egymás mellől indulnának az első sorban."

Az új versenyhelyszínek, valamint a költségek kordában tartása is fontos lépés lenne.

„További utcai helyszíneket keresünk a jövőre nézve. Láttam már néhány pályarajzot, amelyek elég izgalmasak, nagyszerű, gyors kanyarokkal és előzési lehetőségekkel, szép kilátással, de hiszek a hagyományokban is. Fontosak az olyan tradicionális pályák, mint Monza, Monaco, Spa vagy Silverstone. Ezek a helyszínek nélkülözhetetlenek a Forma-1-nek."

Monaco a szezon egyik fénypontja, a jövőben pedig még több utcai verseny lehet a naptárbanForrás: DPPI/Frederic Le Floc H

Az F1 kiszámíthatóságára panaszkodók egyik fő problémája, hogy minden versenyt ugyanannak a három csapatnak a pilótái nyernek, ahogyan az 2017-ben is történt.

Fontos, hogy változatos eredmények szülessenek, de ezt nem szabad mesterségesen elérnünk, hanem olyan, a középcsapatok versenyképességét segítő környezetet kell teremtsünk, amelyben maguktól jönnek.

– vázolta a célokat Brawn, majd a legnehezebben átvihetőnek tűnő változtatásról beszélt. – A víziónk a költségsapka bevezetése, amellyel megadnánk a szabadságot a csapatoknak, hogy megmutassák mire képesek, de egyben limitálnánk az előny mértékét, amelyre szert tehetnek az ellenfeleikkel szemben."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK