Vágólapra másolva!
Lance Stroll apja állítólag egy Mercedes-Williams paktum megvalósítását tervezi, amivel biztosíthatja a Williams fennmaradását a költségek csökkentésével, a Ferrari-Haas együttműködés mintájára. Ennek az ára viszont a nagy múltú csapat függetlensége lenne, amit az alapító lánya és Paddy Lowe egyelőre nem akar elfogadni.

Mostanában rájár a rúd a mezőnyben egyedül pont nélkül álló Williamsre: az idei autójuk nagyon nem úgy muzsikál, ahogy várták, ráadásul az év végén elhagyja őket a főszponzoruk, a Martini, nagy lyukat hagyva a költségvetésben.

A dicső múltú csapat fennállása a hírek szerint nincs veszélyben, de milliárdos támogatójuk, Lawrence Stroll (a pilóta Lance Stroll apja) állítólag megkezdte a munkát a háttérben, hogy később se legyen: az Auto Motor und Sport értesülései szerint azt tervezi, hogy

a Ferrari-Haas szövetség mintáját követve rávegye őket és a Mercedest a kiterjedtebb együttműködésre.

A Mercedes nem csupán motorszállítója lesz a Williamsnek? Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az autóját teljesen magának építő Williams anyagi terhein az elképzelése szerint úgy enyhítene, hogy a motoron kívül számos más, a szabályokban engedélyezett alkatrészt (például a váltót) is a Mercedest szállít majd nekik, vagyis azok előállítási költségeivel nem kell majd foglalkozniuk. A Haas hasonló modellben 220 főt foglalkoztat, mivel csak a kasztnit és az aerodinamikai kiegészítőket kell maguknak (illetve a Dallarával) legyártaniuk, a többi elemet megkapják a Ferraritól, becslések szerint összesen 70 millió dollárt fizetve.

A függetlenség végét jelentheti

Az együttműködés ára a Williams függetlensége lenne, amit viszont az Auto Motor und Sport szerint

egyelőre Claire Williams és a csapatban részesedéssel rendelkező technikai igazgató, Paddy Lowe sem hajlandó feláldozni.

Az istállónak ugyanis a körülbelül 550 fős személyzet több mint felét le kellene építenie (ezzel is csökkennének a költségek), és a versenyzők kiválasztásáról sem dönthetnének – a paktummal az lenne a Mercedes haszna, hogy az általuk támogatott fiatal pilótákat beültethetnék tanulni a Williamsbe, vagyis utóbbi fiókcsapattá válna. A függetlensége olyan szempontból is megszűnne, hogy a politikai döntéseknél a Mercedes álláspontját kellene támogatniuk.

Elveszítheti függetlenségét a Williams, ha megvalósul Lawrence Stroll terve Forrás: Sputnik/Murad Orujov

A Ferrarinak ebből a szempontból nem a Haas, hanem a Sauber a fiókcsapata, hiszen oda protezsálták be a fiatal Charles Leclerc-t, illetve az Alfa Romeo révén később még szorosabbra húzhatják a szálakat velük. A Mercedesnek azóta nincs ilyen lehetősége a fiataljai pallérozására, hogy csődbe ment a Manor.

A közvetítő Lawrence Strollnak nem csak a Williamsben van érdekeltsége, hanem a Tommy Hilfiger divatmárka tulajdonosaként a Mercedesben is, amely az idei évtől szponzorálja a címvédő istállót.

Claire Williams azonban nonszensznek tartja a pletykát. "Nem tudom, honnan jött ez a sztori – mondta az Autosportnak. – Az egyik feladatom az, hogy megőrizzem a függetlenségünket, ami rendkívül fontos számunkra." Szerinte a Williams nemrég közzétett üzleti jelentése sem ad okot aggodalomra a pénzügyi stabilitást illetően: az egész vállalat nyeresége nőtt 2017-ben.