Vágólapra másolva!
Aggódik az előzések miatt, ezért rendkívüli egyeztetésre hívta az F1-es csapatokat a Liberty Media Bahreinben. Ha sikerül megállapodni, 2019-ben bevezethetik az újfajta, előzésbarát légterelőket.

A rajongók, a csapatok és a Liberty Media is elégedetlen azzal, hogy csupán öt éles előzést láthattunk a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon. A Forma-1 világbajnokság tulajdonosa ezért rendkívüli egyeztetést hívott össze szombaton Bahreinbe, amelyen az F1-es csapatok szakemberei elé terjesztik a megoldási tervüket.

A Liberty már többször hangsúlyozta, hogy fokozni szeretné az F1 látványosságát, aminek alapfeltétele, hogy az autók kialakítása több lehetőséget kínáljon az előzésre.

A soron kívüli egyeztetés azért szükséges, mert április végéig még egyszerű többséggel, május 1-jét követően viszont csak abszolút többséggel (mind a 10 csapat beleegyezésével) lehet változtatni a következő évi F1-es szabályokon.

Megnövelnék a hátsó szárny főlapjának a méretét, hogy segítsék a DRS-es előzéseket Forrás: DPPI/Florent Gooden

Szakértőket bízott meg a Liberty

A Liberty F1-es igazgatója, Ross Brawn még tavaly bízott meg egy szakértői munkacsoportot azzal, hogy javaslatokat fogalmazzon meg a versenyautók aerodinamikai átalakítására vonatkozóan. A Williams korábbi aerodinamikai főnöke, Jason Sommerville által vezetett csapat szerint

változtatni kell az első és hátsó szárnyak formáján, továbbá javasolják a kiegészítő aero-idomok elhagyását,

amelyeket azért szerelnek fel, hogy turbulenciát keltsenek az autó mögött. Sommerville-ék megnövelnék a hátsó légterelő fő szárnylapjának méretét, hogy hatékonyabb legyen a DRS használatakor (előzéskor). Egyszerűsítenék továbbá az első szárny formáját, ami az autó egészére, így a turbulencia csökkentése is hatással van.

Az előzések jelentik a Forma-1-es futamok leglátványosabb elemét Forrás: DPPI/Florent Gooden

– nyilatkozta egy magát megnevezni nem kívánó szakember a Motorsportnak. – Ha a jövő hónap végéig elfogadják az új szabályokat, nincs ellenemre, hogy [az új első és hátsó szárnyakat is] megvalósítsuk. Ez az egyik legfontosabb feladat, támogatom, hogy előrelépjünk [az előzések segítése] terén."

Brawn is látja a probléma okát

„A légörvénykeltés szempontjából az első szárny az egyik legérzékenyebb terület, de nem ez az egyetlen [neuralgikus] pont – mondta Ross Brawn az Ausztrál Nagydíj után az amerikai SiriusXM rádiónak.

Ross Brawn (balra) szerint a kiegészítő aero-elemek gyakorlati haszna csekély, viszont zavarják az előzni próbáló autó egyensúlyát Forrás: AFP/2017 Getty Images/Dan Istitene

Az alvázvégződés és az autó hátsó részének aerodinamikai [kialakítása] szintén érzékeny területek."

Sűrű hétvége vár tehát az F1-es csapatokra Bahreinben, a szombat délelőtti (cikkünkben taglalt) technikai egyeztetés mellett ugyanis pénteken a 2021-től érvénybe lépő szabályzat elemeit is megvitatják a csapatfőnökökkel.