Vágólapra másolva!
A Ferrari egyelőre nem kommentálta, a Mercedes erős fenntartásokkal fogadta a Liberty 2021-től bevezetni tervezett F1-es szabályait. A kevésbé tehetős csapatok vezetői egy emberként örülnek.

A Formula One Management (FOM) és a Liberty Media vezetői az F1-es csapatvezetőkkel megkonzultálták, majd nyilvánosságra hozták azokat az irányelveket, amelyeket a Forma-1 2021-től követni kíván. Az új szabályok talán legfontosabb eleme a 150 millió dolláros (éves) költségplafon, a keretösszeg, amit egyik csapat sem léphet át.

A költségplafon a Mercedest, a Ferrarit és – valamivel kisebb mértékben – a Red Bullt érinti a legérzékenyebben.

Ezek csapatok jelenleg a célösszeg dupláját, tripláját költik éves szinten a két versenyautó fejlesztésére, a szélcsatorna üzemeltetésére, a legjobb versenyzők és mérnökök fizetésére.

Az új szabályokkal, különösen a költségplafonnal a Mercedest, a Ferrarit és a Red Bullt hozta kellemetlen helyzetbe a Liberty Forrás: Anadolu Agency/Recep Sakar

A Ferrari hivatalosan nem kommentálta a pénteki bejelentést, az viszont kiszivárgott, hogy

az olaszok – a sok évtizedes tradíciójukra való tekintettel – továbbra is hozzájutnak majd az éves „hűségbónuszhoz". Ennek összege azonban várhatóan az eddigi 70 millió dollár felére csökken.

A Sky Sports riporterei Bahreinben a tervezett költségplafonról kérdezték Toto Wolffot, a Mercedes főnökét. „Ezt a számot [150 millió dollár]

De meg kell vizsgálnunk a részleteket, együtt kell dolgoznunk a Libertyvel és kompromisszumot kötni, hiszen mindannyian ugyanabban a gazdasági valóságban élünk. Sok idő van még 2021-ig, hogy döntést hozzunk" – szögezte le Wolff.

Wolff (balra) úgy véli, a Mercedes nem tud kihozni 150 millió dollárból egy F1-es szezont, ezért folytatja az alkudozást a Libertyvel. A Ferrari esélyeit növeli az F1-es hűségbónusz Forrás: DPPI/Florent Gooden

Ünnepelnek a kis- és közepes csapatok

A kis- és közepes csapatok – vagyis a mezőny 70 százaléka – viszont egyöntetűen üdvözölték a FOM és a Liberty terveit. Claire Williams szinte ujjongott:

„Ez persze nem jelenti azt, hogy áttörést értünk volna el, szó sincs róla. De minden, amit a bevételek újragondolt elosztása és a költségplafon kapcsán szóba került, megegyezik azzal, amit mi szeretnénk látni 2021 után" – tette hozzá a Williams csapatvezetője.

Claire Williams a csapatalapító Sir Frank Williamszel diskurál. A csapatvezetőnő elismerte, szomorú jövő várt volna rájuk, ha nem alakítják át az F1 pénzelosztási rendszerét Forrás: Origo

A Force India csapatvezető-helyettese, Bob Fernley arra hívta fel a figyelmet, hogy az új direktívák főként a gazdag csapatokat hozzák hátrányos helyzetbe. „A [Force India] szempontjából bátorító az új irányvonal, amit [az F1 vezetése] követni kíván, mindenben támogatjuk. De szem előtt kell tartanunk, hogy

– szögezte le Fernley. – Mindent egybevéve, ha az irányelvek egy egészségesebb jövő [a kevésbé tehetős csapatoknak kedvezőbb költségmegosztás] felé mutatnak, az mindenki számára jó hír. A Liberty és az FIA pontosan ezt próbálja elérni."

A strandhangulat csak álca, a Force Indiának is kapóra jön az F1 bevételeinek kedvezőbb elosztása Forrás: Sahara Force India/James Moy Photography

Fernley kiemelte Ross Brawn szerepét, aki értő kézzel nyúlt az F1 legégetőbb problémáihoz. „Ross és a csapata pontosan érti, hogy mi forog kockán, eddig remek munkát végeztek. Ugyanez vonatkozik a [Liberty] pénzügyi stáb(já)ra is, akik szintén értik a dolgukat."

Sauber: Túlélni a következő három évet

A Sauber csapatvezetője közben már azon morfondírozik, hogyan vészeljék át az új szabályok bevezetéséig hátralévő éveket. „Ki kell találnunk, hogyan menedzseljük a következő két-három szezont.

– véli Frédéric Vasseur. „A Forma-1 nem létezhet a nagy csapatok nélkül, viszont két csapattal sem a rajtrácson. Eljött az a pont, amikor közös nevezőre kell jutnunk, hiszen egy csónakban evezünk" – tette hozzá a francia szakember.

Frédéric Vasseur (jobbra) legnagyobb gondja az, hogyan vészeli át a Sauber az új szabályok életbe lépéséig hátra lévő időt Forrás: AFP/Franck Fife

Az új szabályok fontos eleme, hogy az eddigi, csak a konstruktőröket támogató rendszerrel szemben

2021-től az F1-be való belépést tervező motorgyártókat is segíteni szeretnék anyagilag.

Az Aston Martin jelenleg a Red Bull kiemelt partnereként szerepel a bajnokságban, de a brit márka vezérigazgatója már többször elmondta: nyitottak arra, hogy önálló motorgyártóként is színre lépjenek. Hasonló terveket szövöget a Porsche is, amely tavaly szállt ki a WEC megbízhatósági sorozatból, ezért szinte napra kész hibrid rendszerrel rendelkezik.

Az Aston Martin jelenleg a Red Bull partnere, de ha a körülmények jól alakulnak, 2021-től akár motorszállítóként is beszállhatnak az F1-be Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Nagyon elégedettek vagyunk a Forma-1 jövőjére vonatkozó friss hírekkel.

A helyes irányba mutató pozitív lépésnek tartjuk [a pénteki döntést]" – jelentette ki Andy Palmer, az Aston Martin elnök-vezérigazgatója.