Vágólapra másolva!
Az Ausztrál Nagydíj után a Red Bullnál úgy vélik, szabályváltozások kellenek a Mercedes sikereinek megállításához. Ők pont fordítva gondolják. Bahreinben a Liberty is terítheti a lapjait.

Az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon is főszerepbe kerültek az F1 régóta égető problémái, az erőforrások kiegyensúlyozatlansága és az előzések problémája. Már a hétvége elején látszott, hogy a spórolás és a helycserék neuralgikus pontok lesznek, aztán Lewis Hamilton megdöbbentően gyors pole köre is rávilágított arra, hogy milyen komoly tartalékok lakoznak a Mercedes idei erőforrásában.

„A Mercedes csak játszadozik mindenkivel. Úgy állítgatják a motorjuk üzemmódjait, ahogy az előnyük megkívánja és most úgy tűnik, elszúrták, mert túlságosan messze voltak. Mondtam is a Ferrarinak, hogy a Mercedes 5 tizeddel előrébb jár, de ők azt felelték, hogy nem így van, de aztán mindenki elaludt. Ezzel a motorral senki sem tudja legyőzni a Mercedest, külön világban vannak” – nyilatkozta Helmut Marko, a Red Bull motorsport tanácsadója.

Túlságosan feltekerték a Mercedest a Q3-ra? Forrás: AFP/Paul Crock

Marko szerint csak azért lehetnek a Mercedes közelében, mert jó autót építettek, de úgy látja, a helyzet 2021-ig, a közvetkező szabályváltozásig így marad. Az FIA közbelépését sürgette és Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója is ezt szorgalmazta a Marca hasábjain. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke időlegesen befagyasztaná a különböző üzemmódokat.

– ötletelt Horner. – Szerintem gyors versenyautónk van, de az időmérős hátrányunk még mindig negatívum a számunkra. A bulimód. Mi is szeretnénk elmenni Lewis bulijára” – ironizált. Ellenfele, Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott interjújában ellenezte, hogy szabálymódosításokkal próbálják kiegyenlíteni az erőviszonyokat.

Toto Wolff és Niki Lauda fölényes pole pozíciót ünnepelhetett, de a futamon a Mercedes elszámolta magát Forrás: DPPI/Dppi

„Senkit sem kellene rögtön versenyképessé tenni szabálymódosítások által – szögezte le. – Nekünk is nehéz időszakunk volt 2010 és 2012 között, csak egy futamot tudtunk megnyerni. Mi jót tenne a Forma-1-nek, ha kezdők rögtön az élre ugranának? Sok sikert ehhez” – utalt arra, hogy a Liberty Media szeretné, ha kisebb csapatok is váratlan győzelmeket arathatnának.

Wolff a hosszabb távú reformok terén azt mondta, a Mercedes szerint bizonyos alkatrészeket lehetne egységesíteni és kereskedni velük. Emellett megnövelné az erőforrások fordulatszámát és a felhasználható üzemanyag mennyiségét. Kijelentette, kész lenne arra, hogy az autójuk bizonyos alkatrészeit eladja kisebb csapatoknak vagy egységesítsék azokat.

A Force India az előző két szezon során a 4. helyen zárt a konstruktőri vb-n, Melbourne-ben a Mercedes motorjával sem tudtak labdába rúgni, mindössze az Ezüstnyíllal versenyző Valtteri Bottas életét keserítették meg Forrás: AFP/William West

A technikai szabályváltozások tervezete már tavaly kivágta a biztosítékot elsősorban a Ferrarinál, de a Mercedes és a Renault is aggódott azért, mert 2021-re várhatóan teljesen új erőforrásokat kell majd építeniük és egyelőre nem ismerik az új kereskedelmi megállapodás részleteit sem. Marko úgy tudja, a műszaki tervekről a Liberty Media a következő, Bahreini Nagydíj alatt tájékoztatja a mezőnyt.

Meglátjuk, mi lesz, de nem hiszem, hogy az MGU-H maradhat. Egyetértünk és biztosak vagyunk abban, hogy a technikai szabályok és a költségek oldalán is változásra van szükség. Csökkenteni kell. Mindegy hogyan, de ezt el kell érni. Nézzék meg a [Force Indiát] a szomszédban. Egyik csapat sem keres pénzt a versenyzéssel és ez így nem egészséges üzleti modell.”