Társoldalunk:

Pilóták, pályák, esélyek: hétvégén indul az F1 2018-as idénye

2018.03.21. 06:02

Húsz versenyző, tíz csapat, átfazonírozott autók és új időmérős gumi. Rekordszámú verseny, két visszatérő pálya és persze új remények. Összeállításunk segítségével felkészülhet a Forma–1 69. idényére, ami a hétvégén kezdődik Melbourne-ben.

A száguldó cirkusz szabályaiban bekövetkezett változásokat tekintve csendes telünk volt. A 2016/17-es nagy reform után az autók alapvető dimenzióin ezúttal nem változtatott a szabályalkotó FIA, viszont kötelezővé tette a pilóták fejét körbeölelő glória használatát.

Lewis Hamilton, Mercedes AMG W09 HybridForrás: DPPI/Florent Gooden

Nem szép, de biztonságos

Meghökkenéssel vegyes felzúdulás fogadta a glória megjelenését, az F1-rajongók és a versenyzők részéről egyaránt. Nico Hülkenberg kertelés nélkül „rondának" nevezte a 11 kg-os, karbonszálból készült keretet, amely valóban nem teszi könnyen emészthetővé a 2018-as autók látványát. Fontos azonban látnunk, hogy

a glória nem látványelem. Elsődleges funkciója, hogy balesetkor megóvja a pilóta fejét a szétrepülő alkatrészektől.

A tudomány jelenlegi állása szerint nincs ennél hatékonyabb eszköz a passzív biztonság fokozására, amit az FIA töréstesztek és más kísérletek sorozatával támasztott alá.

Hülkenberg - az F1-rajongók többségéhez hasonlóan - nehezen barátkozik a glóriávalForrás: DPPI/Florent Gooden

Felülvizsgálták két aerodinamikai elem, a motorburkolat végén található cápauszonyok, valamint a tavalyi autókon „kinőtt" T-szárnyak használatát is. Utóbbit a hátsó tengely fölött található „majomszárnnyal" együtt betiltották, a cápauszony viszont nem tűnt el teljesen, csak feleakkorára zsugorodott.

Új gumikeverékkel jelentkezett a Pirelli, amelyet az internetes közönségszavazás eredményeképp hiperlágynak neveztek el.

A leglágyabb, rózsaszín oldalfalú keveréket az ultralágy, a szuperlágy, a lágy, a közepes, a kemény és az extrakemény gumi követi, vagyis a versenyzők hét száraz pályára való keverék közül választatnak. Egyszerűsíti azonban a tévén keresztül szurkolók dolgát, hogy egy-egy hétvégén továbbra is csak háromféle slickgumi (és persze az intermediate, valamint az esőgumi) áll majd a csapatok rendelkezésére.

A Pirelli a lágy (sárga), a szuperlágy (piros) és az ultralágy (lila) gumikat veti be Ausztráliában. Jobbra az aszfalt tapadása, a leszorítóerő, a felület durvasága, a guminyomás és az oldalerők olvashatóak leForrás: Pirelli Motorsport

Rekordbeállítás a versenynaptárban

2016 után ismét 21 nagydíjat láthatunk majd, miután a Francia Nagydíj tíz, a Német Nagydíj két év szünet után visszatér a kalendáriumba. A hosszú idény nemcsak az emberi erőforrások és a logisztika szempontjából, de technikailag is nagy kihívás elé állította a csapatokat. Az eddigi négy helyett ugyanis

három erőforrással kell teljesíteni a szezont, aki motorcserére kényszerül, annak 10 rajthelyes büntetéssel kell számolnia.

Egy sebességváltónak továbbra is hat versenyhétvégét kell kibírnia. A futamok lebonyolításának újdonsága, hogy a biztonsági autós fázisok után a gördülőrajt helyett mostantól állórajt következik, ha az időjárás megengedi.

Esőben továbbra is gördülőrajttal indulnak a Safety Car kiállása után a pilóták, ha viszont száraz a pálya, lényegében új verseny kezdődik az állórajttalForrás: AFP/Picture-Alliance/Hoch Zwei

Az F1 2018-as versenynaptára

# dátum nagydíj helyszín
1. március 23-25. Ausztrál GP Melbourne
2. április 6-8. Bahreini GP Szahír
3. április 13-15. Kínai GP Sanghaj
4. április 27-29. Azerbajdzsáni GP Baku
5. május 11-13. Spanyol GP Barcelona
6. május 24-27. Monacói GP Monte-Carlo
7. június 8-10. Kanadai GP Montreal
8. június 22-24. Francia GP Le Castellet*
9. jún. 29.-júl. 1. Osztrák GP Spielberg
10. július 6-8. Brit GP Silverstone
11. július 20-22. Német GP Hockenheim*
12. július 27-29. Magyar GP Hungaroring
13. augusztus 24-26. Belga GP Spa-Francorchamps
14. aug. 31.-szep. 2. Olasz GP Monza
15. szeptember 14-16. Szingapúri GP Szingapúr
16. szeptember 28-30. Orosz GP Szocsi
17. október 5-7. Japán GP Szuzuka
18. október 19-21. Amerikai GP Austin
19. október 26-28. Mexikói GP Mexikóváros
20. november 9-11. Brazil GP São Paulo
21. november 23-25. Abu-dzabi GP Abu Dzabi

* visszatérő helyszín

Lopakodók a mezőny végén

Új szponzorral, az Alfa Romeóval és ezzel összefüggésben a Ferrari fokozott technikai támogatásával áll csatasorba a Sauber, amely megkapja az olaszok 2018-as erőforrását és hajtásláncát. Frédéric Vasseur csapatvezető a C37-es bemutatóján azt mondta, ideális pilótapárossal rendelkeznek, hiszen az F2-es bajnok, Charles Leclerc, valamint az ötödik F1-es idényére készülő Marcus Ericsson vezeti majd a fehér-piros autókat. Emellett 20 új mérnökkel bővítették a személyzetet, így az új szezon számukra a tanulásról és a felzárkózásról fog szólni.

Talán túlzás a negyedik legerősebb csapatnak várni a Haast, de a VF-18 okozhat meglepetéseketForrás: NurPhoto/Xavier Bonilla

A téli tesztek egyik kellemes meglepetését a Haas F1 okozta. Günther Steiner csapatfőnök szerint most, a harmadik szezonjukban érezteti majd igazán a hatását

a Ferrarival fennálló együttműködés, amely a Sauberhez hasonlóan az amerikaiak rendelkezésére bocsátja a 2018-as motorját és váltóját.

Romain Grosjean és Kevin Magnussen egyaránt megvillantotta a VF-18 képességeit a teszteken, amikor a szuperlágy gumikon egy másodpercre megközelítették a Ferrari leglágyabb abroncsokon elért eredményét. A Haas VF-18 több aerodinamikai megoldásában hasonlít az új Ferrarira, ami önmagában még nem jelent útlevelet a dobogóra, de a rendszeres top 10-es rajthelyek, illetve a pontszerzések benne vannak a pakliban.

Brendon Hartley hivatalosan már nem újonc, de ez lesz az első teljes idénye. Ő és Gasly erősen kezdhet a Toro Rosso-HondávalForrás: Red Bull Content Pool

A tesztidény másik meglepetéscsapata a Toro Rosso volt, amely kivirágzott az új motorpartner, a Honda oldalán. Az F2-es bajnok, Pierre Gasly és a Le Mans-i győztes, Brendon Hartley is az első teljes idényére készül, és mivel egyikük számára sem volt könnyű eljutni a Forma–1-be, a szezon egyik legizgalmasabb párbajára számíthatunk az STR-nél. A Hondának jót tett, hogy egy kisebb csapattal bútoroztak össze,

a japán mérnökök a jelek szerint sokkal hatékonyabban dolgoznak, ha kevesebb reflektorfény esik rájuk, mint eddig a McLarennél.

James Key legújabb alkotása, az STR13 eddig stabilan futott, így a Toro Rossónak minden esélye megvan arra, hogy pontokat raboljanak a nagyobb költségvetéssel működő riválisoktól.

Ha kíváncsi az igazi nagyágyúk újításaira és esélyeire, kérjük, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő