Pilóták, pályák, esélyek: hétvégén indul az F1 2018-as idénye

F1, Forma-1, Red Bull, Ricciardo, Ausztál Nagydíj, Melbourne, 2017
MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 25: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB13 TAG Heuer on track during final practice for the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park on March 25, 2017 in Melbourne, Australia. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool//AP-1RFYRAMG92111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Húsz versenyző, tíz csapat, átfazonírozott autók és új időmérős gumi. Rekordszámú verseny, két visszatérő pálya és persze új remények. Összeállításunk segítségével felkészülhet a Forma–1 69. idényére, ami a hétvégén kezdődik Melbourne-ben.

A száguldó cirkusz szabályaiban bekövetkezett változásokat tekintve csendes telünk volt. A 2016/17-es nagy reform után az autók alapvető dimenzióin ezúttal nem változtatott a szabályalkotó FIA, viszont kötelezővé tette a pilóták fejét körbeölelő glória használatát.

Lewis Hamilton, Mercedes AMG W09 Hybrid Forrás: DPPI/Florent Gooden

Nem szép, de biztonságos

Meghökkenéssel vegyes felzúdulás fogadta a glória megjelenését, az F1-rajongók és a versenyzők részéről egyaránt. Nico Hülkenberg kertelés nélkül „rondának" nevezte a 11 kg-os, karbonszálból készült keretet, amely valóban nem teszi könnyen emészthetővé a 2018-as autók látványát. Fontos azonban látnunk, hogy

a glória nem látványelem. Elsődleges funkciója, hogy balesetkor megóvja a pilóta fejét a szétrepülő alkatrészektől.

A tudomány jelenlegi állása szerint nincs ennél hatékonyabb eszköz a passzív biztonság fokozására, amit az FIA töréstesztek és más kísérletek sorozatával támasztott alá.

Hülkenberg - az F1-rajongók többségéhez hasonlóan - nehezen barátkozik a glóriával Forrás: DPPI/Florent Gooden

Felülvizsgálták két aerodinamikai elem, a motorburkolat végén található cápauszonyok, valamint a tavalyi autókon „kinőtt" T-szárnyak használatát is. Utóbbit a hátsó tengely fölött található „majomszárnnyal" együtt betiltották, a cápauszony viszont nem tűnt el teljesen, csak feleakkorára zsugorodott.

Új gumikeverékkel jelentkezett a Pirelli, amelyet az internetes közönségszavazás eredményeképp hiperlágynak neveztek el.

A leglágyabb, rózsaszín oldalfalú keveréket az ultralágy, a szuperlágy, a lágy, a közepes, a kemény és az extrakemény gumi követi, vagyis a versenyzők hét száraz pályára való keverék közül választatnak. Egyszerűsíti azonban a tévén keresztül szurkolók dolgát, hogy egy-egy hétvégén továbbra is csak háromféle slickgumi (és persze az intermediate, valamint az esőgumi) áll majd a csapatok rendelkezésére.

A Pirelli a lágy (sárga), a szuperlágy (piros) és az ultralágy (lila) gumikat veti be Ausztráliában. Jobbra az aszfalt tapadása, a leszorítóerő, a felület durvasága, a guminyomás és az oldalerők olvashatóak le Forrás: Pirelli Motorsport

Rekordbeállítás a versenynaptárban

2016 után ismét 21 nagydíjat láthatunk majd, miután a Francia Nagydíj tíz, a Német Nagydíj két év szünet után visszatér a kalendáriumba. A hosszú idény nemcsak az emberi erőforrások és a logisztika szempontjából, de technikailag is nagy kihívás elé állította a csapatokat. Az eddigi négy helyett ugyanis

három erőforrással kell teljesíteni a szezont, aki motorcserére kényszerül, annak 10 rajthelyes büntetéssel kell számolnia.

Egy sebességváltónak továbbra is hat versenyhétvégét kell kibírnia. A futamok lebonyolításának újdonsága, hogy a biztonsági autós fázisok után a gördülőrajt helyett mostantól állórajt következik, ha az időjárás megengedi.

Esőben továbbra is gördülőrajttal indulnak a Safety Car kiállása után a pilóták, ha viszont száraz a pálya, lényegében új verseny kezdődik az állórajttal Forrás: AFP/Picture-Alliance/Hoch Zwei

Az F1 2018-as versenynaptára

#dátumnagydíjhelyszín
1.március 23-25.Ausztrál GPMelbourne
2.április 6-8.Bahreini GPSzahír
3.április 13-15.Kínai GPSanghaj
4.április 27-29.Azerbajdzsáni GPBaku
5.május 11-13.Spanyol GPBarcelona
6.május 24-27.Monacói GPMonte-Carlo
7.június 8-10.Kanadai GPMontreal
8.június 22-24.Francia GPLe Castellet*
9.jún. 29.-júl. 1.Osztrák GPSpielberg
10.július 6-8.Brit GPSilverstone
11.július 20-22.Német GPHockenheim*
12.július 27-29.Magyar GPHungaroring
13.augusztus 24-26.Belga GPSpa-Francorchamps
14.aug. 31.-szep. 2.Olasz GPMonza
15.szeptember 14-16.Szingapúri GPSzingapúr
16.szeptember 28-30.Orosz GPSzocsi
17.október 5-7.Japán GPSzuzuka
18.október 19-21.Amerikai GPAustin
19.október 26-28.Mexikói GPMexikóváros
20.november 9-11.Brazil GPSão Paulo
21.november 23-25.Abu-dzabi GPAbu Dzabi

* visszatérő helyszín

Lopakodók a mezőny végén

Új szponzorral, az Alfa Romeóval és ezzel összefüggésben a Ferrari fokozott technikai támogatásával áll csatasorba a Sauber, amely megkapja az olaszok 2018-as erőforrását és hajtásláncát. Frédéric Vasseur csapatvezető a C37-es bemutatóján azt mondta, ideális pilótapárossal rendelkeznek, hiszen az F2-es bajnok, Charles Leclerc, valamint az ötödik F1-es idényére készülő Marcus Ericsson vezeti majd a fehér-piros autókat. Emellett 20 új mérnökkel bővítették a személyzetet, így az új szezon számukra a tanulásról és a felzárkózásról fog szólni.

Talán túlzás a negyedik legerősebb csapatnak várni a Haast, de a VF-18 okozhat meglepetéseket Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla

A téli tesztek egyik kellemes meglepetését a Haas F1 okozta. Günther Steiner csapatfőnök szerint most, a harmadik szezonjukban érezteti majd igazán a hatását

a Ferrarival fennálló együttműködés, amely a Sauberhez hasonlóan az amerikaiak rendelkezésére bocsátja a 2018-as motorját és váltóját.

Romain Grosjean és Kevin Magnussen egyaránt megvillantotta a VF-18 képességeit a teszteken, amikor a szuperlágy gumikon egy másodpercre megközelítették a Ferrari leglágyabb abroncsokon elért eredményét. A Haas VF-18 több aerodinamikai megoldásában hasonlít az új Ferrarira, ami önmagában még nem jelent útlevelet a dobogóra, de a rendszeres top 10-es rajthelyek, illetve a pontszerzések benne vannak a pakliban.

Brendon Hartley hivatalosan már nem újonc, de ez lesz az első teljes idénye. Ő és Gasly erősen kezdhet a Toro Rosso-Hondával Forrás: Red Bull Content Pool

A tesztidény másik meglepetéscsapata a Toro Rosso volt, amely kivirágzott az új motorpartner, a Honda oldalán. Az F2-es bajnok, Pierre Gasly és a Le Mans-i győztes, Brendon Hartley is az első teljes idényére készül, és mivel egyikük számára sem volt könnyű eljutni a Forma–1-be, a szezon egyik legizgalmasabb párbajára számíthatunk az STR-nél. A Hondának jót tett, hogy egy kisebb csapattal bútoroztak össze,

a japán mérnökök a jelek szerint sokkal hatékonyabban dolgoznak, ha kevesebb reflektorfény esik rájuk, mint eddig a McLarennél.

James Key legújabb alkotása, az STR13 eddig stabilan futott, így a Toro Rossónak minden esélye megvan arra, hogy pontokat raboljanak a nagyobb költségvetéssel működő riválisoktól.

Ha kíváncsi az igazi nagyágyúk újításaira és esélyeire, kérjük, lapozzon!