Társoldalunk:

Veszélyes helyzetek állhatnak elő a Safety Car utáni rajtoknál

2018.03.09. 08:08

A barcelonai teszten már szimulálták a versenyzőkkel a Safety Car utáni állórajtokat. Romain Grosjean attól tart, hogy a gumik gyenge tapadása tömegkarambolokhoz vezethet az ilyen újraindításoknál.

Az idei szezontól változik a biztonsági autós fázisok utáni újraindítás menete az F1-ben: miután a feltételek ismét alkalmassá válnak a versenyzésre, a Safety Car elhagyja a pályát, de 2018-tól az autók nem minden esetben vágnak neki lendületből az újabb körnek, hanem felsorakoznak a rajtrácson egy második/harmadik/sokadik állórajthoz.

A versenyirányítás a körülményeket mérlegelve dönthet úgy, hogy az évtizedes hagyományokat követve repülőrajttal engedi el újra a mezőnyt, ám az izgalmak fokozása érdekében valószínűleg az állórajtra fognak szavazni, amikor csak lehet. Erről természetesen időben értesítik a csapatokat.

A többszöri állórajtok plusz izgalmakat, de extra balesetforrást is jelenthetnek - Kattintásra a csütörtöki képeink galériája nyílik!Forrás: DPPI/Florent Gooden

A héten a barcelonai teszten megkezdődött a folyamat vizsgálata: kedden a szoftver helyes működésének ellenőrzése volt a cél, illetve az, hogy a pilótákhoz a megfelelő üzenet eljusson az újraindítás menetéről.

A pilóták ugyanakkor arra panaszkodtak, hogy az állórajtoknál nem tapadtak a (Safety Car mögötti) lassú tempó és a várakozás miatt kihűlt gumik. Erre a kora tavaszi hűvösebb időjárás és alacsonyabb hőmérséklet kedvezőtlenül hatott, a futamokon azonban a hosszabb ideje használt gumik esetében megismétlődhetnek a tapadási gondok.

Romain Grosjean szerint ez veszélyes szituációkat okozhat. Kicsit aggódom a biztonság miatt – ismerte el. – Tömegkarambol is lehet, ha valaki elveszti az uralmát az autó fölött az egyenesben."

A Haas pilótája szerint ez abszolút valós veszély, ugyanis a szimuláció során a barcelonai célegyenesben csak a negyedik sebességfokozatig tudott felváltani (a nyolcadik a maximum), annyira kipörögtek a kerekei.

"Olyan volt, mintha slick abroncsokon mentünk volna esőben. Minden felváltáskor kipörögtek a hátsó kerekek, leváltáskor pedig blokkoltak" – mesélte Grosjean, hozzátéve, hogy éles helyzetben a probléma elsősorban a hűvös időben rendezett nagydíjakon jelentkezhet. A nagyon sima burkolatú pályákon szintén fennáll ez a veszély.

Grosjean a versenyzők érdekvédelmi szakszervezetének egyik igazgatójaként jelezni fogja a problémát a testület elnökének, Alexander Wurz-nak. "Elmondom neki, hogy a tapasztalataim alapján ezt veszélyesnek érzem. Lehet mások nem így látják, én azonban nem vagyok magabiztos hideg gumikon."

Fernando Alonso ugyanakkor nem lát problémát, szerinte mindenkinek egyszerűen jobban oda kell figyelnie a gumik felmelegítésére.

Új rajtok szakíthatják meg a versenyzést - Galéria!Forrás: LAT Images/Joe Portlock

Az újraindításoknál mindenki élhet a kerékcsere lehetőségével, de ebben az esetben az illető természetesen nem állhat fel a korábbi pozíciójának megfelelő helyre a rajtrácson, hanem a bokszutcából kell újra elrajtolnia – a barcelonai tapasztalatok alapján ez csábító opció is lehet a kalandoroknak, Grosjean szerint ugyanis a tapadás hiányával tömérdek időt veszít, aki megtartja a régi gumikat.

A futamok végén ugyanakkor előfordulhat, hogy egy új állórajthoz senkinek sem marad a készletében friss abroncs.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK