Vágólapra másolva!
A barcelonai téli tesztelés jelenti az első lehetőséget, hogy az F1-es pilóták gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek a fejvédő glóriáról. Ahogy a rajongók, úgy a versenyzők sem szeretik, ráadásul – mint az első két tesztnapon kiderült – a szerkezet bizonyos esetekben akadályozza a kilátást.

A veterán brit F1-es szakíró, Nigel Roebuck jelentette ki a barcelonai tesztelés első napján: „Ha még egyszer valaki odajön, és azzal kezdi, hogy a glória nem szép látvány egy F1-es autón, de majd megszokjuk, nem vállalok felelősséget a tetteimért!". A Mercedes vezére, Toto Wolff még a tesztek kezdete előtt azt mondta, hogy legszívesebben láncfűrésszel vágná le a glóriát az autójukról.

A csapatfőnök és a Formula-1-ről közel fél évszázada tudósító újságíró véleménye

jól tükrözi azokat az indulatokat, amiket az idén kötelezővé tett fejvédő szerkezet váltott ki az emberekből.

A Renault német pilótája, Nico Hülkenberg és a Haas F1-nél versenyző Kevin Magnussen az első perctől kezdve élesen kritizálta a glóriát, nem féltek kimondani, hogy a szerkezet szerintük ronda.

Carlos Sainz hamar megszokta a glóriát, viszont zavarta, hogy amikor esni kezdett, nem tudta jól felmérni az eső intenzitását Forrás: Renault F1/XPB/James Moy Photography

Magnussen véleménye egy fikarcnyit sem javult a második barcelonai tesztnap után, amikor élesben próbálta ki a glóriával felszerelt VF-18-ast. „A glória terebélyes és rondán néz ki. Akadályoz bennünket a be- és kiszállásban, megnehezíti a kormány le- és felhelyezését – idézi a dánt az Auto, Motor und Sport. – Különösen idegesít a középső konzolja [ami közvetlenül a pilóta szemei előtt helyezkedik el].

Magnussen határozottan úgy véli, hogy „egy formulaautónak nyitottnak kell lennie, erről nem is érdemes vitát nyitni."

Kevin Magnussen az új fejvédő szerkezet egyik leghangosabb kritikusa Forrás: AFP/Jose Jordan

Azt azonban a Haas dán versenyzője is elismeri, hogy egyes pályák veszélyesebb kanyarjaiban, például az Eau Rouge-ban, vagy az austini első hajtűben – ahol néhány száz méteren belül 30 méteres szintemelkedésen mennek át az F1-es autók – nem akadályozza a pilótákat a kilátásban. Pontosan azért, mert a versenyzők már a kanyar előtt jobbra (Eau Rouge), illetve balra (Austin) tekintenek.

Nico Hülkenberg egy köre a glóriával Barcelonában, sisakkamerából

Nem szeretik, de kezdik elfogadni

A pilóták többsége – így Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Esteban Ocon vagy Carlos Sainz – ugyan

esztétikailag nem kedveli az újfajta fejvédőrácsot, de hajlandóak megbékülni vele, hiszen tudják, hogy elsősorban az ő biztonságukat szolgálja.

„A glória nem egy flancos ékszer. Persze, hogy nem néz ki jól és tényleg egy oszlop van a szemünk előtt, de nem annyira zavaró, mint elsőre gondoltam" – mondta Vettel az Auto, Motor und Sportnak.

A legfontosabb azonban az, hogy ne zavarjon senkit a kilátásban" – tette hozzá Vettel.

Ocon néhány kör alatt hozzászokott a glóriához, de figyelmeztet: a horizoltális perem még okozhat gondokat a startlámpák észlelésében Forrás: AFP/CrowdSpark/Javier Martínez De La Puente

A Force Indiát először kedden meghajtó Ocon Barcelonában azt mondta, hamar megszokta a szerkezetet. „Másképpen figyelem a fékpontot a kanyarok előtt, de két kör után már egészen megszoktam. Viszont

– hívta fel a figyelmet a Force India versenyzője.

Carlos Sainz azt mondta, hogy száraz pályán néhány kör után észre sem vette a glóriát, esőben viszont útban volt neki a szerkezet. „Amikor elkezdett csapkodni az eső, a glória miatt az esőcseppek nem jelentek meg a sisakrostélyon. Nem igazán láttam, hogy esik-e vagy sem. Az ember ilyenkor csak a kezével és a fenekével érzi, hogy milyen a tapadás. Ez a fajta eső nagyon zavaró, mert az ember nem tudja, hogy nyomhatja-e 100 százalékosan, vagy sem.

Vettel tavaly nyáron, Silverstone-ban kipróbálhatta az ún. pajzsot, ami sokáig a glória "riválisa" volt. A Ferrari pilótáját zavarták a plexi torzításai, nem tetszett neki Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Az amerikai IndyCar-sorozatban egyébként már tesztelnek egy újfajta fejvédőt, ami – a Ferrari által tavaly Silverstone-ban kipróbált pajzshoz (shield) hasonlóan – 2,5 cm vastag plexiből készül, és magasított szélvédőként öleli körbe a pilóta fejét. Az FIA már jelezte, hogy mindenben segítik az IndyCar biztonsági szakértőinek a munkáját, és ha az amerikaiak megoldása jobbnak bizonyul az F1-es glóriánál, nyitottak a szerkezet átvételére.