Véget vetnének az F1-es pilóták éheztetésének

Forma-1, Esteban Ocon, Nico Hülkenberg, Fernando Alonso, Belga Nagydíj
OCON Esteban (fra) Force India VJM10, HULKENBERG Nico (ger) Renault F1 RS17 Renault Sport F1 team, ALONSO Fernando (spa) McLaren Honda MCL32, action during the 2017 Formula One World Championship, Belgium Grand Prix from August 25 to 27 in Spa -Francorchamps, Belgium - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
Egyre nagyobb problémát okoz a versenyzők testsúlya, pedig az autók is folyamatosan híznak. Az idén még nem, de jövőre megoldás jöhet és megszűnhet a pilóták koplalása.

A pilóták alkata és testsúlya az F1-es autók tervezésének fontos paraméterei közé tartozik. A csapatok általában arra törekednek, hogy az autók versenysúlya a lehető legalacsonyabb legyen, így marad mozgásterük a ballasztok kedvező elhelyezésére, még mielőtt a minimumsúlyt elérik.

Ez azonban a különböző hibrid rendszerek és a biztonsági fejlesztések miatt egyre nehezebb feladat és a mérnökök gyakran a pilótákra hárítják a súlycsökkentés feladatát. A fogyás 2009-ben, a KERS (és a nehéz akkumulátorok) bevezetésekor, valamint az idén a glória kapcsán is problémát jelent, de 2019-től végre megoldás születhet.

Az autóban ülve nem látszik, de Esteban Ocon 1,86 méter magas, Nico Hülkenberg 184 centis, Fernando Alonso viszont csak 171 centis és ez a testsúly terén is eltéréseket okoz Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az F1-es stratégiai munkacsoport csütörtöki ülésén felmerült, hogy elválasztanák egymástól az autó és a versenyző minimum súlyát. Előbbi további 6 kg-mal növekedne 740 kg-ra és meghatároznának egy 80 kg-os alsó határt is a versenyző súlyának. Ebbe az ülés és az esetleges ballaszt is beletartozna, vagyis, ha egy pilóta könnyebb ennél, az ülés alá szerelt súlyokkal eltűntetnék a különbségeket.

A súly kérdése nem elhanyagolható,

hiszen 10 kg eltérés a pályától függően akár tizedeket is jelenthet a köridő terén, sőt, Nico Rosberg elárulta, hogy ennél lényegesen kevesebb különbség is pole pozíciók és győzelmek sorsáról dönthet. Az FIA elképzelése szerint az ülésballasztot előre meghatározott helyre kellene rögzíteni és a 80 kg-nál nehezebb pilóták továbbra is hátrányban maradnak.

A trópusi versenyeken a koplaló pilótákat jobban fenyegeti a kiszáradás és a legyengülés Forrás: AFP

Az esélyegyenlőség és az egészségügyi előnyök mellett a döntés azért is hasznos lenne, mert ezzel az is eldől, hogy a tervezőknek 660 kg-os autót kell készíteniük, legalábbis erre a minimum súlyra kell optimalizálniuk a konstrukciót. „Hosszú évekkel ezelőtt a pilóta súlya nem számított bele az autó súlyába, aztán valamikor a ’90-es évek közepén hozzáadták” – mondta Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója az Autosportnak.

„Úgy gondolom, különösen a fiatalabb versenyzőknél merülhetnek fel egészségügyi problémák a testsúly folyamatos csökkentése miatt, akár egészségtelen szinten is. Személy szerint jónak tartom, mert sok pilóta már évek óta kéri, hogy ezt szüntessük meg és ezt ésszerű is” – nyilatkozta Lowe. A kezdeményezés azért sem véletlen, mert az élcsapatok pilótái egyre magasabbak.