Vágólapra másolva!
Jean Todt, a Ferrari korábbi csapatfőnöke és az FIA jelenlegi elnöke tárgyalna a Scuderiával a különleges vétójogukról. Alig használják, pedig nagyon komoly fegyver a kezükben.

Újabb törésvonal nyílhat a Ferrari és az F1-ben érdekelt különböző testületek között. Sergio Marchionne, a sportautógyár elnök-vezérigazgatója tavaly már a kiszállással kezdett fenyegetőzni a 2021-re tervezett motorszabályok előzetese miatt, de gyanítható, hogy a háttérben a különböző kereskedelmi megállapodásokról is vitáznak és beszólt Ross Brawnnak is.

Az olasz-kanadai üzletember valószínűleg csak taktikázik, hiszen a Ferraritól jogilag elkülönített, de szintén az ő irányítása alatt álló Alfa Romeo a Sauber főszponzora lett, bár szerinte ez nem garancia semmire és emlékeztetett, hogy a svájci istállóval pont a 2020-as szezon végéig állapodtak meg.

Az F1 is építette a Ferrari mítoszát Forrás: AFP/Gabriel Bouys

Várhatóan nem javít a Ferrari és az F1 kapcsolatán az sem, hogy a Liberty Media után az FIA elnöke, Jean Todt is kilátásba helyezte, hogy csökkenhet a Ferrari befolyása a különleges vétójoguk újratárgyalása révén. A vétójog 2015-ben kapott nyilvánosságot, amikor a Ferrari megakadályozta, hogy a maximalizálják az ügyfeleknek szállított motorok árát, de már 2009-ben is bevetették.

Az ellenfeleknek nem tetszett a vétójog megléte, de nem is támadták ezért a Ferrarit vagy az FIA-t,

közvetlenül a motorokkal kapcsolatos vita során és Jean Todt szerint később sem. Todt 1994 és 2007 között a Ferrari csapatfőnöke volt, korábbi beosztottja, Ross Brawn szerint soha sem élt a Ferrari vétójogával, sőt, Brawn a maranellói pályafutása végéig nem is tudott róla. Most a Ferrari két volt alkalmazottja párbajozhat a sportautógyár elnökével.

– idézte Todtot az F1 Fanatic. Az FIA elnöke tavaly, Abu-Dzabiban azt mondta, sajnálná, ha a Ferrari elhagyná az F1-et, de szerinte a végső döntés nem az ő hatásköre. Sokan úgy vélik, hogy az autógyárnak nincs igazi alternatívája az F1 mellett, hiszen a Sportautó-világbajnokság (FIA WEC) és a Formula E iránti érdeklődés is jelentősen elmarad az F1 népszerűségétől.

Nehéz kiszámítani Marchionne lépéseit Forrás: AFP/Luca Bruno

A Detroiti Autószalonon megkérdezték Marchionnét, hogy a szintén hozzá tartozó Maseratit bevinné-e a Formula E-be, de ő azt felelte: „Ebben nem vagyok biztos. Egy lehetséges együttműködés terén talán jobb, ha összerakunk egy közös projektet a Haasszal a Formula-1-ben. Az nagyszerű lenne.” Kitért arra is, hogy az Alfa Romeo következő lépése sem az elektromos versenyzés lehet.

Autóipari körökben viszont sokan felkapták a fejüket arra, hogy Detroitban Marchionne elképzelhetőnek tartotta egy utcai Ferrari SUV, sőt egy elektromos modell megalkotását is. „Ha épül valaha elektromos szupersportautó, a Ferrarié lesz az első – idézte a Bloomberg. – Azért foglalkozunk ezzel, mert muszáj – ismerte el és megerősítette, hogy hamarosan további hibrid Ferrarik is megjelenhetnek az utcákon, „utána már egyszerű elektromost is csinálni” – vélte.