Szándékosan nem tervezték tökéletesre Hamilton vb-győztes autóját

Forma-1, Bahreini Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Mercedes' British driver Lewis Hamilton steers his car during the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama on April 16, 2017. / AFP PHOTO / KARIM SAHIB
Vágólapra másolva!
A Mercedes a szabályreform miatt kompromisszumokat kötött az autó tervezésekor, hogy elegendő mozgásteret hagyjanak a fejlesztésre. Ezzel csak annyi volt a bibi, hogy többnyire nem olyan területeken jelentkeztek problémák, ahol várták.

A Mercedesnél azért különösen büszkék a sorozatban negyedszer elhódított vb-címekre, mert az idei évre jelentősen megváltoztak az aerodinamikai szabályok, és a történelmi tanulságok szerint ilyen esetekben egy csapat csak ritkán tud a csúcson maradni. Emlékezhetünk rá, hogy a csillagos márka is az érvényben lévő motorszabvány bevezetése után taszította le a trónról a a Red Bullt.

A Mercedes főtervezője, John Owen az F1 Racingnek adott interjút, amelyben műhelytitkokat osztott meg a tervezési koncepciójukról. Mint elmondta, mozgásteret akartak hagyni maguknak arra az esetre, ha valami nagyon félresiklana, mert így a fejlesztéssel rugalmasabbak lehettek. Ezért bevállalták, hogy nem egy hibátlan alkotást küldenek pályára.

A Mercedes stratégiája kifizetődött, ismét bezsebelték mindkét vb-címet Forrás: AFP/Karim Sahib

"Azt a célt tűztem ki a 2017-es autóra, hogy kilencven százalékot hozzunk ki belőle.

Például nem tudhatjuk, hogy a gumik másképp fognak-e viselkedni, mint ahogy kalkuláltunk" - nyilatkozta a főtervező.

"Rengeteg az ismeretlen tényező, ezért ilyenkor olyan autót próbálunk készíteni, amivel a lehető legtöbb eshetőséget lefedjük, elfogadva, hogy talán nem alkottuk meg tökéletesre."

"Számos olyan megoldással készültünk, amelyek lehetővé tették, hogy reagáljunk a tapasztalatokra. Sajnos azonban a legtöbb változtatási kényszert nem sejtettük előre.

2014 óta megállíthatatlan a Mercedes Forrás: AFP/Ben Stansall

A W8 a mezőny leghosszabb tengelytávú autója volt – az F1.com becslése szerint 21,5 centivel nagyobb volt a távolság a két tengelye között, mint a másik végletet jelentő Williams autóján –,

és a viselkedésén nem mindig tudtak kiigazodni a Mercedesnél,

ezért aggatták rá a "kényes díva" jelzőt is.

Az idény első felében Lewis Hamilton időnként még botladozott, de a nyári szünet után élete talán legjobb formájába lendülve megszerezte negyedik világbajnoki címét. Csapattársa, Valtteri Bottas ezzel szemben nem tudott úrrá lenni a problémákon, és a ferraris Sebastian Vettel mögött összességében harmadikként zárt a tabellán.

A következő autóval agresszívebbek lesznek

Owen elmondta, hogy a motor egyik elemét az utolsó pillanatokban megváltoztatták, de a ráhagyásnak köszönhetően viszonylag egyszerűen hozzá tudták igazítani a kasztnit.

A 2018-as modellel már rámenősebbek lesznek a tervezőirodában.

"Nem tudtuk (az idei év előtt), hova jutunk az aerodinamikai fejlesztésekkel, az autó mely területén kell javítanunk - mondta. - Ha rakosgathatjuk ide-oda az elemeket az autóban, és nem kell minden egyes fejlesztésnél mindent átalakítani, az elég hasznos."

Hamilton a silverstone-i Brit Nagydíjon Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

"Jó, hogy volt némi mozgásterünk, a következő autóval pedig már sokkal agresszívebbek lehetünk."

A Mercedesnél úgy tervezik, hogy az új modellen már lehetőségük lesz kikúrálni azokat a gyengeségeket, melyeket nem volt módjuk leküzdeni a W8-cal.