Ferrari: Jogunk van saját bajnokságot indítani

forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Mexikói Nagydíj,
VETTEL Sebastian (ger) Ferrari SF70-H team scuderia Ferrari, action during the 2017 Formula One World Championship, Mexico Grand Prix from october 26 to 29 in Mexico - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
Sergio Marchionne szerint a tűzzel játszanak azok, akik nem hiszik, hogy a Ferrari kiszállhat az F1-ből. Úgy véli, 2015-ben már bizonyították, hogy nem a levegőbe beszélnek.

Továbbra is az F1-ből való távozással fenyegetőzik a Ferrari elnök-vezérigazgatója, Sergio Marchionne. Az olasz-kanadai üzletember az F1 új, 2021-re javasolt motorszabály-tervezetével elégedetlen, de az sem tetszik neki, hogy a kereskedelmi szerződések 2020-as lejárta után az F1 új tulajdonosa, a Liberty Media megvágná a csapatok egyébként is csökkenő bevételeit.

Az F1 1950 óta íródó története során a Ferrari rendszeresen fenyegetőzött azzal, hogy elhagyják a világbajnokságot. Ez mérföldkő lenne, hiszen a Scuderia már az első szezontól a mezőny tagja, de általában kételkednek a Ferrari fenyegetésének komolysága miatt, mert az autógyár eddig mindig megállapodott az F1 jogtulajdonosával. Most azonban más a helyzet.

Sokak szerint az az F1, ahol a Ferrari is indul Forrás: DPPI/Florent Gooden

„A tűzzel játszanak azok, akik azt mondják, hogy a 2020-2021-es szabályokkal kapcsolatos fenyegetésünk blöff – szögezte le Marchionne. – 2015 óta megváltozott a helyzet, most már mindenki tudja, hogy ha fenyegetőzünk valamivel, akkor azt meg is tesszük” – utalt arra, hogy a Ferrari élt egy korábban nem ismert jogával és megvétózta a motorok árának meghatározását.

Az F1 jogtulajdonosa és a csapatok közötti kereskedelmi megállapodásokat kétoldali szerződések szabályozzák, a mostanit 2013-ban kötötték meg és eltérő feltételeket biztosít az istállóknak. Ez folyamatosan kritika tárgya, mert az élcsapatok (különösen a Ferrari) több pénzt kapnak a többieknél. A Ferrari legutóbb 2009-ben akart kiszállni az F1-ből, akkor

a többi csapattal együtt megalakították az F1-es csapatok szövetségét (FOTA) és 6 napig úgy volt, hogy rivális bajnokságot indítanak, de végül megállapodtak az FIA-val.

„A mostani Concorde szerződés egyik nagy előnye, hogy nagyon különbözik az előzőtől és nagyobb szabadságot ad, még a Liberty Mediával kötött megállapodás érvénye alatt is – nyilatkozta Marchionne. – Az előző szerződés ellehetetlenítette a csapatok számára, hogy megvizsgáljanak alternatívákat a cirkuszon kívül. Most elemezhetjük annak a lehetőségét, hogy a show tekintetében csináljunk valami hasonlót, mint a Formula-1.”

A Ferrari mögött áll a legnagyobb szurkolótábor Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Lehetőségünk van arra, hogy 2020-2021-től alternatív bajnokságot hozzunk létre – nyomatékosított. – Ezt nem zárhatjuk ki, de ha lehet, elkerülném. Szeretném folytatni a Formula-1-ben, de kompromisszumot kell találnunk, hogy a Ferrari minden versenyen képviselhesse a DNS-ét. Ha ez nem lehetséges, a Ferrarinak távoznia kell.”

Marchionne kijelentette, szerinte Ross Brawn, az F1 sportigazgatója olyan irányba akarja vinni a világbajnokságot, ami nem hű annak múltjához. „Mi az F1 történetének részei vagyunk, meglátjuk a baromságokat és megértjük az F1-et. Van egy versenyszakosztályunk, ami csak az F1-en dolgozik, úgyhogy jól ismerjük ezt. Egyensúlyt kell találni a [Liberty] és a saját érdekeink között, de szerintem elkerülhetjük a Ferrari kiválását a Formula-1-ből.”