Jövőre is megdőlhetnek az F1-es körrekordok

Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Brazil Nagydíj
Ferrari's German driver Sebastian Vettel powers his car during the Brazilian Formula One Grand Prix, at the Interlagos circuit in Sao Paulo, Brazil, on November 12, 2017. / AFP PHOTO / EVARISTO SA
Vágólapra másolva!
Szimulációs adatok alapján várhatóan a súlynövekedés és a kedvezőtlenebb aerodinamika ellenére is gyorsulnak majd a 2018-as autók.

Jelentős technikai szabályváltozások léptek életbe az F1 idei szezonja előtt, az autók és az abroncsaik szélesebbek lettek, így a mechanikai és az aerodinamikai tapadás terén is javult a teljesítményük. Nőttek a kanyarsebességek, ezért minden pályán gyorsabb lett a mezőny, sok esetben már az első szabadedzéseken körrekordok dőltek meg.

A szabályváltozások egyik célja az volt, hogy a pilóták számára újra megterhelő legyen a vezetés, a küzdelem jelentsen kihívást a számukra, mert többen is kifogásolták, hogy a tempó terén a mai F2 túlságosan közel került a királykategóriához. Sok probléma azonban így is megmaradt, előzni még mindig nehéz, túlságosan keménynek bizonyultak a gumik, és nehezek az autók.

Sok körrekordot átírtak az idén Forrás: AFP/Evaristo Sa

A „súlyfölösleg” jövőre is megmarad, sőt a glória bevezetése miatt romlani is fog a helyzet, mert az FIA további 6 kg-mal megnövelte az eddig 722 kg-os minimum súlyhatárt (összehasonlításként, 2004 és 2008 között ez például 605 kg volt), és a szerkezet az aerodinamika hatékonyságát is rontani fogja, ezért Lewis Hamilton már előre aggódott, hogy buszverseny lesz az F1-ből.

A Pirelli azonban további gyorsulást vár jövőre a mezőnytől.

„A következő szezon elején már körönként 1 másodperccel kellene gyorsabbnak lenniük, és a szezon során a fejlesztés normális üteme 1-1,5 másodperc – nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli motorsport menedzsere. – A következő év végére úgy 2 másodperccel kellene jobb tempót futniuk” – tette hozzá az olasz szakember.

A csapatok már kipróbálhatták a hiperlágy gumikat Forrás: LAT Images/Zak Mauger

A Pirelli jövőre két új gumikeverékkel, köztük a vadonatúj hiperlágy gumival bővíti a készletét, de az egész kínálatban lágyították az abroncsokat, ez is hozzáad ahhoz, hogy újra körrekordok dőlhetnek meg. Ráadásul az idén még a karosszériák fejlesztési ciklusának az elején járunk, és a glóriától eltekintve gyökeres szabályváltozás nem történik.

– vélte Isola. – Azt viszont tudnunk kell, hogy a glória további súlytöbbletet jelent, és ez körönként 3-4 tizedmásodpercet lassít a súly és az aerodinamikai következmények miatt.” A Force India korábban azt közölte, hogy a glória beépítése várhatóan 14 kg-os súlynövekedést hoz, 10 kg-os különbség a pálya jellegétől függően körülbelül 0,3 másodperces eltérést jelent a köridőben.