Büntetésáradat jöhet az F1-ben, mégsem hátrálnak meg

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Olasz Nagydíj, rajt
Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives ahead of Williams' Canadian driver Lance Stroll and Force India's French driver Esteban Ocon at the start of the Italian Formula One Grand Prix at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 3, 2017. / AFP PHOTO / Miguel MEDINA
Vágólapra másolva!
Az FIA kitart a motorszabály további szigorítása mellett, pedig a Red Bull kezdeményezte volna a lazítást. A Ferrari nélkül esélyük sem volt.

Kitart az F1-es motorszabály további szigorítása mellett az FIA elnöke, Jean Todt. A 2018-as szezonban 21-re nő a futamok száma, viszont az eddigi négy helyett csak három erőforrást (illetve azok részegységeit) lehet büntetlenül beszerelni az autókba vagyis átlagosan csak 7 futamonként lehet majd hátrasorolás nélkül új alkatrészeket bevetni.

Ez lelassítja az újdonságok bevetésének ütemét, de ennél is nagyobb gond, hogy az ideinél is lényegesen több rajtbüntetésre számíthat a mezőny, ha tovább szigorítják az előírásokat. Ross Brawn, az F1 sportigazgatója nemrég azt mondta, a hátrasorolások „komédiát” csinálnak az F1-ből, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban nem enyhít a szigoron.

A büntetések miatt a mezőny általában nem az időmérő sorrendje alapján rajtol el Forrás: AFP/Miguel Medina

„Ezt már korábban eldöntöttük – szögezte le Jean Todt. – Néhányan még mindig azt kérdezik, hogy miért nem egy motort használnak a teljes bajnokságra? Ez [a folyamat] nem újdonság, a 2018-as [módosításokat] már évekkel ezelőtt meghatároztuk” – utalt arra, hogy az F1 még így sem a lehető legszigorúbb eljárást választotta a motorszabályok terén.

Nemrég a Red Bull kezdeményezte, hogy lazítsák a szabályokat, de nem jártak sikerrel.

„Volt néhány megbeszélésünk a csapatokkal a szabályalkotás és az irányítás mikéntjéről, és arról, hogy térjünk vissza a négy motorhoz. Ehhez viszont 100%-os egyetértés kellene, de az nem lesz, úgyhogy marad a három motor.” Elárulta, attól tart, hogy elszabadul a motorok ára, ha nem határozzák meg, hogy mennyit lehet évente beépíteni.

Általában a Honda és a Renault motorokkal van gond, de a Ferrari és a Mercedes is elromlik néha Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Ezt vitatja Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, aki úgy véli, a gyártók így is rengeteg motort építenek egy évben, de a többségüket a színfalak mögött járatják és tesztelik, hogy a pályára kerülő példányok megbízhatók legyenek. Horner azonban elismerte, miután „a legutóbb Sergio [Marchionne] lelőtte” a kezdeményezését „jövőre már nem maradt esély.”

– nyilatkozta Horner. – Eljutottunk arra a pontra, hogy 21 versenyt kellene lefutni három motorral. Ez őrület, tényleg.” Emlékeztették, hogy Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója szerint a Red Bull magát is okolhatja a döntés miatt, de Horner nem értett egyet ezzel. „Toto bármit mondhat, [Niki Lauda] is négy motor mellett érvelt korábban, mert ez hosszabb távon nem éri meg.”