Társoldalunk:

Így lehet negyedszer is világbajnok Hamilton a hétvégén

2017.10.18. 16:30

Vettelnél legalább 16, Bottasnál pedig 3 ponttal többet kell szereznie az USA Nagydíjon ahhoz, hogy három fordulóval a szezon vége előtt bebiztosítsa magának a címet. Erre azért nincs túl sok esélye, a Mercedes viszont szinte biztosan bajnok lesz a konstruktőri összetettben.

Néhány héttel ezelőtt, az Olasz Nagydíj magasságában még úgy tűnt, a világbajnoki küzdelem egészen az utolsó verseny utolsó kanyarjáig elhúzódhat a két fő esélyes, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton között.

2012 óta, amikor a még a Red Bullnál versenyző Vettelnek Fernando Alonsóval kellett megküzdenie, nem volt rá példa, hogy két különböző csapat pilótája kiélezett párharcot folytasson a címért.

Ez az idén, az új szabályokhoz meglepően bátor autót – azt is mondhatnánk, hogy a legjobbat, de biztosan a legsokoldalúbbat – építő Ferrari jóvoltából, a közönség legnagyobb örömére, újra összejött.

Csakhogy a poént is ők lőtték le a kelleténél hamarabb. A szingapúri kettős csapást, amelyben Max Verstappen mellett a Scuderia mindkét pilótája lenullázta magát, még lehetett a sima, időről időre óhatatlanul előforduló rajtbalesetek közé sorolni, de a szepangi és szuzukai műszaki hibák már nem fértek bele: Vettel így az előző három futamról mindössze egyetlen 4. helyet tud felmutatni, míg Hamilton az augusztusi nyári szünet óta csak egyszer, Szepangban nem ünnepelhetett a dobogó tetején.

Hamilton már vasárnap csatlakozhat a négyszeres világbajnokok exkluzív klubjához

Forrás: AFP/2017 Getty Images/Dan Istitene

Az előnye ezzel Monza óta viharos gyorsasággal 3-ról 59 pontra nőtt. Amennyire lehet, a Ferrarinál igyekeznek jó arcot vágni a hirtelen összeomláshoz, és azt hajtogatják, hogy nem adják fel, amíg matematikailag marad esélyük. Ám az esély csak elméleti, ezt ők is tudják: Hamiltont ugyanolyan pechsorozatnak kellene sújtania, mint Vettelt az utóbbi időben, aminek elhanyagolható a valószínűsége.

Bár a nagy durranás érthető módon a Ferrari vesszőfutása volt, leginkább az foglalkoztatta a közvéleményt,

nem illik elmenni szó nélkül amellett sem, hogy Hamilton hónapok óta fantasztikusan, hibátlanul vezet,

és kíméletlenül lecsap az olyan váratlan lehetőségekre is, mint amilyen a szingapúri eső volt.

OLVASNIVALÓ

„Lewis egész évben ragyogóan vezetett, de a nyári szünet óta különösen. Egy másik szintre került – véli a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff. – Lenyűgöző volt végignézni, ahogy az utolsó tartalékokat is kipréselte az autójából, és a csapattal együttműködve megoldotta a problémákat. Ezáltal még tovább fejlődött."

Érdekes módon egy évvel ezelőtt is a szezonnak ebben a szakaszában alakult ki behozhatatlan pontkülönbség a vb éllovasai között, de akkor épp Hamilton volt az, akit egy malajziai motorhiba végzetes hátrányba hozott csapattársával, Nico Rosberggel szemben. Jenson Button szerint a sors most visszaadja neki azt, amit tavaly elvett tőle.

Vettelnek kijutott a balszerencséből az idén

Forrás: AFP/Kazuhiro Nogi

„Lewisnak az idén sokszor komoly mázlija volt, az előző szezonban viszont nem volt benne része, úgyhogy most minden kiegyenlítődik – mondta a már visszavonult veterán. – Tavaly rengeteg balszerencse sújtotta, most viszont úgy tűnik, megfordult a helyzet."

Bár a Mercedes sem volt száz százalékig bombabiztos – Hamiltont a Red Bull Ringen váltócsere okán öt rajthellyel hátrébb sorolták, Bakuban pedig a győzelmet bukta el a fejtámla meglazulása miatt –, sokkal kevesebb pontot vesztett a műszaki hibákkal és egyéb incidensekkel, mint Vettel, aki egyébként elismerte, hogy cserbenhagyta a Ferrarit, amikor a Safety Car mögött dühében nekiment a vetélytársának.

Már a hétvégén négyszeres világbajnok lehet

Hamilton mindenesetre ott tart, hogy akár most vasárnap, az USA Nagydíjon bebiztosíthatja negyedik vb-címét, egy szintre tornázva magát Vettellel és Alain Prosttal, valamint nem utolsósorban megelőzve bálványát, Ayrton Sennát.

Mivel jelenleg 59 pont az előnye, és Austin után már csak 75-öt lehet majd szerezni, ehhez az kell, hogy újabb 16-ot verjen Vettelre, valamint legalább 3-at saját csapattársára, Valtteri Bottasra,

aki matematikailag még szintén harcban áll velük.

Az alábbi táblázatban összefoglaltuk, hogy a vasárnapi versenyen elért helyezésüktől függően mekkora pontkülönbség fog kialakulni Hamilton (HAM) és Vettel (VET) között. A kék hátterű rubrikák azok, amelyekben ez legalább 75 pont lesz, azaz Hamilton már lényegében világbajnoknak mondhatja magát (ha éppen 75, akkor a végén pontegyenlőség még lehet majd, de több futamgyőzelme révén a Mercedes versenyzőjét avatják bajnokká). Egy példa: ha Hamilton Austinban a 2., Vettel pedig a 10. helyen ér célba, az eltérés 76 pontra nő kettejük között.

Az Austin után kialakuló pontkülönbség Hamilton és Vettel között a helyezésüktől függően

Forrás: Farkas Péter - GPhírek

Mint látható, Hamiltonnak mindenképpen az első két hely valamelyikén kell végeznie, hogy lezárja a küzdelmet. Akkor tesz szert behozhatatlan előnyre a vetélytársaival szemben, ha:

  • ő nyer, Vettel pedig a 6. helyen, még hátrébb ér célba, vagy
  • Hamilton a 2. helyen végez, Vettelt pedig a 9. helyen, vagy hátrébb intik le, és nem Bottas nyeri a versenyt.

Erre azért nem olyan sok az esély, mert a Ferrarit újabb súlyos balszerencsének kellene sújtania hozzá. Az viszont nagyon valószínű, hogy a Mercedes bebiztosítja magának zsinórban negyedik konstruktőri vb-címét: mivel az Austin után fennmaradó három futamon maximum 129 pont szerezhető, és már most 145 az előnyük, a Ferrari legfeljebb akkor húzhatja tovább a küzdelmet, ha vasárnap legalább 17 ponttal többet gyűjt legfőbb ellenfelénél. Márpedig ilyesmi az idén mindössze egyszer, még Monacóban fordult elő.

Noha a címet már szinte a zsebében érezheti, Hamilton azt ígérte, nem fog olyan defenzíven vezetni az utolsó versenyeken, a biztosra játszva, mint Rosberg tette tavaly. Úgy tűnik, a Mercedes is támadásra készül, ugyanis szokatlanul agresszívan válogatott a gumikból a következő két hétvégére, főleg a mexikóira.

Bottasnak igazából már csak matematikai esélye van a címre

Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit/Hoch Zwei

Wolff azt mondta, a csapat az előző két alkalommal, Szepangban és Szuzukában is még többet tudott meg szeszélyesen viselkedő autójáról, a „kényes dívának" becézett W08-ról.

Abból, amit megtanultunk, lesz, amit már az utolsó futamokon hasznosítani fogunk, míg más dolgokat a következő évi projektbe tudunk beépíteni"

– magyarázta.

„Reménykedés helyett az összes versenynek egészséges szkepticizmussal vágunk neki. Ezen a hétvégén, Austinban is arra kell koncentrálnunk, hogy minden rendelkezésünkre álló pontot meg tudjuk szerezni."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!