A Ferrari és a Mercedes nagyobb ütővel játszanak

Forma-1, Olasz Nagydíj, Stoffel Vandoorne
McLaren's Belgian driver Stoffel Vandoorne drives during the qualifying session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 2, 2017 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / Miguel MEDINA
Vágólapra másolva!
A McLaren nyitott a Forma-1 élcsapatainak járó bónusz megnyirbálására, még a saját kárán is. A Williams növelte a nyereségét az idén.

A Forma-1 kis csapatait régóta zavarja, hogy a nagyok alanyi jogon, az aktuális eredményeiktől függetlenül kapnak egy részt a sport bevételeinek tortájából. Ez a bónusz, amelyet még Bernie Ecclestone-nál alkudtak ki az F1 szerkezetét meghatározó háromoldalú megállapodás megkötésekor, tekintélyes összeg: a Ferrari az idén 35, a Mercedes és a Red Bull 39, a McLaren pedig 30 millió dollárt kap így az Autosport szerint.

Ez segít konzerválni az erőviszonyokat, és megnehezíti a felzárkózást a középmezőny alakulatai számára.

Míg a Sauber tavalyi költségvetése 95 millió font körül alakult, a Mercedes 265, a Ferrari pedig 330 millió fontból gazdálkodott, ami óriási különbség.

Az egyenlőtlenségek megszüntetése érdekében már az FIA korábbi elnöke, Max Mosley is felvetette egy költségplafon bevezetésének ötletét, de heves ellenállásba ütközött.

A McLaren már nem ellenzi a költségplafont Forrás: AFP/Miguel Medina

A sport új tulajdonosa, a Liberty Media most felvette az akkori fonalat, és az elképzelésüket ezúttal a korlátozást annak idején határozottan elutasító McLaren is felkarolta. A csapat főnöke, Zak Brown azt állítja, még azon az áron is támogatja a költségplafont, hogy le kell mondaniuk a bónuszukról, de csak akkor, ha az összeget megfelelően, nem találomra határozzák meg.

– jelentette ki. – Tisztában vagyunk vele, hogy ez a különleges kifizetések előnyeit élvező négy csapat egyikeként kompromisszumokkal járna számunkra, de úgy véljük, összességében mégis mindannyiunknak kedvező lenne, mert a sport egészségesebbé válna tőle."

Brown arra számít, hogy a többi gyári alakulat ragaszkodni fog az anyagi téren kiharcolt előnyéhez, de úgy véli, ez sportszerűtlen játék a részükről.

„Szerintem azok, akik nagyobb költségvetést engedhetnek meg maguknak, mindent meg fognak tenni azért, hogy ez így is maradjon, mert versenyelőnyt jelent nekik, ez azonban olyan, mintha kettővel több játékos lenne a focicsapatukban – mondta. – Olyan helyzetet kell teremtenünk, hogy mindenki ugyanakkora ütővel játsszon."

A csapatok egyébként az előző szezonban elért konstruktőri helyezésüktől függően is részesülnek a Forma-1 kereskedelmi bevételeiből, a pénzügyi mérlegük mégsem feltétlenül függ össze az eredményeikkel.

A Williams adózás előtti nyeresége például az idei üzleti év első felében a tavalyi 4,1-ről 10,1 millió brit fontra nőtt,

mert bár a 2015-ben elért 3. helyükön 2016-ban két helyet rontottak, így a konstruktőri kifizetésük csökkent, a Lance Stroll édesapjától befolyó szponzori támogatás ellensúlyozta ezt.

Brown felvetése ugyanakkor nem feltétlenül önzetlen, mert a Hondával való szakítás miatt a McLaren sok pénzt veszít, és az idén várhatóan csak 9. lesz a csapatok versenyében, ezért elképzelhető, hogy a költségplafonnal még a bónusz teljes vagy részleges megszüntetése esetén is jobban járna.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitt