Egy tilalmat megkerülve vághatott vissza a Mercedes

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Osztrák Nagydíj
SPIELBERG,AUSTRIA,08.JUL.17 - MOTORSPORTS, FORMULA 1 - Grand Prix of Austria, Red Bull Ring, free practice. Image shows Lewis Hamilton (GBR/ Mercedes) and Sebastian Vettel (GER/ Ferrari). Photo: GEPA pictures/ Felix Roittner - For editorial use only. Image is free of charge.
Vágólapra másolva!
A szezon elején a Mercedes és a Red Bull is kénytelen volt módosítani az autója futóművén, de úgy hírlik, az Ezüstnyilakon ismét trükköznek a gumik ideális működtetése érdekében.

A Ferrari kérdezősködése nyomán az FIA pont a szezon kezdete előttszigorított az F1-es futóművek vizsgálatán, ami megnehezítette a Mercedes és a Red Bull boldogulását. Az Ezüstnyilak egészen a Kanadai Nagydíjig küszködtek a gumik működtetésével, és a Red Bull is csak a nyári futamokra kezdi ledolgozni a hátrányát az éllovasok között.

A Mercedes azonban az előző három futamon már gyorsabbnak bizonyult a Ferrariknál, és az Auto Motor und Sport erre magyarázattal is szolgál. Úgy tudják, sikerült megkerülniük a futóművekkel kapcsolatos korlátozásokat: lényegében ugyanazt a hatást érték el, mint a tiltás előtt, és ez is segített nekik, hogy úrrá legyenek a gumik használatából adódó gondjaikon.

A Mercedes az élre állt Forrás: GEPA pictures/Gepa Pictures/ Felix Roittner

A lap szerint a Ferrari azt gyanítja, hogy a Mercedes egy egyelőre szabályos, de vitatható megoldást alkalmaz. Öt csapat hátul már egyáltalán nem használ hagyományos lengéscsillapítót és rugót, hanem teljes egészében hidraulikával oldja meg felfüggesztés mozgását. Az aktuátorokat elrejtik a sebességváltó házában, így a külvilág számára nem láthatók.

Az AMuS a Mercedest, a Force Indiát, a McLarent, a Toro Rossót és a Red Bullt említi a trükkös futómű használói között. A lap szerint ezek a csapatok bevetés előtt előmelegítik a hidraulikafolyadékot, annak a hőmérséklete (és viszkozitása) ugyanis befolyásolja a hasmagasságot, amely annál kisebb, minél hidegebb az olaj.

Az előmelegítéssel megoldható, hogy a hasmagasság kezdettől fogva optimális legyen, csakhogy ez az eljárás a verseny előtt, a parc fermében szabálytalannak minősül,

mert lényegében a beállítások - konkrétan a futómű működésének - megváltoztatását jelenti. Az FIA ezért már az Azeri Nagydíj hétvégéje előtt figyelmeztette a csapatokat, hogy "külsőleg", például hősugárzóval, tilos felmelegíteni az olajat.

A Mercedes számára azonban ez sem jelent problémát, ők ugyanis a váltóolajt szállító csöveket szándékosan a futómű hidraulikus aktuátorai közelében vezették el, így amikor jár a motor, a váltóolaj külső segítség nélkül is hamar felmelegíti a folyadékot.

Ezen a módon a futómű keménységét is befolyásolni tudják, az időmérőre keményebb, a versenyre lágyabb beállítást választva, ami a parc fermé-szabályok céljának ugyan nem felel meg, betiltani mégsem lehet, mert az FIA is elismeri, hogy azt nem írhatják elő, a csapatok hogyan rendezzék el az olajcsöveket az autóban.

A megoldás az lehetne, ha teljesen betiltanák a hidraulikával működő felfüggesztéseket. Ehhez 2018-ra még a rövid határidő miatt az összes csapat beleegyezésére szükség lenne, 2019-től viszont már nem, és a tervek szerint az FIA akkor meg is fogja tenni ezt a lépést.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!