Newey: DRS helyett tökös előzések kellenek az F1-be

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull
Infiniti Red Bull Racing's Australian driver Daniel Ricciardo steers his car during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 27, 2016. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Vágólapra másolva!
Vegyes érzelmei vannak az új szabályokkal kapcsolatban: szebbek lesznek az autók, de unalmasabbak lehetnek a versenyek, és a motorok közötti egyenlőtlenségek is megmaradnak.

Új korszak kezdődik a Forma-1-ben az idei szezon során, mivel 2017-től megváltozott szabályok szerint kell építeni az autókat, amelyek agresszívabb megjelenésűek lesznek, gyorsabbnak és nehezebben vezethetőnek ígérkeznek, mint a 2016-ban búcsúztatott elődeik. Adrian Newey, a Red Bull főtervezője az Autosport International Show-n elárulta, az új autók miatt teljesen át kell értelmezni a pályákat.

„Az extra leszorítóerő nagy jelentőségű, a silverstone-i Copse kanyart például még a versenyen is padlógázzal lehet majd venni - mondta. - Néhány gyors kanyar egyszerű hajlattá fog válni. Akárcsak az Eau Rouge: régen félelmetes kanyar volt, most viszont már csak egy törés az egyenesen.”

Tavalyig szoros versenyek voltak - a Mercedes mögött Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Newey megerősítette, hogy fizikailag nehezebb lesz vezetni az autókat, különösen a nyakizmok megterhelésére számít, de szerinte ez jó hír. Aggasztja viszont, hogy a leszorítóerővel megnövő fékerő miatt rövidülnek majd a fékutak, ami árt az előzéseknek, de úgy véli, ezt a DRS-sel „meg lehet oldani”, bár ő az ilyen helycseréket nem tartja „emlékezetes eseménynek.”

Kár volt érte, nagyon bátor, jól kivitelezett előzés volt, de azonnal a visszájára fordult, mert Fernando használhatta a DRS-t.”

A Red Bull tervezőzsenije arra is rámutatott, hogy komoly dilemmát okoz a leszorítóerő és a tempó kérdése, ezek ugyanis gyakran ártanak a versenyzés színvonalának, de nem lehet büntetlenül megnyirbálni az aerodinamikát sem, mert az látványosan lelassítaná az autókat.

Szükség van a tempóra az F1-ben Forrás: DPPI/Frederic Le Floc H

„Ez nyilván véleményes, de ha megnézünk egy túraautó-versenyt, nem túl izgalmas látvány, ahogy egy autó egymaga körbemegy a pályán. A nagy tempóra szükség van. A televízió egyébként is lassabbnak mutat mindent.”

Newey korábban a Williams, a McLaren, és a Red Bull számára is tervezett világbajnok autókat, leginkább a jelentős szabályváltozásokat kihasználva.

Jelenlegi munkaadójánál 2010-ben szerezte az első világbajnoki címeket, de már egy évvel korábban is csak a Brawn GP-től kapott ki. Úgy véli, esztétikailag ezúttal nem olyan jelentősek a szabályváltozások, de így is nagy átalakulás várható.

„A keskeny nyomtáv és a keskeny gumik szerintem mindig furán néztek ki, különösen a magas hátsó szárnnyal. Megpróbáltuk visszafordítani a folyamatot, és vonzóbbá, valamint nehezebben vezethetővé tenni az autókat.”

Newey ismét nagyobb részt vállalt az autó tervezéséből Forrás: AFP

Noha a Red Bull egyik célja a szabályváltozás melletti lobbizással az volt, hogy csökkentsék a motorok szerepét, Newey szerint valójában még fontosabbak lesznek az erőforrások, mivel az autók a körök nagyobb részében haladnak majd padlógázzal. Ez is hozzájárulhat annak „veszélyéhez”, hogy

a Mercedes mögött eddig szoros mezőny az idén széthúzódhat.

„Nagy szabályváltozásokat egyesek jobban tudnak értelmezni, mint mások. A nagyobb csapatoknak nyilvánvalóan komolyabb a kutatási kapacitása, úgyhogy ők jobb munkát végezhetnek a kisebbeknél, bár nem mindig ez a helyzet. A rajtrács várhatóan széthúzódik, de lehet, hogy nyitottabbá is válik a versenyzés, mielőtt az évek során mindenki ugyanarra a megoldásra jut” – vélte Newey.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!