A rádiótilalommal lebutított F1 nem létezik többé

Forma-1, Magyar Nagydíj, Felipe Massa, Williams
Williams Martini Racing's Brazilian driver Felipe Massa races during the Formula One Hungarian Grand Prix at the Hungaroring circuit in Mogyorod near Budapest, Hungary, on July 24, 2016. / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK
Vágólapra másolva!
A Williams vezető versenymérnöke szerint a nemrég feloldott rádiótilalommal olyan F1-et akartak visszahozni, ami nem létezik többé. Rob Smedley úgy véli, el kell fogadni, hogy az F1 csapatsport.

A 2014-es Olasz Nagydíj óta az FIA több lépcsőben, az idei szezonra szinte már teljesen betiltotta a versenyző és a csapat közötti rádiókommunikációt, mert a pilóták túl sok segítséget kaptak mérnökeiktől, és a közönség úgy érezte, hogy már nem is az emberek vezetik az autókat, hanem távirányítású bábokként funkcionálnak.

A tiltásból viszont bonyodalmak származtak, biztonsági kockázatot is felvetett, és vitatható büntetéseket is eredményezett, ezért az idei Német Nagydíjra az FIA meghátrált, és a csapatok nyomására ismét engedélyeztek mindenféle beszélgetést a futamok és az edzések során. Rob Smedley, a Williams vezető versenymérnöke egyetért a döntéssel.

A Magyar Nagydíjon még nem segíthettek a versenyzőknek, a Német Nagydíjon már igen Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

„Mérnöki szempontból abszolút helyes, hogy felszabadították a rádiózást” – nyilatkozta. „Az autók hihetetlenül bonyolultak már a mostani erőforrások miatt, és túl nagy elvárás, hogy a versenyző 300 km/órás tempó fölött vezessen, és közben hiba nélkül menedzselje az erőforrást.”

Amikor Smedley-nek felvetették, hogy ez így már nem is a versenyzők világbajnoksága, a brit szakember azt felelte:

Mindenki ezt szeretné, de már nincsenek karburátorok, mechanikával működtetett pedálok, hanem hihetetlenül összetett autókat használunk. Más útra tértünk. Ez egy csapatsport, 500 munkatársunk van. Ha fogjuk ezt az ostobaságot, hogy legyenek egyedül a pilóták az autóban, miért nem válunk meg az összes mérnöktől is?” – kérdezett vissza.

Smedley szerint ezt az „ostoba” vitát addig lehetne folytatni, amíg a versenyzők még az autókat is készen kapják a futamokra,

de úgy véli, függetlenül attól, hogy az F1-et a pilóták bajnokságának vagy „holdbéli bajnokságnak” nevezik, akkor is csapatsportról van szó.

„Ha ez nem így lenne, nem foglalkoztatnánk 500 embert a két versenyző és a csapat érdekében” – jelentette ki.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!