A Red Bull Hockenheimben is fenheti a fogát a Mercedesre

Forma-1, Német Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull
Australian F1 driver Daniel Ricciardo of Red Bull Racing in the pit lane during the second free training at the Hockenheimring in Hockenheim, Germany, 29 July 2016. The German Grand Prix takes place on 31.07.2016. PHOTO: JAN WOITAS/dpa
Vágólapra másolva!
A hosszú etapon Rosberg vitte a prímet, de Hamiltonnál Ricciardo és Verstappen is jobb tempót diktált, úgyhogy a Red Bull komolyabb terveket szőhet, ha egy mért körön javulni tudnak. A Ferrarit viszont hidegzuhany érheti Németországban: a Force India és a Williams egyaránt veszélyes lehet rájuk.

2015 eleje óta többnyire a Ferraritól várta a semleges szurkoló, hogy megszorongassák a Mercedest az élen, esetleg le is győzzék őket, ám a maranellóiak csak alkalmanként tudtak megfelelni az elvárásnak. Az utóbbi néhány hónap alapján úgy tűnik, már a Red Bullban is lehet bízni, amely a Mercedes idei egyetlen vereségekor elhalászta a lepattanót Barcelonában, a Rosberg-Hamilton ütközés után.

A Német Nagydíjnak otthont adó Hockenheim ugyan nem követel akkora leszorítóerőt, mint Monaco vagy a Hungaroring, és valamelyest nagyobb a motorerő szerepe, a pénteki szabadedzések eredményeit látva Daniel Ricciardo és Max Verstappen nevét mégsem szabad kiikszelni a győzelemre legalább minimálisan esélyesek listájából – ha már húzni kell, a jelek szerint előbb a Ferrarikkal kellene ezt tenni. Annak ellenére, hogy a legjobb köridők tabelláján Sebastian Vettel az ausztrált és a hollandot egyaránt megelőzte.

Ricciardo bizakodik, nem is alaptalanul. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

Ricciardo egy hete optimistán várta a Magyar Nagydíjat a felkészülés alapján, de a futamon nem volt reális esélye előrelépni a 3. helyről. Úgy tűnik, ez nem szegte kedvét: Hockenheimben ismét lehetségesnek érzi, hogy kicsit nyugtalanítsák a Mercedest. "Egyértelműen versenyképesek voltunk sok benzinnel" - jelentette ki az edzésnapot követően a 100. versenyére készülő pilóta. "Ha ezt át tudjuk menteni vasárnapra, egész jók leszünk. Ebből a szempontból úgy tűnt, hogy közelebb kerültünk a Mercikhez."

Hamiltont legyűrték a Red Bullok

Valóban: Nico Rosberggel ugyan nem bírtak a hosszú etapon,

de ő és Verstappen is gyorsabbnak bizonyult Lewis Hamiltonnál.

Ezúttal szerencsére semmilyen időjárási tényező vagy baleset sem kavart be, és egy-egy kiugróan lassú körtől eltekintve szinte folyamatosan versenytempóban körözhettek a pilóták.

Az élmezőnyből Sebastian Vettel, a többiek közül Esteban Gutiérrez, Pascal Wehrlein, Jolyon Palmer és Felipe Nasr járt külön úton a gumihasználatban, a többiek mind a szuperlágy Pirellin vágtak neki a hosszú etapnak. Az első 9 „rendes” (1:23 alatti) kör alapján az alábbi átlagok jöttek ki:

Rosberg: 1:20.271
Verstappen: 1:20.871
Ricciardo: 1:20.967
Bottas: 1:21.227
Hamilton: 1:21.262
Hülkenberg: 1:21.505
Pérez: 1:21.574
Räikkönen: 1:21.619
Kvjat: 1:21.692
Sainz: 1:21.724 (6 kör alapján)
Massa: 1:21.732 (7 kör alapján)
Alonso: 1:21.916

Látható, hogy Rosberg, aki a nyers köridőket tekintve 4 tizeddel előzte meg Hamiltont, jól elkapta a ritmust, körönként átlagban 6 tizedet adott a sorban második Verstappennek, 7-et Ricciardónak. A német a 11 „rendes” köréből csak 3-ban nem volt a leggyorsabb, ebből kétszer kb. 1 tizeden belül maradt Verstappenhez képest, valamint egyszer, az etap végén 3 tizeddel kapott ki Ricciardótól.

Hosszú etapos köridők a szuperlágy gumin, másodpercben mérve Forrás: Gerse József (Origo)

Vajon Hamiltont csak forgalom hátráltatta néhány, például a 2. körében, s ezért lett lassabb az átlaga? Vagy csak óvatosra vette a figurát, nehogy esetleg büntetést kapjon az 1-es kanyar határának sorozatos megsértése miatt? Erre egyébként utalt a Mercedes technikai igazgatója.

- mondta Paddy Lowe. Annyi bizonyos, hogy a tévéfelvételek alapján Hamilton nem szenvedett az autóval, és ő maga sem számolt be különösebb problémákról. A gumikkal Ricciardo látszólag jobban bánt, mint Verstappen és Hamilton, kevésbé jelentkezett nála a kopás; főleg csapattársához viszonyítva szállított jobb időket.

Charlie Whiting versenyigazgató azután fordított kiemelt figyelmet a pálya határainak betartására, hogy az első tréningen összesen 93 olyan esetet regisztráltak az 1-es kanyarnál, amikor a versenyzők a tágas aszfaltozott bukótér csábításának engedve tűréshatáron túlra eresztették ki autójukat a kerékvető szélénél. Emiatt figyelmeztetést adtak ki, hogy aki ezt háromszor megteszi, azt automatikusan jelenteni fogják a sportfelügyelőknél – több csapat, konkrétan a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull azonban nem lelkesedik az FIA újra vizslató szemei miatt, és

Bernie Ecclestone-hoz fordultak, hogy bírja jobb belátásra Whitingot.

Büntetést vonhat maga után az ilyesmi, ha sokszor követik el. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: 2016 Getty Images/Dan Istitene

"Tegnap megegyeztünk, hogy kipróbálunk egy 'vad' hétvégét, mivel ezen a pályán elég nagy bukóterek vannak" - utalt a Stratégiai Munkacsoport csütörtöki ülésére a Ferrarit irányító Maurizio Arrivabane. "Erre az történt, hogy mindenkit felírtak, aki átlépte a fehér csíkot, mintha tegnap semmiben sem állapodtunk volna meg."

A Ferrarinak váratlan kihívói lehetnek

A türelem végül csak Sergio Péreznél fogyott el, de úgy tűnik, ő sem részesül büntetésben a három szélesre vett kanyar miatt. A mexikói bánhatná, ha nem úszta volna meg, hiszen egy hátrasorolással nehéz helyzetbe kerülne a rendkívül sűrűnek ígérkező középmezőnyben – a grafikonon látható, hogy a Force Indiák, a McLarenek, a Toro Rossók és a Williamsek közt nincsenek óriási különbségek, legalábbis egyelőre.

Hosszú etapos köridők a szuperlágy gumin, másodpercben mérve Forrás: Gerse József (Origo)

Ami meglepő, hogy Kimi Räikkönen tempója nem emelkedett ki hozzájuk képest, vagyis a Ferrarit akár kellemetlen meglepetés is érheti a Német Nagydíjon. Versenyzőik tűrhetőnek nevezték az edzésnapot, de Vettel elismerte, hogy a beállításokon még csiszolniuk kell, és az sem feltétlenül jó ómen, hogy Räikkönen a hosszú etapon nem bírt a Force Indiákkal és Valtteri Bottas Williamsével, s némely körben Danyiil Kvjat Toro Rossójától is kikapott.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A 2007-es világbajnok etapja nem indult rosszul, a Red Bulloktól 2-3 tizeddel maradt el az első körében, ám utána szétnyílt az olló, és egyszer sem talált vissza az 1:20-as tartományba. Bottas ellentétben zsinórban négyszer képes volt erre, és folyamatosan, jellemzően 1-3,5 tizeddel fürgébb volt honfitársánál, aki Nico Hülkenbergnél is csak az etap elején volt párszor gyorsabb, utána, a 7. körtől a német néhány tizedet rendre rávert.

A Ferrari kellemetlen meglepetésbe futhat bele, ha kiderül, hogy Räikkönen autója nem volt nehezebb a többiekénél,

vagy ha Vettel sem lett volna képes erősebb tempóra a szuperlágy abroncson. Ami szerencséjük lehet, hogy egy mért körön kifejezetten jól mentek, és ez az a terület, amin a Red Bullnak biztos javulnia kell. Ricciardóék szívhatják a fogukat, ha nem járnak sikerrel, mert a Ferrari mögé szorulva keresztet vethetnek a bátor célokra.

A Force India vasárnap azzal kavarhatja meg a középmezőnyt, ha beveti a közepes gumikat, melyekből 3-3 garnitúrát rendelt a versenyzőinek a hétvégére, miközben mindenki más csak 1-et kért. Ez lehet a jolly jokerük, amennyiben másoknak meggyűlik a baja a gumikopással. Hülkenberg és Pérez is elégedett volt a fehér csíkos abroncsokkal, bár úgy érzik, a balanszon összességében még javíthatnak. "Óvatosak maradunk, mert nem volt annyira meleg, mint amit a hétvége további részére várunk" - tette hozzá a Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Wolfram Kastl

A Williams pedig újra értékes pontokkal gazdagodhat, amennyiben átmentik pénteki formájukat vasárnapra: mint említettük, Bottas csont nélkül jobb tempót diktált Räikkönennél a szuperlágy keveréken, és az átlaga még Hamiltonénál is jobb lett. A finn versenyző bízik a további fejlődésben, bár erre elsősorban Felipe Massának lenne szüksége, aki az etapjában zömmel 6-8 tizeddel elmaradt csapattársától, s így nem előzte meg a Force Indiákat. Bottas náluk körönként átlagban 3 tizeddel gyorsabb volt.

Räikkönen a lágy keverékre váltva sem remekelt, azokon is tizedekkel lassabb volt a hozzá képest 1-3 körrel hamarabb kereket cserélő Red Bulloknál és Force Indiáknál, és hamar 1:21.5 fölé eső eredményei alapján úgy tűnt, hamar megette a gumikat; igaz, Bottasnál legalább picit jobb tempót diktált. Ezen a keveréken egyébként Ricciardo erősebben teljesített Verstapennél, neki például háromszor is sikerült visszakapaszkodnia velük 1:20 alá.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!