Vágólapra másolva!
Az új aszfalt kellemesen meglepte a csapatokat, a rázókövektől viszont nem mindenki volt elragadtatva a Magyar Nagydíj első edzésnapján. A Mercedes előnye tetemesnek tűnt, a Ferrari a Red Bullt üldözte, és a záporok miatt az egész mezőnynek résen kell lennie. Esélylatolgatás.
A Ferrarinak nem nagyon ment pénteken Forrás: Farkas Péter - Origo

Habár a Hungaroring új aszfaltját a WTCC hétvégéjén már élesben is felavatták, Forma-1-es autók pénteken mentek először rajta, és ez a nagyobb tempók, illetve a Pirelli gumijanak sajátos viselkedése miatt mindig teljesen más történet. Az egész mezőny kíváncsian várta, hogy mennyire tapad a versenyzőket egyébként megosztó, kifejezetten sima burkolat, és

a csapatok többségét a jelek szerint kellemes meglepetés érte.

„A pár hónappal ezelőtti Euro F3-as versenyen akadt néhány gond. Felhólyagosodtak a gumik, amiről mi is tudtunk, ezért ma nehéz napra számítottunk, végül azonban a szuperlágyak is tovább kitartottak a hosszú etapokon, mint vártuk" – mondta az Origo GPhírek-nek Pat Symonds, a Williams vezető versenymérnöke a Magyar Nagydíj pénteki szabadedzései után.

Egyetértett vele ferraris kollégája, Jock Clear is. „A mi félelmeink szintén alaptalannak bizonyultak" – ismerte el. „A gumik szempontjából mindkét keverékkel viszonylag zökkenőmentes napunk volt. Az új rázókövek is simábbak, a köridők jelentős részben ezért jobbak máris a tavalyinál. Maga a tapadás számunkra hasonló volt a tavalyihoz, a kerékvetők viszont rengeteget számítanak."

Bár a délelőtti edzés még nedves pályán vette kezdetét, a csapatok délután zavartalanul róhatták a köröket a Hungaroringen, és az élen végző Nico Rosberg már 3,5 másodperccel gyorsabb volt az egy évvel ezelőtti időnél – sőt, 1:20.435-ös eredményével a 2015-ös pole pozícióra is 2,4 másodpercet vert. Az abszolút körrekord ettől még 2 másodpercre van, az tehát nem feltétlenül fog megdőlni szombaton, de azért a különbség így is jelentős.

Repülnek a szikrák: a sima aszfalton a hasmagasságot a korábbinál alacsonyabbra lehetett állítani Forrás: Farkas Péter - Origo

Megkérdeztük az új aszfaltról Romain Grosjeant is, aki azt mondta, bár az ausztriainál kevésbé tapad, a réginél egyértelműen jobban. A szabványosított rázóköveket ő is kellemesnek nevezte – igaz, megjegyezte, hogy a pályán „kicsit nehéz lett vezetni, nagyon könnyű hibázni és megpördülni rajta." Ennek pénteken több bizonyítékát láthattuk: feltűnően sok volt a pályaelhagyás, sőt Lewis Hamilton délutáni edzése már alig 3 kör után véget ért, amikor a 11-es kanyarnál kicsúszott, és Mercedesével a hirdetőtáblának csapódott.

Jenson Button pedig arra panaszkodott, hogy az ideális íven kívül a gumik szokatlanul hamar, minden előjel nélkül veszítik el a tapadásukat.

A hibákban az is szerepet játszhatott, hogy a versenyzők a burkolathoz és a rázókövekhez alkalmazkodva új ívekkel kísérleteztek. A kerékvetők némelyikét valójában nem az FIA előírásainak megfelelően építették be: ahelyett, hogy a fogazás alja került volna egy magasságba az aszfaltozott bukótérrel, bizonyos okokból a tetejét hozták szintbe vele. Így azonban szinte semmilyen hátránnyal nem jár szélesebben fordulni, amit például a Mansell-kanyarban sokan látványosan ki is használtak. Danyiil Kvjat szerint ez egy rossz vicc, és már majdnem ott tartunk, mintha egy fehér csíkokkal telefestett parkolóban kellene versenyezni.

A 4-es kanyarban is elektronikusan ellenőrzik a pályaelhagyásokat. A kerékvetők nem büntetnek Forrás: Farkas Péter - Origo

Ezzel is összefügghet, hogy az FIA a hétvégén teszteli a beépített szenzorokkal működő elektronikus pályaelhagyásjelző rendszert, amelyet ugyan a Hungaroringen eddig nem próbálták ki, de valójában nem itt használják először. Általában a sikánlevágásokat szokták felügyelni vele, most viszont inkább azzal kísérleteztek, hogy ugyanakkor jelez-e, mint a sportbírók. Mario Isola, a Pirelli sportprogramjának menedzsere reméli, hogy a szenzorokat idővel mindenhol rendszeresíteni fogják.

– jelentette ki. „A szenzorokkal nemcsak a gumikra, hanem az autókra is veszélyes magas rázókövek nélkül lehet biztosítani ezt, ami szerintem jó ötlet." A 4-es kanyarban már pénteken is megbízhatóan működött a rendszer, a 11-esben viszont kevésbé. Ezért szombatig igazítani fognak a szenzorok elhelyezésén, Charlie Whiting azonban egyértelművé tette, hogy a négykerekes pályaelhagyásért a két gyors kanyarban automatikusan törölni fogják a vétséget elkövető pilóták idejét az időmérő során.

Nem nagyon van simább aszfalt

Isola szerint egyébként ma már a legtöbb új aszfalt nagyon hasonló egymáshoz, de

Igaz, az első év során általában elég sokat öregszenek, ettől a mikro- és makrostruktúrájuk is változik." A Pirelli menedzsere ennek tulajdonítja, hogy a délelőtti edzés elején lassan száradt fel a pálya, bár megjegyezte, hogy az új vízelvezetési rendszernek köszönhetően – egyes kerékvetők peremébe külön árkot építettek be – sehol nem állt meg rajta a víz, holott ez régen okozott problémákat a Hungaroringen. A hírhedt patakoknak nyomuk sem volt.

A csapatok számára megkönnyebbülést jelent, hogy a Pirelli a Magyar Nagydíj hétvégéjére az idén megszokottnál alacsonyabb minimális keréknyomást írt elő: előre 19, hátra 18 psi-t.

Ez annak köszönhető, hogy míg a Hungaroring valójában nem bánik kíméletesen a gumikkal, a végsebesség nem túl nagy, és a csapatoktól kapott szimulációs adatokból a Pirellinek ezek az értékek jöttek ki.

Isola azt mondta, a tapadás a délelőtti edzésen nagyon gyenge volt, és a csúszkálás szemcsésedést okozott, különösen a bal első gumikon. Délutánra teljesen megváltoztak a körülmények: a nap az utolsó perceket leszámítva nem perzselt igazán, mivel azonban az aszfalt majdnem fekete, így is hamar felmelegedett 50 fokra. A Hungaroringen pont a túlmelegedés szokta felgyorsítani a gumik elhasználódását.

Hamilton délután már 3 kör után kicsúszott, amiért az új rázóköveket hibáztatta a 11-es kanyar előtt Forrás: Farkas Péter - Origo

„A lágy nagyon kiegyensúlyozottan teljesít, a kétféle keverék között 1,3-1,4 másodperc a különbség a ma látottak alapján. A szuperlágy gyorsabb, de hamarabb megadja magát" – magyarázta Isola. „Délután a bal oldalon elöl és hátul is tapasztaltunk szemcsésedést. Ha a csapatok ettől meg tudnak szabadulni a beállítások révén, a szuperlággyal is lehet majd versenyezni, egyébként szerintem inkább a lágy lesz alkalmas rá. Mivel az magasabb üzemi hőmérsékleti tartományban üzemel, kevésbé hajlamos túlmelegedni, mint a szuperlágy."

A jobb köridőkhöz értelemszerűen hozzájárult, hogy a Pirelli a megszokott lágy és közepes keverék mellé (amelyet a csapatoknak nem igazán akaródzik bevetni) az idén elhozta a szuperlágyat is. Isola az Origo GPhírek-nek elárulta, hogy

a Magyar Nagydíjon így már nem feltétlenül a két kiállásos taktika lesz a nyerő.

„Ha valaki azt választja, a szuperlággyal egy rövid nyitóetapot teljesíthet, aztán a következő kettőben a lágyat lesz érdemes használnia" – mondta. „Aki mégis a táv nagyobb részében akarja használni a szuperlágyat, annak már három kerékcserére lehet szüksége, ahhoz pedig három szett szuperlágy és egy szett lágy gumira."

Ebbe persze beleszólhat az időjárás is, mert az előrejelzések szerint a Hungaroringet szombaton és vasárnap megint eláztathatják a frissítő záporok. Akár az időmérőn is eshet, a meleg azonban marad: 31 fok körüli hőmérsékletet jósolnak egyelőre.

A Red Bull nem olyan veszélyes, mint várták

Ami az erőviszonyokat illeti, a Ferrari és a Red Bull késhegyre menő párharca az utóbbi időben a 2010-es évek elejét idézi, és a Magyar Nagydíjon folytatódhat a fogócska a versenyzőik közt. Apró szépséghiba, hogy a Mercedes dominanciája miatt a tét a vb-cím helyett ezúttal csupán az üldözőboly vezetése a számukra, de az elmúlt két évben mindkét istállónak volt(ak) olyan időszaka(i), amikor ezért is bármit, vagy legalábbis sokat odaadtak volna.

A sikán mellé fekvőrendőröket tettek Forrás: Farkas Péter - Origo

2014-ben a Red Bull, tavaly a Ferrari húzott be három győzelmet, ami viszonylag könnyen biztosította számukra a konstruktőri ezüstérmet, ám ezidő alatt hullámvölgyekből is kijutott nekik bőven. A teljesítménybeli liftezésben most jutottak el nagyjából hasonló szintre, és ezt tükrözik a tabellák is: a konstruktőriben a Red Bull 6 pontra megközelítette a Ferrarit, az egyéniben pedig mindössze 16 egység választja el a 3. helyezett Kimi Räikkönent a 6. Max Verstappentől.

A Magyar Nagydíjon tehát minden esély megvan rá, hogy a sorrendben változás történjen, és

az első edzésnap alapján a Red Bull felé billen a mérleg nyelve.

„Most úgy tűnik, mi vagyunk a második legjobb csapat, kicsit gyorsabbak voltunk a Ferrarinál" - jelentette ki a péntek délután 2. helyen végző Daniel Ricciardo, aki 3 tizedet vert Sebastian Vettelre. Elméletileg Verstappennek járt volna a 3. hely, de a holland egy vezetői hiba miatt csak Räikkönen Ferrariját előzte meg. „Egész jó nap volt. A hosszú etapjaink még biztatóbbak, ennek örülök" - nyilatkozta Verstappen.

Ebben van valami, de hozzá kell tenni, hogy ez csak a garázsuk egyik felére, konkrétan az övére igaz. Ricciardo ugyanis láthatóan nem érzett rá a szuperlágy gumikra, nem véletlenül említette meg, hogy azok „nem annyira jók, a lágyak jobbak." Ezt alátámasztja, hogy a szuperlágy gumis hosszabb etapok első 4 körét nézve lassabb volt Verstappennél és mindkét Ferrarinál, sőt Felipe Massa Williamsénél és Nico Hülkenberg Force Indiájánál is, és látható, hogy a többieknél jobban meggyűlt a baja a kopással.

A versenyzők körátlagai a szuperlágy gumis etap első 4 „rendes" körében:

Rosberg: 1:24.978
Verstappen: 1:25.812
Vettel: 1:26.238
Räikkönen: 1:26.365
Massa: 1:26.631
Hülkenberg: 1:26.720
Ricciardo: 1:26.769
Sainz: 1:26.989
Alonso: 1:27.047
Gutiérrez: 1:27.363

Vettel eredménye annyiból csalóka, hogy a többiekkel nem volt szinkronban a programja; a szuperlágy gumis sprintjének és a hosszú etapjának is kb. negyedórával később, jobban felgumizott aszfalton vágott neki, és a sárga festésű Pirelliket meg sem kapta az utolsó percekre.

Hosszú etapos köridők a szuperlágy és a lágy gumin, másodpercben mérve. A háromszögek a kerékcsere utáni első lágy gumis kört jelzik Forrás: Gerse József (Origo)

Azért a 4 kör jelenti a szűk keresztmetszetet a vizsgálatban, mert Räikkönen ennyit tett meg, mielőtt átváltott a lágyakra. Vajon azért, mert az alulkormányzottságtól irtózva nem akart szenvedni a pályán, vagy a Ferrari eleve így tervezte? Egyelőre nem tudhatjuk, mindenesetre a gumikopás (elsősorban a hátsóké) meghatározó tényező lesz a futamon, és kérdés, hogy ki mennyit fog bírni a szuperlágyakon.

Idén megússza a vasárnapi bukást a Mercedes?

Az edzést uraló Rosbergnek ezzel nem volt különösebb baja, még zsinórban a 8. körét is úgy meg tudta nyomni, hogy annál jobb időt csupán Verstappen jegyzett egyszer, rögvest az etapja legelején.

- mondta. Mivel Lewis Hamilton a balesete következtében szinte a teljes délutáni tréninget kihagyta, ezúttal neki kell segítségül hívnia csapattársa adatait. Ennek ellenére azt mondta, jól érezte magát az autóban.

Hosszú etapos köridők a szuperlágy és a lágy gumin, másodpercben mérve. A háromszögek a kerékcsere utáni első lágy gumis kört jelzik Forrás: Gerse József (Origo)

A Mercedes egyelőre tehát nyeregben, ám nem árt emlékezni, hogy az előző két évben sem pénteken bukták el a győzelmet a Hungaroringen, ahol az új turbókorszakban még nem sikerült nyerniük.

Egyelőre nincs miért panaszkodniuk: Rosberg egy képzeletbeli versenyen 8 kör alatt legalább 7 másodpercet adott volna Verstappennek

(a holland kiugróan lassú köre nélkül), mielőtt az üldözője betért volna kerékcserére. Mint említettük, Ricciardo szenvedett a kopástól, neki már a 4. „rendes" köre az 1:27-es tartományba esett vissza, miközben Vettel csak a 8.-ban, Verstappen a 7.-ben lassult le ennyire.

A lágy gumikon aztán életre keltek a Red Bullok, Ricciardo és Verstappen is szórta az 1:25 végi-1:26. eleji időket, miközben Räikkönen sokáig jobbára csak 1:26.2 feletti tempóra volt képes; igaz, azt kiváló következetességgel. Az etapja vége felé, ahogy ürült a tank, neki is sikerült bemennie az 1:25-ös tartományba, ami megerősíti Isola állítását, hogy a lágy keverék ideális választás lehet a hosszabb menetekre.

A Ferrari egyelőre nem tudta tartani a lépést a Red Bull-lal Forrás: Farkas Péter - Origo

A Ferrarinak az lehet az ütőkártyája a Red Bull-lal szemben, ha egy elévágással, hatékonyabb gumikezeléssel, vagy egyéb trükkel pozíciót tudnának fogni, hiszen a Hungaroringen hírhedten nehéz előzni. Az kemény diónak ígérkezik, hogy nyers erőből legyűrjék a vetélytársukat. Vettel azt mondta, alapvetően jónak érezte az autóját, de

a beállításon még dolgoznunk kell, és jobb balanszra van szükségünk."

A középmezőnyben a több új fejlesztéssel érkező Williams helyzete jobb, mint amilyennek elsőre látszik. Noha Valtteri Bottas kínlódott a legpuhább gumikkal, és a csapat egyik pilótája sem végzett előrébb a 12. helynél a tabellán, a hosszú etapokon Massa révén pariban voltak a Force Indiával (konkrétan Hülkenbergével), sőt a szuperlágyas etapon fokozatosan elhúztak tőlük.

A Force India megint nagyon elkoptatta a gumikat Forrás: Farkas Péter - Origo

A brazil kezdetben 1-1,5, később 5-8 tizeddel volt gyorsabb a németnél, akivel a kerékcsere után hasonló tempót diktáltak. Nem sokkal maradt el tőlük a kiegyensúlyozott Carlos Sainz sem a Toro Rossóval, illetve Fernando Alonso a McLarennel, bár utóbbi Vettelhez hasonlóan csúszásban volt a programjával, miután szerelni kellett a padlólemezét. Az mindenesetre elüt a trendtől, hogy a Force Indiánál drasztikusabb lassulás volt megfigyelhető az első etap során, mint más csapatoknál.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!