Vágólapra másolva!
Az új technikai szabályok miatt az egyenesekben nőhet a fogyasztás, a gyorsabban vett kanyarok révén mégis üzemanyagot takaríthatnak meg. A fejlesztési szabadság is segíthet.

A 2014-ben bevezetett motorszabályok egyik legtöbbet bírált eleme, hogy maximalizálták a versenytávon felhasználható üzemanyag mennyiségét, ezért a pilóták egyes pályákon kénytelenek takarékosan vezetni. Ez az izgalmak rovására is megy, mert sokszor előfordul, hogy nem tudnak támadni vagy esélytelenül védekeznek az ellenfeleikkel szemben.

Jövőre viszont minden megváltozhat, mert alaposan átírták az F1-es autóépítés szabályait, és bár az erőforrások specifikációja nem változik, a motorfejlesztéseket korlátozó zsetonrendszert eltörlik, így ismét fegyverkezési verseny kezdődhet a sportban.

Az F1-ben már hibrid erőforrásokat használnak, de a lényeg még mindig a belső égésű motor teljesítményének növelése Forrás: AFP

„Minél gyorsabbak az autók, annál jobb” – jelentette ki Sebastian Vettel a Shell egyik rendezvényén. „Nem hiszem, hogy bármi gond lenne a jelenlegi autókkal, attól eltekintve, hogy a versenyen régen kicsit gyorsabb köröket tudtunk futni. Ezt most kissé hiányoljuk, úgyhogy nagyszerű lesz, ha jövőre megint gyorsabban mehetünk majd” – mondta Vettel, aki annak idején egy V10-es BMW-vel mutatkozott be az F1-ben.

„Jobb lesz a tapadás, nagyobb lesz a leszorítóerő, de a légellenállás is megnő az egyenesekben, így kissé csökkennek majd a végsebességek” – magyarázta. „Megnőhet a fogyasztás is a légellenállás miatt, de közben a kanyarokat is gyorsabban vesszük majd. Érdekes lesz látni, hogy ez miként befolyásolja majd a teendőinket az autóban, kell-e még spórolnunk az üzemanyaggal, vagy mehetünk padlógázzal az egész versenyen.”

Vettel véleménye nem feltétlenül tükrözi a várakozásokat, az FIA ugyanis 2017-től hosszas vívódás után, a várhatóan nagyobb fogyasztás miatt 100-ról 105 kilogrammra növelte a felhasználható üzemanyag mennyiségét. Nick Chester, a Renault technikai igazgatója februárban azt mondta a Motorsport.com-nak, hogy e szabályváltozás nélkül „zűrzavar" alakulna ki a versenyeken az elfajuló spórolás miatt. A csapatok szerették volna, ha teljesen eltörlik a fogyasztáslimitet, és csak a pillanatnyi üzemanyag-átfolyás mértékét korlátoznák, de az FIA ezt nem támogatta.

Guy Lovett, a Shell innovációs menedzsere szerint a 2017-es szabályok az üzemanyagok gyártóinak is kedveznek, „jobb lehetőségeink lesznek, mert eltörölték a zsetonrendszert a motorfejlesztés területén, így minden nyitottabbá válik. Nagyon fontos, hogy közeli kapcsolatban vagyunk a Ferrarival, és a lehető legjobb csomag kifejlesztésére törekszünk. Ezután sem feltétlenül változik az üzemanyag működése, de több lehetőségünk nyílik.”

Bár az üzemanyagokról általában csak akkor esik szó, ha elfogynak, az autógyártókhoz hasonlóan az olajcégek is komoly versenyben vannak a győzelem érdekében. F1-es berkekben úgy vélik, a Petronas fejlesztései nagyban hozzájárulnak a Mercedes sikereihez, és a Shell szerint tavaly a Ferrarik is gyorsultak fél másodpercet az üzem- és kenőanyagok optimalizálása révén.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!