Vágólapra másolva!
Az F1 ügyvezetője figyelmeztette a Mercedest, hogy az aktuális szerződések lejárta után ne számítsanak a jelenlegi prémiumokra. Az FIA jelezte, az övék lesz az utolsó szó Ecclestone utódjának kiválasztásakor.

Bernie Ecclestone gyakorlatilag elismerte, hogy sportszerűtlenül osztják el az F1-es jogdíjakat a csapatok között, és azt nyilatkozta, a jelenlegi szerződések lejárta után megpróbálnak igazságosabb rendszert találni a résztvevők finanszírozására. A Sauber és a Force India korábban az EU-nál is panaszt tett, mert alig kapnak a jogdíjakból, ráadásul a szabályalkotásba sincs beleszólásuk.

Ecclestone azzal védekezett, hogy a lázadó csapatok is elfogadták a résztvevőkkel egyenként megkötött kétoldalú szerződések feltételeit, és 2020-ig nincs lehetőség azok felbontására. Elképzelhető, hogy a nagyon lassan működő EU-s gépezet jogszerűtlennek minősíti a megállapodásokat, ez viszont akár Ecclestone malmára is hajthatja a vizet.

Az élmezőny sokkal többet keres a sereghajtóknál Forrás: AFP/Geoff Robins

Az F1 ügyvezetője a Times hasábjain elárulta, hogy a következő ciklusban más rendszert kíván felállítani, és az élcsapatoknak, köztük a Ferrarinak nem akar prémiumokat osztani. Elmondása szerint a szintén jól kereső Mercedes csapat főnökét, Toto Wolffot már figyelmeztette is, hogy vége lesz azoknak az időknek, amikor a résztvevők ilyen jól kereshetnek, mint most.

„Mondtam Totónak, hogy még csak ne is gondoljon arra, hogy megint kaszálhat. Alaposan át fogom nézni, hogy miként működnek most a dolgok, hogy lássam, kitalálhatok-e valami egyenlőbbet a csapatoknak” – nyilatkozta. „A Premier League-ben jól oldják meg a jutalmak elosztását, az talán nálunk is beválna” – vélte. „Lesznek, akik örülnek majd ennek, és akadnak majd, akiknek nem, és megszenvedik majd ezt.”

A McLaren történelmi istálló, bónuszt kap a jogtulajdonostól, a Manor és a Sauber nem Forrás: Anadolu Agency/2016 Anadolu Agency/Resul Rehimov

Az angol focibajnokságban a közvetítési jogokból minden csapathoz befolyik szezononként 55,32 millió font, és a 20. helyezett kap további 1,2 millió fontot. Ezután minden csapat, ami ennél jobban szerepel, a helye után további 1,2 millió fonttal növelt összeget kap, a bajnok tehát 24,7 millió fontban részesül. Azok a csapatok, amelyeknek maximum 10 mérkőzését közvetítik élőben, 8,75 millió fontot keresnek pluszban, akiket többet lehet látni, azok meccsenként 875 ezret kapnak.

Ezek alapján a 2015/16-os szezonban a Leicester City 93 millió fontot, az Arsenal 100,8-at, a Tottenham 95 milliót, a Manchester City 96,8-at, a Manchester United 96,3-at fog begyűjteni. Az utolsó helyen rangsorolt Aston Villa 66,2 millió fonttal lesz gazdagabb.

Nem csak a pénz a kérdés

Bár az anyagiak minden szerződés központi részét képezik, az F1 működését garantáló szerződések hatása gyakorlatilag mindenre kiterjed. Az aktuális ciklus 2020-ban ér véget, de várhatóan már jóval hamarabb megkezdődik a kötélhúzás a jogtulajdonos és a felek között.

„A Concorde Szerződés újratárgyalásakor a vezetés problémája fontos kérdés lesz” – nyilatkozta Jean Todt, az FIA elnöke a szövetség torinói konferenciáján. „A résztvevő gyártóknak és csapatoknak támogatniuk kell, amit teszünk” – szögezte le. „A gyártók sokszor azért vannak jelen, mert úgy vélik, hogy ez egy jó kutatólabor vagy marketing eszköz számukra, ezért hallgatni kell rájuk. Végül azonban úgy gondolom, sokkal nagyobb szabadságot kellene kapnunk, hogy döntéseket hozzunk.”

Ecclestone és Todt ritkán tudja érvényesíteni az akaratát az autógyártók ellenében Forrás: AFP

Nagy kérdés, hogy a szerződés újratárgyalásának folyamatában milyen szerepe lesz az idén 86 éves Ecclestone-nak, aki egyelőre örökéletűnek tűnik, de az F1 berkein belül már foglalkoznak az utódlásának ügyével. Mivel a gyártók szinte biztosan ellenállnak majd a privilégiumaik megcsorbításának, az óhatatlanul is öregedő Ecclestone helyzete is meginoghat.

„A mostani promóter kimagasló munkát végez a Forma-1 fejlesztése érdekében” – mondta Todt. „Ez nem azt jelenti, hogy mindig egyetértünk, de tisztelem a munkát, amit végeznek. Bernie-nek is megvan a maga stílusa, ahogy mindenki másnak is. A CVC a többségi tulajdonos, tehetséges üzletemberek alkotják. Ha úgy döntenek, hogy változtatnak az egyik eszközük menedzsmentjén, biztosan tudni fogják, mi a teendő.”

Todt kijelentette, hogy a CVC-nek javaslatot kell tennie Ecclestone utódjával kapcsolatban: „Ennek az FIA számára elfogadhatónak kell lennie, de nem igazán aggódom emiatt” – mondta, majd az Autosportnak megerősítette, hogy az FIA-é a végső jóváhagyás joga.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!