Vágólapra másolva!
Az idén sok év után megint a pályacsúcsokat ostromolják a versenyzők. A csapatok technikai gurujai szerint ez részben az autók evolúciójának, de mindenekelőtt a gumiknak tudható be.

Habár a Forma-1-es autókat 2017-re 3-5 másodperccel gyorsabbá szeretnék tenni az aerodinamikai szabályok módosítása és a nagyobb gumik révén, a köridők már az idén is meglepően sokat javultak a tavalyihoz képest. Két pályán, Bahreinben és Szocsiban új körrekord született, és Daniel Ricciardo Monacóban is 9 századmásodpercre közelítette meg a valaha (egyébként 2006-ban) elért legjobb időt.

Ricciardo kis híján megdöntötte a monacói pályacsúcsot Forrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Lars Baron

De minek köszönhető ez az ugrás? Monacóban megkérdeztük néhány csapat technikai vezetőjét, akiknek a többsége úgy vélte, főleg a gumiknak tudható be. Mivel az idén a korábbi kettő helyett három keveréket lehet választani a nagydíjhétvégékre, a Pirelli mindenhová elvitte az egy fokozattal lágyabb gumikat is, ami már önmagában 0,5-1,0 másodpercet jelent körönként.

– mondta a jobb köridőkről az Origo GPhírek-nek Nick Chester, a Renault technikai igazgatója. „Eleve számítunk rá, hogy az autók évről évre sokat fejlődnek, de ha figyelembe vesszük a gumikból adódó különbséget, máris megkapjuk az idén tapasztalt nagy előrelépést."

A Mercedes műszaki programját irányító Paddy Lowe egyetértett kollégájával: ő is úgy vélte, a gumik miatt tűnik jelentősebbnek a fejlődés a szokásosnál, de

a csapatok egyébként „ugyanannyit nyertek az autóik révén egyik évről a másikra, mint általában."

A Red Bull főmérnöke, Paul Monaghan hozzátette, hogy az általuk tett előrelépés sem számít kiugrónak, ezért – legalábbis Monacóban – mindenképpen az új ultralágy gumiknak volt köszönhető a gyorsulás.

Mégis meglepő

Az elmúlt három évben elért köridők változása azon a hat pályán, ahová az idén eddig ellátogatott a mezőny, ugyanakkor összetettebb képet mutat. Bár értelemszerűen az időjárási körülmények szerepe sem elhanyagolható (Sanghajban például azért nem volt jelentős a gyorsulás tavalyhoz képest, mert az időmérő felszáradó pályán kezdődött, míg a 2014-es melbourne-i eredményt szintén az eső torzította el), az alábbi táblázatból összességében az látszik, hogy a köridők többet javultak 2015 és 2016, mint 2014 és 2015 között.

A legjobb köridők az egyes pályákon

2016Dif2015Dif2014KörrekordÉv
Melbourne1:23.8372,4901:26.3273,0481:29.3751:23.5292011
Bahrein1:29.4933,0781:32.5710,6141:33.1851:29.4932016
Sanghaj1:35.4020,3801:35.7822,5331:38.3151:32.2382004
Szocsi1:35.3371,7761:37.1131,2251:38.3381:35.3372016
Barcelona1:22.0002,6811:24.6810,5511:25.2321:19.9542009
Monaco1:13.6221,4761:15.0980,8911:15.9891:13.5322006

Dif: A változás egyik évről a másikra

A legnagyobb különbség Bahreinben és Barcelonában volt, ahol az előrelépés 2,4 illetve 2,1 másodperccel múlta felül az egy évvel korábbit, holott a gumik közötti különbség ennek legfeljebb a fele. Ami azért is meglepő, mert az idei már az aktuális szabályrendszer harmadik éve, és a technikai evolúció ilyenkor jellemzően egyre lassulni szokott, ahogy a csapatok egyre közelebb kerülnek a határokhoz.

A tavaly óta különösen sokat fejlődő Toro Rosso technikai igazgatója, James Key az Origo GPhírek-nek azt mondta, egyetért vele, hogy

a gumiknak komoly szerepük van a köridők javulásában, de szerinte többről van szó.

„2014-ben, amikor a motorra és az aerodinamikára vonatkozó szabályok teljesen újak voltak, nagyobb eltérést lehetett tapasztalni az egyes csapatok teljesítménye, a gyenge és erős pontjaik között" – magyarázta. „Ezek mostanra kezdenek kiegyenlítődni, ezért kerülnek egymáshoz mind közelebb a csapatok, de a fejlődés üteme szerintem így is nagyobb a vártnál."

Key úgy véli, emiatt az élcsapatoknak is jobban kell igyekezniük, mint amire számítottak. „Noha egyetértek azzal, hogy a gumik szerepe jelentős, és az idei fejlődés nem kiugró,

– tette hozzá.

Ilyen előzmények után mindenesetre valószínű, hogy jövőre az új aerodinamikai platform és a nagyobb gumik révén szinte az összes pályán megdől majd a körrekord. De vajon szükség van-e a reformra? Elvégre egy mért körben már a jelenlegi F1-es autók is a valaha épült leggyorsabbak között vannak, a versenytempójuk viszont – mindenekelőtt a nagy tömegük miatt, főleg a futam elején, amikor még sok benzin van bennük – jócskán elmarad az évekkel ezelőttitől.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!