* Monaco kapcsolata az autósporttal még 1911-ben, a rali révén kezdődött, majd 1929-ben megrendezték az első nagydíjat is a hercegségben. A gyönyörű környezetben fekvő miniállamban rendezett verseny egyre népszerűbbé vált, ezért nem meglepő, hogy az első, 1950-es Forma-1-es versenynaptárban is helyet kapott. 1955 óta pedig
a Monacói Nagydíj kirobbanthatatlan a bajnokságból,
ilyen régóta egyetlen pályán sem rendeznek megszakítás nélkül Forma-1-es futamot.
* Az első, 1929-es nagydíjon használt vonalvezetésen hosszú évtizedekig nem változtattak, a hatvanas évek végéig ráadásul a versenyhétvége idejére sem tették sokkal biztonságosabbá a monte-carlói utcákat, csupán néhány kihelyezett szalmabála utalt arra, hogy nem a megszokott városi közlekedésre kell számítani a kikötőben. Az autók így gyakran épületeknek vagy fáknak ütköztek, sőt két pilóta, Alberto Ascari és Paul Hawkins a tengerben kötött ki az 1955-ös, illetve 1965-ös versenyen. A hetvenes évek elején azonban Jackie Stewart biztonságért folytatott harcának következtében megjelentek a szalagkorlátok, 1973-ra pedig az új uszodához igazodva kellett kanyarokat kialakítani. 1976-ban lassítottak a St. Dévote névre keresztelt első kanyaron, és egy sikánt is építettek a célegyenes elé. 1986-ban az alagút utáni sikánt építették át jelentősen, azóta csak kisebb módosítások történtek.
* A Monacói Nagydíj a Forma-1 talán legikonikusabb, és egyik legnépszerűbb versenye, a legtöbben már el sem tudnák képzelni nélküle a bajnokságot. Ugyanakkor az ellentábor is egyre hangosabb –
egyesek szerint az F1 már rég kinőtte Monte-Carlo utcáit,
és a lassú, veszélyes, az előzéseket szinte ellehetetlenítő pálya ideje lejárt. Az unalmas versenyek miatt azonban ritkán lehet panaszkodni, sőt gyakran igazi káoszfutamot láthatunk az ütközések és Safety Car-fázisok magas száma miatt.
* A legtöbbször Ayrton Senna nyerte meg a Monacói Nagydíjat, hatszor (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993) ért célba az első helyen. Akár már újoncként, 1984-ben is nyerhetett volna, ha nem intik le idő előtt az esős futamot, 1988-ban pedig 12 körrel a verseny vége előtt több mint 40 másodperces előnnyel haladt az élen, amikor a Portier kanyarnál a falnak ütközött. A mostani mezőnyből Nico Rosberg nyert a legtöbbször, az előző három idényben nem tudták legyőzni Monte-Carlóban. A csapatok közül a McLaren a csúcstartó 15 győzelemmel.
Emlékfoszlány
Az 1982-es Monacói Nagydíjon egészen a 74. körig nem történt semmi rendkívüli, az utolsó két kör eseményei miatt viszont azóta is a Forma-1 történetének egyik legkaotikusabb versenyeként emlegetik. Az élen régóta a renault-s Alain Prost haladt, de Riccardo Patrese elszántan üldözte őt a Brabhammel. Két körrel a leintés előtt eleredt az eső, és Prost a sikán után elvesztette az uralmát az autója felett, a korlátnak csapódva ért véget a versenye. Patrese átvette a vezetést, de a következő körben a Loewsnél megpördült, átadva az első helyet Didier Pironinak. A francia sem örülhetett sokáig, az utolsó körben kifogyott a benzin a Ferrarijából. Ekkor Andrea de Cesaris vehette volna át a vezetést az Alfa Romeóval, de az ő tankja is kiürült, a mögötte autózó Derek Daly pedig eleve sérült autóval versenyzett, az utolsó körben pedig a váltója végleg megadta magát.Az elmúlt öt év győztesei:
2015 Nico Rosberg (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Nico Rosberg (Mercedes)
2012 Mark Webber (Red Bull)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
Az elmúlt öt évedzéselsői:
2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Nico Rosberg (Mercedes)
2012 Mark Webber (Red Bull)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
Higgadtak maradnak-e a Mercedes pilótái?
Rosberg és Hamilton Spanyolországban végre összecsaphatott a pályán, de a párharcuk ezúttal sem tartott tovább néhány méternél, egy – a sportfelügyelők által versenybalesetnek minősített – ütközés miatt mindketten kiestek a rajt után. A két pilóta meglehetősen higgadtan kezelte az incidenst, nyilvánosan nem hibáztatták egymást, és a Mercedes főnöke, Toto Wolff is úgy gondolja, hogy tanultak az esetből. Kérdés azonban, hogy a monacói rajtnál mennyire tudnak nyugodtak maradni – könnyen lehet, hogy ismét egymás mellől indulnak, és a szűk utcai pályán
a szokásosnál is nagyobb előnybe kerül az, aki elsőként fordul el a rajt után.
A tét is egyre nagyobb, az öt futam után 43 pontos hátrányban lévő Hamilton már nem várhat sokáig a felzárkózással. Rosberg mellett szól, hogy az előző három Monacói Nagydíjat ő nyerte, igaz, tavaly ezt leginkább a Mercedes taktikai bakijának és Hamilton felesleges kerékcseréjének köszönhette.
A Red Bull új motorral villoghat
A Renault eredetileg Kanadában tervezte a továbbfejlesztett erőforrás bevetését, de a B-specifikációjú motorral a teljesítmény és a megbízhatóság terén is olyan elégedettek voltak a barcelonai teszten, hogy Monacóba is elviszik őket. Egyelőre azonban a Red Bull és a Renault is csak egyet kap az új motorból, ezért a csapatoknak dönteniük kell, melyik pilótájuknak adnak nagyobb esélyt a hétvégére. Ilyen esetekben általában a bajnokságban előrébb álló a pilóta a kedvezményezett, aki a Red Bullnál Daniel Ricciardo, az idei első futamgyőzelmüket viszont Max Verstappen aratta, aki óriási meglepetésre rögtön nyerni tudott az új csapatával. A Red Bull egyébként arra számít, hogy
az erősebb motorral eséllyel szállhatnak harcba a Ferrari ellen,
és a Mercedes mögött is csökkenni fog a hátrányuk.
Tényleg dobogóesélyes lehet a McLaren?
A McLaren mindenképpen ünnepelni fog Monte-Carlóban – ha mást nem, akkor
a csapat első F1-es szereplésének 50. évfordulóját,
Bruce McLaren istállója ugyanis az 1966-os Monacói Nagydíjon indult először a bajnokságban. Az elmúlt években küszködő csapat azonban többre vágyik, a versenyzők a dobogót emlegetik, és a versenyigazgató Eric Boullier szerint a Ferrarit is le tudják győzni. Ez elsőre nehezen hihető, mivel idén eddig összesen szereztek egy 4. helynek megfelelő 12 pontot, és a 8. helyen állnak a konstruktőri bajnokságban. Az előző versenyhelyszínek lassabb szektoraiban mért időeredmények viszont arra utalnak, hogy a kanyargós utcai pályán valóban elérhetik az idei legjobb eredményüket. A dobogó ettől függetlenül túl nagy falat lehet, Boullier is elismeri, hogy a Red Bull és a Toro Rosso veszélyt jelent rájuk.
Debütálnak az ultralágy gumik
Az eddigi hárommal ellentétben a Pirelli az idei szezonra négyféle keveréket gyártott a száraz pályára való gumikból, a lila színnel jelölt ultralágy gumikat Monacóban fogják először bevetni. Ezek az abroncsok a szuperlágy gumiknál is puhábbak, így jobban tapadnak és gyorsabbak is, ugyanakkor hamarabb elhasználódnak majd a többi guminál. Az utcai pályára mindenki az ultralágy keverékből kérte a legtöbbet, a Mercedes és a Red Bull pilótái 10-10 szettet kapnak belőle a hétvégére.
2016. május 26., csütörtök
2016. május 28., szombat
2016. május 29., vasárnap
Hossz: 3337 méterrel ez a Forma-1 legrövidebb pályája, és az egyetlen, ahol a versenytáv nem éri el a 305 kilométert. A lassú tempó és a Safety Car gyakori megjelenése miatt az itteni versenyek úgy is hosszúak, hogy csak 260 km-t kell teljesíteni.
Pályacsúcs: Kimi Räikkönen a 2006-os időmérő edzés második etapjában 1:13.532-es kört futott. Tavaly Hamilton 1:15.098-cal szerezte meg a pole-t.
A leghosszabb egyenes: Monacóban nincs is igazi egyenes, a rajt-cél egyenesnek hívott szakasz is ívelt. Ráadásul rövid is, csupán 510 méter.
A leggyorsabb kanyar: Az alagútban lévő 9-es kanyart 260 km/ó-val teljesítik a versenyzők.
A leglassabb kanyar: A Loews néven elhíresült, hivatalosan viszont már Grand Hotelnek hívott 6-os számú hajtűkanyar, itt a tempó az 50 km/ó-t sem éri el.
A legdurvább féktáv: Az alagút végén 290 km/ó körüli a tempó, innen kell lelassítani a sikánhoz, amelynek leglassabb pontján csupán 60 km/ó-val haladnak az autók.
A legjobb előzési pont: Köztudott, hogy Monacóban rendkívül nehéz előzni, ennek ellenére évről évre látunk bátor manővereket. A legtöbbször a két gyors szakasz, a célegyenes és az alagút után sikerülnek az előzések.
Végsebesség: 290 km/ó, az alagút végén.
* A Monacói Nagydíjon debütál a Pirelli vadonatúj ultralágy keveréke, és a csapatok választása alapján egyértelműen ez az abroncs jut főszerephez a gumik közül. Az utcai pályára az összes istálló a lila jelzésű, legjobban tapadó gumikból kérte a legtöbbet. A Mercedes és a Red Bull versenyzői, valamint Kevin Magnussen 10 szettet kértek ebből a keverékből, míg szuperlágyból csak 2, lágyból pedig 1 garnitúra áll a rendelkezésükre. A Ferrari 9-9 szettet kért az ultralágy gumiból, a Williams - több másik csapathoz hasonlóan - pedig csak hetet. Paul Hembery szerint az a tény, hogy a csapatok összességében sok ultralágy gumit kértek a hétvégére, az új abroncsok széleskörű használhatóságát bizonyítja. "Látszik, hogy
a versenyre is komolyan számolnak vele,
nem csak időmérős guminak fogják használni" - mondta.
* A tavalyi versenyen kilencen egyszer, nyolcan pedig kétszer cseréltek kereket. A futamgyőztes Rosberg az előbbi csoportba tartozott, Hamilton viszont az utóbbiba, és minden bizonnyal ezért is bukta el a győzelmet. Hembery szerint a kevés előzési lehetőség miatt az idén is arra törekednek majd a versenyzők, hogy minél kevesebbszer álljanak ki a bokszba.
* Monacóban az esős időjárás még érdekesebbé szokta tenni a versenyeket, és az előrejelzések alapján úgy tűnik,
pont a futam idejére nő meg a csapadék esélye.
Csütörtökön és szombaton még csak gyülekeznek a felhők a hercegség felett, de vasárnap délutánra több záport is jósolnak.
Mercedes
Hamilton kijelentette, úgy vág neki ennek a versenyhétvégének, hogy "csak egyfajta eredményre" tud gondolni. "Az elmúlt években nem sikerültek a legjobban az itteni futamaim, de tavaly megmutattam, hogy képes lettem volna a győzelemre" - mondta a brit, aki 2008-ban egy esős futamon tudott nyerni Monacóban.
Rosberg zsinórban hét győzelem után pont nélkül távozott Spanyolországból, de a legjobban a csapatát sajnálta, akiknek végig kellett nézniük, ahogy a két versenyzőjük kiüti egymást. Monacóban mindenképp javítana, és az elmúlt három év alapján van is oka a bizakodásra. "Tudom, hogy nehéz lenne megismételni a győzelmemet, mert Lewis, a Ferrarik és a Red Bullok is nagyon erősek. Ettől függetlenül magabiztos vagyok, és alig várom, hogy csatázhassak" - mondta a bajnokság éllovasa, aki hazai pályán versenyezhet a hétvégén, hiszen Monacóban nőtt fel, és most is ott él a családjával.
Ferrari
A Ferrari Spanyolországban annak ellenére sem tudott nyerni, hogy a két Mercedes az első körben kiesett, a győzelmet Max Verstappen elhalászta előlük a Red Bull-lal. Vettel azonban úgy véli, továbbra is a Ferrari a Mercedes első számú üldözője,
jobb időmérős szerepléssel és stratégiával Barcelonában is nyerhettek volna.
Az egykörös tempón egyébként már a futam utáni teszten is megpróbáltak javítani.
„Ha jól összerakjuk a szombatokat, akkor nem jelenthetnek ránk túl nagy fenyegetést" – mondta Vettel a Red Bullról. „Folyamatosan javultak eddig, ahogy mi is tettük, de szerintem elég nyilvánvaló, hogy a szombat nem úgy alakult számunkra, ahogy azt vártuk. Ha előttük zártunk volna az időmérőn, akkor talán teljesen máshogy alakult volna a verseny, de persze ki tudja, mi lett volna, ha...?"
Williams
A Williams tavaly borzasztóan szerepelt Monacóban, míg más pályákon a dobogós helyezésekért harcolhattak, itt a pontszerzésre sem volt esélyük. "Nem tagadhatjuk le, hogy tavaly bőven a szintünk alatt teljesítettünk Monacóban, és rengeteg időt szántunk az okok kiderítésére. Az idei versenyen nem lehet más célunk, mint hogy mindkét versenyzőnk jó rajtpozíciót szerezzen, és a versenyen is erősek legyünk" - mondta a Williams technikai főnöke, Pat Symonds, aki biztos benne, hogy nem ismétlődik meg a tavalyi kudarc.
Bottas még pontot sem szerzett Monacóban, ezen mindenképpen javítana, de tudja, hogy a lassú pályán számos istállóval kell megküzdeniük. "A Ferrari formája elég változó, de ők talán előttünk vannak. A Red Bull-lal képesek leszünk felvenni a harcot, de közben figyelnünk kell a Toro Rossóra, vagy akár a McLarenre és a Force Indiára is" - nyilatkozta.
Red Bull
Max Verstappen saját bevallása szerint még mindig nem hiszi el, hogy 18 évesen megnyerte az első Red Bull-os versenyét, de igyekszik két lábbal a földön maradni – azzal például tisztában van, hogy a győzelmét a körülményeknek is köszönhette, és Monacóban szerényebb célokat kell kitűznie maga elé. Abban viszont bízik, hogy az istálló
a következő hétvégéken is egyenrangú ellenfele lehet a Ferrarinak.
Monte-Carlóban pedig azt tartja a legfontosabbnak, hogy célba érjen, mert ez tavaly nem sikerült neki. "Egy előzési kísérlet miatt ütköztem, az idén ezt szeretném elkerülni, de persze az előzésekről most sem fogok lemondani" - ígérte.
Ricciardo úgy érzi, csak a stratégiája miatt bukta el a győzelmet Barcelonában, ezért érthető módon nem tudott felhőtlenül örülni új csapattársa győzelmének. Keményen fog hajtani azért, hogy Monacóban ő állhasson fel a pódiumra. "Idén már volt egy győzelmünk és egy dobogós helyezésünk, szerintem Monacóban remek lehetőségünk lesz egy újabb nagyszerű eredményre."
Force India
A Force India Pérez révén 6 pontot szerzett Barcelonában, amivel megismételték az idei legjobb, még Ausztráliában elért eredményüket. A csapatfőnök Vijay Mallya elégedett volt a 7. helyezéssel, de szerinte a csapat még mindig nem mutatta meg a valódi erejét. A versenyzők szerint is egyre jobb irányba halad az autó fejlesztése, Hülkenberg inkább a balszerencsét okolja, amiért nem tudott több pontot szerezni. "El kell felejtenem az előző versenyeket, és tovább kell lépnem. Monacóban megint tiszta lappal kezdhetem a hétvégét" - mondta a német, aki Melbourne óta nem szerzett pontot, a legutóbbi két futamon pedig kiesett.
Renault
A Renault a Spanyol Nagydíjon nem szerzett pontot, a versenyigazgató Fred Vasseur mégis pozitívan értékelte a hétvégét. "Azon a szinten kellene maradnunk, amit Barcelonában hozni tudtunk. Bejutottunk a Q2-be, sőt mindkét autónkkal megpróbáltuk ezt elérni. Ez előrelépésnek számít, és jól mutatja, mire képes a csapatunk" - magyarázta. "Az eredmények persze attól is függenek, hogy mi történik a versenyek közben, ezt az elmúlt nagydíjakon is láthattuk. Monacóban viszont tényleg reális lehet a kettős pontszerzés, ha eljutunk a Q2-ig."
A Renault-t ebben az új motor is segítheti, amelyet várhatóan Kevin Magnussen fog megkapni. Palmernek emiatt még jobban kell igyekeznie, ráadásul csak nem akarnak elülni azok a pletykák, amelyek szerint a Renault a leváltását fontolgatja.
Toro Rosso
Carlos Sainz eddigi Forma-1-es karrierje legjobb eredményét érte el a barcelonai 6. hellyel, s bár a csapathoz visszatérő Kvjat egész hétvégén lassabb volt nála, végül ő is elcsípett egy pontot. Monacóban is a kettős pontszerzés lesz a céljuk, és az orosz pilóta bizonyára Sainz legyőzésével szeretné bebizonyítani, hogy ok nélkül küldték el a Red Bulltól. Kvjat érezhetően nem tette még túl magát a visszaléptetésen, a napokban arról beszélt, hogy idén is több pontot szerzett volna Ricciardónál, ha maradhatott volna a Red Bullnál.
Sauber
A Sauber a Manor mellett az egyetlen csapat, amelyik még nem szerzett pontot az idei bajnokságban, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy erre a közeljövőben képesek lesznek önerőből. Noha Spanyolországban ők is megkapták a Ferrari új fejlesztésű motorját, az autójukat az anyagi problémáik miatt nem igazán tudják fejleszteni, ezért nem képesek látványosan előrelépni. Monacóban talán több esélyük van, a hercegségben nem ritkák a meglepő eredmények.
McLaren
A McLaren versenyzői hetek óta mondogatják, hogy Monacóban számítanak az első kiugró eredményre. A dobogót emlegetni talán túlzás a részükről, de ha figyelembe vesszük, hogy az idén a gyors pályákon is látható javulást értek el, Monte-Carlóban reális cél lehet a kettős pontszerzés. "A Spanyolországban szerzett 2 pontomat is pozitívumként értékelem,
Monacóban pedig sokkal többet profitálhatunk az autónk erősségeiből"
- nyilatkozta Button. "Izgatottan várom, mire leszünk itt képesek. Nagyon sok tényező befolyásolhatja az eredményt, ezért nem lesz könnyű dolgunk, de a múlt héten sikeresen teljesítettük a tesztprogramunkat, és remélem, az ott tanultakat a gyakorlatba is át tudjuk ültetni."
Manor
Néhány versenyen úgy tűnt, a Manor az idén képes lehet kitörni a mezőny legutolsó helyéről, de az elmúlt két nagydíjon ismét ők voltak a leglassabbak az időmérőn és a versenyen is. A pontszerzésre továbbra is csak egy kaotikus, kiesésekkel tarkított versenyen lehet esélyük, és arra is figyelniük kell, hogy ne maradjanak le túlságosan az előttük álló csapatoktól.
Haas
A kezdeti eufória után a Haas a Forma-1-es szerepléssel járó nehézségeket is kezdi megtapasztalni, már nem minden futamon tudnak bekerülni a pontszerzők közé. Barcelonában sem sikerült, de Esteban Gutiérrez mégis elégedett lehetett, Grosjeant is legyőzve a 11. helyen végzett. A mexikói idén még egy pontot sem szerzett, de egyre jobban teljesít, és Monacóban egyértelműen a legjobb tíz közé szeretne kerülni. Oda szeretne visszatérni Grosjean is, aki a csapattulajdonos Gene Haas szerint az autó erején felül teljesít, és a tapasztalatának köszönhetően "olyan eredményeket ér el, amelyre igazából még nem is lennénk képesek". A francia egyébként a hétvégén honfitársa, Jules Bianchi két évvel ezelőtti pontszerzése előtt tiszteleg majd egy speciális sisakfestéssel.