Mellényúl-e Verstappen a hétvégén?

Forma-1, Max Verstappen, Scuderia Toro Rosso, Barcelona teszt
MONTMELO, SPAIN - MARCH 01: Max Verstappen of Scuderia Toro Rosso and The Netherlands during day one of F1 winter testing at Circuit de Catalunya on March 1, 2016 in Montmelo, Spain. (Photo by Peter Fox/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20160301-01509 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Nem lesz olyan könnyű átpattannia a Toro Rossóból a Red Bullba, mint hinnénk: egy rakás új eljárást, sőt az RB12 kormányának kezelését is el kell sajátítania.

Max Verstappen a hétvégi Spanyol Nagydíjon az eddiginél jobb technikát kap maga alá, amikor elfoglalja a Toro Rossóhoz lefokozott Danyiil Kvjat helyét a Red Bullnál, de nem lesz olyan gyerekjáték átpattannia egyik autóból a másikba, mint hinnénk. A Renault motorját már ismeri, de

így is sok eljárást újra kell majd tanulnia,

nem utolsósorban a rajtprocedúrát, illetve a kormánykeréken található műszerfal kezelését.

Elemzésében a Motorsport.com technikai szakírója, Matt Somerfield rámutat, hogy a Red Bull és a Toro Rosso kormányának kialakítása (mindkettőt lásd lent!) jelentősen eltér egymástól: bár mindkettő közepét forgókapcsolók foglalják el, a funkciójuk nem azonos, és a többi gomb sem ugyanott van. Verstappen nem tagadta, hogy amikor a múlt héten Milton Keynes-be látogatott, ki sem akart szállni a szimulátorból, ahol tét nélkül gyakorolhatta az RB12 kezelését, de természetesen

így is benne van a pakliban, hogy éles helyzetben véletlenül mellényúl a műszerfalon,

vagy nem jut eszébe, miként oldhat meg egy menet közben, a pályán felmerülő problémát.

Ez az idén, amikor a mérnökök nem adhatnak instrukciót a pilótáknak a rádión keresztül, a megszokottnál nagyobb nehézségeket okozhat. A csapatok egyébként gyakran külön személyre szabják a kormányt a versenyzőiknek, az egyéni ízlésüknek megfelelően helyezve el a kezelőszerveket rajta – erre a Red Bullnak Verstappennel még valószínűleg nem jutott ideje.

– mondta Verstappen a holland tévének. „A főhadiszálláson töltött első napomon rengeteg dolgot kellett tanulnom, sok eljárást tanulmányoztam. Sokáig gyakoroltam a szimulátorban, és úgy tűnik, már kézben tartom az irányítást."

Ám ez csak egy része a rá váró nehézségeknek, a Red Bull és a Toro Rosso között ugyanis már nincs olyan szoros technikai együttműködés, mint a korábbi években, ezért

az RB12 egy teljesen más autó, mint az STR11,

amellyel Verstappen eddig versenyzett. A pilóta szemszögéből nézve a legjelentősebb különbség a nagyobb leszorítóerő: nem magától értetődő és automatikus alkalmazkodni hozzá, hogy a szokottnál nagyobb tempót lehet vinni a kanyarokba. Vérbeli profiként Verstappen biztos gyorsan bele fog rázódni az új kerékvágásba, de egy olyan gyors csapattárs mellett, mint Daniel Ricciardo, eleinte óhatatlanul lépéshátrányban lesz.

Verstappent bedobja a mély vízbe a Red Bull Forrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Peter Fox

„Ez az autó teljesen más" – erősítette meg Verstappen. „Aerodinamikailag fejlettebb, kicsit kisebb, az üléspozíció sem ugyanolyan. Hozzá kellett szoknom, de egyelőre mindent jónak érzek, bár ezt korai kijelenteni, mert még nem vezettem az autót. Az első szabadedzés után még megváltoztathatok ezt-azt."

Verstappen felkészült

Mindenesetre David Coulthard, aki maga is versenyzett a Red Bullnál 2005 és 2007 között, úgy véli, az ifjú holland készen áll a kihívásra.

– mondta a De Telegraafnak. „Szerintem Carlos Sainz is készen áll rá, de nem ültethetnek két pilótát ugyanabba az autóba. Nagyszerű lehetőség ez Max számára, ami azonban nem jelenti azt, hogy a szezon későbbi részében Carlos nem kaphatja meg a maga esélyét, vagy hogy Danyiil Kvjat nem térhet vissza a csapathoz."

Eközben Kvjat a Toro Rossónál folytatja, ahonnan 2014 végén jött el. A csapat barcelonai előzetese hosszasan idéz tőle, de csak a pályáról beszél, a lefokozásáról egy árva szót sem ejt – igaz, a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko szerint nem is száműzték, csak „kivonták a tűzvonalból", hogy megmentsék a pályafutását.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!