Vágólapra másolva!
Szocsiban az első edzésnap tapasztalatai alapján kicsit mások lesznek az erőviszonyok, mint az eddigi versenyeken, de a csúszós aszfalt még bezavarhat. Jól áll a Williams szénája. Elemzés.

Két héttel ezelőtt, Sanghajban a Ferrari annak örülhetett, hogy az élen zárta az első edzésnapot, ami csupán másodszor fordult elő 2015-ös kezdete óta. A hosszú etapos tempójuk is ígéretes volt, ezért úgy tűnt, a versenyen majd jól befűthetnek a Mercedesnek. Ettől a lehetőségtől azonban magukat fosztották meg: Sebastian Vettel a rajt után összekoccant Kimi Räikkönennel, mindkettőjük autója megsérült – a többit már tudjuk. Vettel ugyan visszatornázta magát a dobogóra, de soha nem derült ki, hogy mire lett volna képes Nico Rosberg ellen egy nyílt sisakos küzdelemben.

A Ferrari ezzel Melbourne és Szahír után újabb lehetőséget szalasztott el. A tempójuk hiába sugallja azt, hogy a tavalyihoz képest közelebb kerültek a Mercedeshez,

egy évvel ezelőtt ilyenkor Vettelnek már volt egy győzelme, most viszont nincs.

Ő maga sem tagadja, hogy nő rajta, illetve rajtuk a nyomás, és bár azt mondja, főleg belülről jön, a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne sem titkolja, hogy többet vár a Ferraritól.

Hé, én nem ilyen versenybe neveztem! Vettel Ferrarija délután az elektromos rendszer hibája miatt megállt - katt a galériához! Forrás: RIA Novosti/Mikhail Korytov

Balszerencséjükre azonban – persze szigorúan a pénteki szabadedzések alapján – úgy tűnik, Szocsiban kevésbé veszélyesek a Mercedesre, mint az előző három pályán voltak. A következtetésekkel óvatosan kell bánni, mert Vettel műszaki hibája miatt csak Räikkönen teljesíthetett rendes hosszú etapot, de ez a csapatot mindenképpen hátráltatja majd. Mivel a finn délután egyedül tartotta a frontot, a lágy gumikkal nem tudtak megtenni egyhuzamban sok kört, tehát azok viselkedéséről nincs érdemi információjuk. A szuperlágyakon pedig Räikkönen nem volt kiemelkedően gyors; igaz, hogy ő teljesítette rajtuk a leghosszabb (15 körös) etapot, de

a tempója nemcsak a Mercedesekétől, hanem a williamses Valtteri Bottasétól is elmaradt.

Van azért pár enyhítő körülmény a Ferrari számára. Egyrészt a nagyobb etaphossz, noha ez nem szükségszerű, nyilván magasabb üzemanyagszintre is utalhat. Másrészt Räikkönennek az időmérő-szimulációja nem jött össze – csak a harmadik mért körét tudta úgy-ahogy hibátlanul befejezni, amikor a gumijai már nem voltak tökéletes állapotban –, ezért a Lewis Hamiltonhoz képesti 1,210 másodperces lemaradása valószínűleg nem reális.

Bottas a hosszú etapokon nagyon gyors volt, különösen a lágy gumival. Tavaly a dobogón végezhetett volna, ha Räikkönen az utolsó körben nem megy neki - katt a galériához! Forrás: Williams

Räikkönen azt mondta, pénteken semmi nem jött össze neki, és „nem sikerült munkára fognunk a gumikat, a beállításokon sem igazodtunk el”. A látottak alapján valószínűleg a Ferrarit is kellemes meglepetésként érné, ha az időmérőn meg tudná szorongatni a Mercedeseket; Vettel délután 0,652 másodpercre volt Hamiltontól, és a Q3-ban szép eredmény lenne, ha fél másodpercen belül tudna maradni tőle.

Persze sokra ez sem lenne elég, hiszen a váltócsere miatt eleve 5 rajthelyes büntetést kap, ami azt jelenti, hogy

nagyjából a 8. kocka megszerzését tűzheti ki célul.

Vagyis jó eséllyel előle fognak rajtolni a Mercedesek, a Williamsek, a Red Bullok, meg persze Kimi Räikkönen is, egy olyan pályán, ahol előzni kifejezetten nehéz, a DRS-zónák meglehetősen rövidek. A Ferrarinak egyszerűen nem akar összejönni az a bizonyos tiszta hétvége.

Sima aszfalt, nem sima ügy

Máshol adná magát, hogy Vettelt a többségnél kevesebb kiállásos stratégiával indítsák útnak, de Szocsiban ez nem alternatíva. Itt ugyanis eleve egyetlen kerékcserével szokás teljesíteni a távot: tavaly csak Max Verstappen és Will Stevens járt kétszer a bokszban, ők is egy-egy incidens (a rajtnál történt koccanás, illetve egy elfékezés) miatt. A többiek mind egyszer álltak ki, a győztes Hamilton egészen a 32. körig jutott a szuperlágy szettjével.

A Pirelli az idén a közepes gumikat is felkínálta a csapatoknak, ez azonban merő formalitás, az új szabályok indokolták. Nem valószínű, hogy a versenyen bárki használni fogja ezt a keveréket – ami azt illeti, a Manor párosán kívül mindenki csak egy-egy szettet rendelt belőle. Az egyetlen kiállás azt is jelenti, hogy az időmérőn nem érdemes különösebben spórolni a gumikkal, és ezúttal a Mercedesnek sem kell erőltetnie azt a Sanghajban Rosberggel eljátszott trükköt, hogy a Q2-ből a keményebb keveréken juttatja tovább a versenyzőit.

Péntek délután Hamilton vette át a kezdeményezést, de rajta nagyobb a nyomás Forrás: RIA Novosti/Vladimir Astapkovich

Vagy legalábbis ezt mutatja a papírforma. Ennek ellenére Paul Hembery, a Pirelli sportprogramjának főnöke pénteken kijelentette, hogy

Hamilton hasonlóan nyilatkozott: ő azt állította, a Mercedes mérnökei szerint minimum két kerékcsere lesz a nyerő. „Remélem, tényleg egynél több, mert az egy pocsék a versenyzés szempontjából, a tévében sem mutat jól” – mondta.

A bizonytalanságot a pályaviszonyok okozzák. Szocsi aszfaltja olyan sima felületű, hogy nem koptatja a gumikat, amelyek így persze nem is tapadnak rajta rendesen. Ezért inkább a szemcsésedés veszélye fenyegeti őket, különösen, ha – mint vasárnap várható – hűvös az idő. Pénteken rengeteg volt a kicsúszás, maga Hamilton is kinyírta az egyik szettjét egy megpördüléssel, ezért délután kettő helyett csak egy hosszú etapot tett meg, mégpedig a szuperlágy Pirelliken.

Vasárnap az lesz a nyerő, akinek sikerül a megfelelő, kényelmetlenül szűk üzemi hőmérsékleti tartományban egyensúlyoznia a gumikkal.

„Az egyik pillanatban túlmelegedtek a hátsók, a következőben az elsőkben emelkedett meg a kelleténél jobban a keréknyomás” – magyarázta a Haas főnöke, Günther Steiner. „Nem tudom, a többi csapat is küzdött-e hasonló problémával, nekünk talán a tapasztalatunk hiányzott a leküzdéséhez."

A versenyzők maguk is sokat tehetnek a gumik életben tartásáért, ha tudják, melyik kanyarban mennyire szabad meghajtani őket, hogy ne melegedjenek túl, de ne is hűljenek ki. Hamilton pénteken úgy érezte, mintha korcsolyapályán csúszkálna, és bár vasárnapig több gumi kerül az aszfaltra, ez akkor is differenciáló tényező lehet majd.

Meglepetést okozhat a Williams

Az nem kérdés, hogy az Orosz Nagydíjon is a Mercedes a favorit, a Ferrarinak viszont a jelek szerint nem annyira előre, mint inkább hátra kell majd figyelnie. Főleg a versenyen; egy mért körben, az időmérőn talán erősebbek lehetnek a többiekhez képest, vasárnap viszont a Williamstől is tartaniuk kell.

A grove-i istálló versenytempója az első három hétvégén elmaradt a várakozásoktól. Ez már péntekenként látszott, és ők maguk sem tagadták, most viszont meggyőző teljesítményt nyújtottak:

Bottas a szuperlágy gumikon megtett hosszú etapjának első 8 körében gyorsabb volt Räikkönennél,

sőt olykor még Rosbergnél is, a lágy Pirellikkel pedig mindenki mást könnyedén lerázott. Igen, beleértve Rosberget, illetve Felipe Massát is, aki láthatóan nehezebben melegítette be a Pirelliket. Bottas eredménye legfeljebb azért kérdőjeles, mert ezzel a keverékkel sem a Ferrarik, sem Hamilton nem teljesített hosszú etapot.

Az élversenyzők hosszú etapjai a szuperlágy gumikon (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter - Origo

Massa délelőtt időt vesztett a kuplung hibája miatt, de a Williams így is tevékeny volt: 128 kört tettek meg a nap folyamán, csupán a Mercedestől maradva el 2-vel. „Különféle futómű- és egyéb beállításokkal foglalkoztunk, megvizsgáltuk az első szárny lehetséges konfigurációit, illetve elvégeztük a házi feladatunkat a gumik terén" – magyarázta a csapat vezető versenymérnöke, Rob Smedley, aki megerősítette, hogy az autójuk főleg magas üzemanyagszinttel tűnt ütőképesnek.

Szocsi erőpálya, ami jól jön a Mercedes-motoros csapatoknak.

Vagyis a Red Bullnak papíron kevésbé – ők maguk is tisztában vannak vele, hogy a Williamsszel meg fog gyűlni a bajuk. Amikor Daniel Ricciardo a lágy gumikon lezavart egy 20 körös etapot, a köridő-grafikonja a még 2 körrel tovább kint maradó Carlos Sainzéval fonódott össze szinte teljesen.

A középmezőny a szokásosnál is sűrűbbnek ígérkezik, benne nemcsak a Red Bullokkal, a Toro Rossókkal és a Force Indiákkal, hanem a McLarenekkel is. Az ő legfőbb hiányosságuk eddig a versenytempó volt, de most Alonso a szuperlágy gumikon egy ideig Bottas és Räikkönen, Button pedig a lágyakon (igaz, kevesebb körön át) Sainz és Ricciardo szintjén állt. Ez biztató:

vasárnap talán végre elkezdhetik fialtatni a McLaren idei egyetlen pontját,

amit ironikus módon az Alonsót helyettesítő tesztpilóta, Stoffel Vandoorne szerzett még Bahreinben.

A köridők a lág gumikon teljesített hosszú etapokon (X: kör, Y: köridő). Sainz maradt a pályán a legtovább Forrás: Farkas Péter - Origo

És hogy mi a helyzet a Mercedesnél? Délelőtt Rosberg tűnt a magabiztosabbnak, délután viszont a kicsúszásai és elfékezései ellenére Hamilton vette át a kezdeményezést, aki nemcsak a rövid, hanem a hosszú etapokon is gyorsabb volt. Rosberg nem tudta összerakni az időmérő-szimulációját, és állandóan forgalomba is került, úgyhogy a mezőnyben egyedüliként nem javított a délelőtti köridején. Egyébként sincsenek szép emlékei Szocsiból, hiszen tavaly hiába szerezte meg a pole-t, a gázpedál hibája miatt kiesett.

A kevés kerékcsere és az előzési nehézségek miatt a rajt, meg persze a gumikkal való bánásmód dönthet majd a Mercedes versenyzői között, de az nem vitás, hogy jelenleg Hamiltonon nagyobb a nyomás. Muszáj lenne elkezdenie ledolgozni a hátrányát.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!