hirdetés

Kiszámíthatatlanságot hozhat az F1-es rádiócsend

2016.03.07. 15:15

A 2016-os szezontól menet közben már csak biztonsági információkat lehet közölni az F1-es pilótákkal, ami a Mercedes csapatfőnöke szerint felkavarhatja az állóvizet. A nézők viszont a sötétben fognak tapogatózni.

Másfél éve kezdték megnyirbálni a rádión a pilóták számára sugározható üzenetek listáját az F1-ben, az idén pedig már csak a veszélyhelyzetekre szabad felhívni majd a figyelmüket. Mindez a Sportszabályzat 20.1-es cikkelyére alapul, amely meglehetősen általánosan fogalmazva kiköti: A versenyzőnek egyedül, külső segítség nélkül kell vezetnie az autóját.”

Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója elmondta, a tilalom miatt több vezetői hibára és kiszámíthatatlanabb eredményekre számít.

„Az emberek szeretik, ha az esélytelenebbek is nyerhetnek, előbb-utóbb megunják, ha mindig ugyanaz az autó győz” – mondta az osztrák.

A versenyzőket az idei évtől már nem lehet rádión instruálni

Forrás: DPPI media/Florent Gooden

„Nem azt állítom, hogy megint mi fogunk tarolni, de a közönségnek tetszik a gondolat, hogy a gyengébbek is nyerhetnek. Ezért néznek focit is. Habár több különböző bajnok volt az F1-ben, mint a Premier League-ben, ott legalább megvan a lehetősége, hogy egy-egy meccsen valamelyik kis csapat nyer, vagy valamilyen meglepő eredmény születik.”

A szabályváltozás egyik közvetlen következménye, hogy

a Mercedes mostantól nem tudja szándékosan azonos motorprogram, azaz „strat mode” használatára utasítani a versenyzőit

(legalábbis rádión nem), így Wolff szerint „a pilótáknak önállóan kell megítélniük, hogy mikor mit használjanak, ami eltérésekhez vezethet. Ez különbségeket okoz majd az autóknál, a motorhasználati stratégiájuk kevésbé lesz optimális.”

Wolffot eddig is ritkán lehetett hallani a rádión, de a mérnökök folyamatosan egyeztettek a versenyzőkkel

Forrás: AFP

Ez azt jelenti, hogy csapaton belül a két, egymással küzdő versenyző nagyobb eséllyel megy majd eltérő taktikákkal, hiszen miközben az egyik támadni, a másik védekezni vagy elszakadni akar majd. Wolff elmondta, emiatt még a korábbiaknál is nagyobb hangsúlyt fektetnek a futamok előzetes megtervezésére, de a versenyző intelligenciáján múlik majd, hogy a rengeteg beállítási lehetőséget és az időzítéseket észben tartva, milyen hatékonysággal valósítja meg. „Kicsit olyan lesz, mint a MotoGP-ben”

„Nekem tetszik, hogy megint a versenyzők hozzák majd a döntéseket, és nem távirányítjuk őket a garázsból” – ismerte el, de hozzátette,

a show egyik eleme várhatóan a háttérbe szorul

a változás miatt. „Szerettük a rádióüzenetekben megjelenő érzelmeket is, ezért született meg a döntés tizenöt éve, hogy nézőként mi is a részesei legyünk ennek ” – utalhatott például Sebastian Vettel – elvileg továbbra is engedélyezett - éneklésére vagy Fernando Alonso kiabálására.

Kiélezettebb verseny lehet köztük

Forrás: Daimler

„Talán egy kicsit túl messzire mentünk, ezért tényleg vissza kell vennünk, de nem vagyok biztos abban, hogy jobb lesz így a rajongóknak” – lamentált a korábbi GT-versenyző, mert úgy véli, hogy a szurkolók „sokkal kevésbé értik majd, hogy mi folyik az autóban, hiszen a versenyzők ritkábban használják majd a rádiót.”

A pilóták tavaly először a startok során maradtak magukra az autóban, de nem okozott nagyobb kavarodást, hogy kívülről nem kaptak segítséget a bonyolult rajtprocedúra lefuttatásához. A tilalommal azt szeretnék elérni, hogy kevésbé tűnjön úgy, mintha a bokszból távirányítanák őket.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

    Ajánlat
    Ajánlat
    Ajánlat
    hirdetés
    hirdetés
    hirdetés