Vágólapra másolva!
Igaz, hogy több alkatrészből áll, de kevésbé speciális, és egzotikus anyagok sem kellenek hozzá – legalábbis a németek programját irányító Andy Cowell szerint.

Habár a közönség, sőt már a szakma egy része is túl bonyolultnak tartja a 2014 óta használt hibrid turbómotorokat, a Mercedes fejlesztési programját irányító Andy Cowell nem ért egyet velük. Ellenkezőleg: úgy véli, ma könnyebb jó hajtásláncot építeni, mint V10-es vagy V8-as szívómotorok idején volt. Ezt leginkább arra alapozza, hogy azok „rendkívül speciális" motorok voltak, amelyekhez hasonlót sem az sportban, sem a közúti autógyártásban nem lehetett találni.

„A nemzetközi piacon értékesítő X vállalat számára, ha részt vesz a hatékonyságért folytatott harcban és fejlesztési versenyben,

– állította Cowell. „A 2000-es években a szabályok elfértek egyetlen oldalon, míg ma nyolc oldalt tesznek ki, és sok részletet eleve meghatároznak."

„Húsz évvel ezelőtt napokat lehetett eltölteni azzal is, hogy kiszámoljuk, mekkora legyen a furat, vagy hány hengert érdemes használni, de most mindez le van írva a szabályzatban, ami megkönnyíti a dolgunkat."

A Mercedes dominanciáját főként a motornak tulajdonítják, de Cowell szerint abban nincs semmiféle mágia Forrás: AFP/Nelson Almeida

Cowell nyilatkozata fricska a többi gyártónak, különösen a Mercedestől jelentősen elmaradó Hondának és Renault-nak. A szakember elárulta, hogy az F1-es motorokat készítő brixworth-i részleg sokat profitál az anyacéggel, a hibrid közúti hajtásláncok fejlesztésében tapasztalt Daimlerrel évekkel ezelőtt kötött technológiai együttműködéséből. Mivel ez mindkét fél számára hasznos, Cowell szerint az F1-es szereplés az autógyárnak is megéri. Most hasonló partnerségre próbál lépni a Renault is az Infinitivel.

Cowell úgy véli, habár a hibrid turbók kb. tízezer egyedi alkatrészből állnak, szemben a régi szívók három-négyezres értékével, a siker valójában csak az egyes cégek elhivatottságán múlik, és azon, hogy a megfelelő szakembereket válogassák össze.

„Nincs szükség kryptonitra vagy bármilyen, nehezen megszerezhető anyagra.

– mondta. „Igen, használunk pár olyan acél- és alumíniumötvözetet, amelyet az űrkutatás és az autógyártás is, de a kötőanyagok hétköznapiak. Kifinomult formákkal dolgozunk, ezeket azonban bárki ki tudja dolgozni."

„Az elektromos rendszerek is fejlettek, de varázsmágnesekről nincs szó. Kizárólag olyan mágneseket használunk, amelyekről bárki olvashat a Wikipedián, és amelyek világszerte három-négy forrásból is beszerezhetőek. A kábelekben és a csatlakozókban sincs semmi különös. Nem lehetetlen a feladat."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!