Ezért kellett Schumacher az élcsapatoknak

Michael Schumacher
German Ferrari driver Michael Schumacher sprays champagne on the podium of the Imola racetrack after the San Marino Grand Prix, 25 April 2004 in Imola, Italy. Michael Schumacher won the race ahead of English BAR-Honda driver Jenson Button and Columbian BMW-Williams driver Juan Pablo Montoya. AFP PHOTO PAOLO COCCO
Vágólapra másolva!
A hétszeres világbajnok sikereit már pályafutása idején is legendák övezték. Ezek egy részét támasztotta alá illetve cáfolta meg a veterán technikai igazgató, Gary Anderson, valamint  Schumacher volt főnöke, Jean Todt.

Az idén lesz negyedszázada, hogy bemutatkozott az F1-ben a világbajnokság történetének legsikeresebb versenyzője, Michael Schumacher. Ráadásul pont 20 éve annak, hogy egy meglepő húzással az akkor küszködő Ferrarihoz igazolt, miután zsinórban két bajnoki címet nyert a Benetton színeiben. A váltást követően eleinte egy gyenge autóval küszködött, de ötévnyi felzárkózás után 2000-től 2004-ig szinte verhetetlen volt. Sikerének receptjét azóta is sokan kutatják, és folyamatosan újabb részletek szivárognak ki a módszereiről.

Ezúttal Gary Anderson, a Jordan, a Stewart és a Jaguar volt technikai igazgatója fedett fel titkokat vele kapcsolatban. Bár Anderson csak nagyon rövid ideig, Schumacher F1-es bemutatkozása alkalmával dolgozott együtt vele, a paddock tagjaként sokáig kísérte a rekordbajnok útját. Anderson az Autosport magazin nyomtatott kiadásában elárulta, Schumacher aduja az volt, hogy a csapatának tagjai biztosak lehettek benne: szállítani fogja az eredményeket, ha megkapja, amit vár.

Schumacher mindent megnyert az F1-ben, amit lehet Forrás: AFP/Paolo Cocco

„Ha Michael azt kérte, változtassanak a balanszon, és a mérnökök javítani tudtak rajta, akkor utána tényleg gyorsabban ment. Sok más pilóta csak azt mondta volna, hogy jobbnak érzi az autót, de a köridőből nem tudott volna faragni. Michael viszont igen, és ez az egész csapatot elégedettséggel töltötte el, mert

A tizedmásodpercek kereséséhez elég motivációt ad az, hogy a versenyző élni is tud vele.”

Anderson szerint a siker önmagában nem elég motiváló tényező, fontos az is, hogy a csapat minden tagja magáénak érezze azt, és az emberek nagyra értékelték Schumacher gesztusait. Anderson úgy tudja, a német rendszeresen ellátogatott aktuális csapatának főhadiszállására, és mindenkivel személyesen találkozott, de egykori csapatfőnöke, Jean Todt szerint semmi különöset nem tett ebből a szempontból.

Jól szót értett a mérnökökkel, és a futamokon mindent kihozott az autójából Forrás: AFP/Patrick Kovarik

„Michael nagyszerű, motivált vezető volt. Kitűnő személyisége van, de a gyárba nagyon ritkán jött be. A teszt- és a versenycsapat legtöbb tagját persze jól ismerte, a műhelybe azonban nem járt be minden héten. Nem szokatlan, hogy elismerjük a velünk együtt dolgozókat, ezért minden év végén együtt ünnepeltünk, de őszintén szólva nem hiszem, hogy ez különösebben kirívó lett volna” – nyilatkozta Todt a Watkins Lecture pódiumán.

Nem volt olyan jó fejlesztőpilóta

Schumacherrel kapcsolatban gyakori mítosz az is, hogy nem csupán remek versenyző, kiváló tesztpilóta is volt. Ezzel Anderson nem ért teljesen egyet, ő a német későbbi csapattársát, Rubens Barrichellót és Roberto Morenót emelte ki. Kijelentette viszont, hogy

abban, hogy az autójából kihozza a maximumot. Ha mondjuk gondjai voltak a balansszal, ezt úgy tudta kezelni, ahogy senki más.”

A brit szakember rámutatott, Schumacher a versenyzői oldalon a fejlesztési irányvonal vezéralakja lett, de szót tudott érteni a technikai vezetőkkel is, akiknek nagyobb rálátásuk volt az autó egészére. Ennek is köszönhető, hogy

jól tudta alkalmazni az újításokat,

amelyeknek olykor kulcsszerepe lehet a csapaton belüli erőviszonyok alakulásában is. Anderson ezt Sebastian Vettel példájával illusztrálta, aki a Red Bull befújt diffúzorának ügyes használata révén egyértelműen Mark Webber fölé tudott nőni.

Schumacher olyan versenyeken is győzni tudott, amelyeken nem sok esélye volt, például az 1998-as Magyar Nagydíjon, amely során Ross Brawn mesteri, három kiállásos taktikáját valósította meg Forrás: AFP/Eric Cabanis

„Azt hiszem, Michael értette a versenyzés műszaki hátterét, de tisztában volt azzal is, hogy az igazi tehetsége a vezetés terén rejlik, és a mérnökök éppolyan jók a munkájukban, mint ő a sajátjában" - vélte Anderson, aki ugyanakkor rámutatott az őszinteség fontosságára is.

Felidézte, hogy Schumacher első versenyhétvégéjének pénteki napján még sem ő, sem alkalmi csapattársa, Andrea de Cesaris nem vette be padlógázzal az Eau Rouge-t. Este mindketten azt mondták, ez nem fog nekik gondot okozni. Schumacher még ismerkedett csak a számára új autóval, és az ígéretéhez híven másnap már tényleg

az első körében gázelvétel nélkül száguldott át az Eau Rouge-on,

De Cesaris viszont csak az időmérő végén jutott el idáig.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!